Inlägg från: Anonym (mussla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mussla)

Förälder som inte kan hantera sin ekonomi

Hej,

Jag är en 22 årig tjej som pluggar på universitet och försörjer mig genom CSN samt extrajobb. Men ett problem är att jag bor hos min pappa som är väldigt fattig och  jag mår psykiskt dåligt av att han lägger sig i ekonomiska skuldfällor som han sedan förväntar sig att jag ska lösa åt honom genom att betala hans utgifter för hans bostadsrätt samt BRF. Han vägrar också jobba extra och lånar alltid pengar från folk när han inte har pengar pga dålig inkomst. Pga detta så sitter han och skyller på mig och säger till sin omgivning att jag är orsaken till att han köpt lägenhet trots att jag varnade honom om att inte köpa bostadsrätt då jag vet att han tjänar dåligt och han får ungefärligt några hundralappar över i fickan efter alla utgifter för bostadsrätten samt fakturor. Några tips på vad jag kan göra?

• Svar på tråden Förälder som inte kan hantera sin ekonomi
  • Anonym (mussla)

Ja jag tror också att flytta är lösningen. Att han inte har bra inkomst och har mer utgifter än vad han tjänar kan jag liksom inte göra något åt då han är en fullvuxen man och borde vara medveten om sina handlingar, exempelvis att köpa en dyr bostadsrätt med dålig inkomst. 

• Anonym (mussla)

Precis pixxel. Han är en fullvuxen man och kan inte förvänta sig att hans dotter ska försörja honom. Jag har även flera gånger gett migt CSN till honom (både lån och bidrag som han inte betalat tillbaka). Enda lösningen är nog att jag bor ensa och flyttar från honom. 

• Anonym (mussla)

Håller verkligen med anonym (C). En fullvuxen man kan inte skylla på sin barn och säga att barnen är orsaken till att hans lön inte räcker eller att hans barn är orsaken till att hans lägenhet kostar pengar då han var fattig redan långt innan jag kom till världen (Innan jag föddes så var han redan fattig). 

Enda lösningen är nog att flytta ut och skaffa eget så att jag inte lyssnar på han gnäll. 

• Anonym (mussla)

Jag betalar just nu inget men när jag fick studiemedel så gav jag runt 10 000 i månaden så jag fick inget över. 

• Anonym (mussla)

Jag håller med Core. Ganska konstigt att han skyller på mig för sina höga utgifter. Har en fullvuxen man valt att skaffa barn för flera år sedan med dålig inkomst och ändå skyller på barnen så ligger felet hos honom. Han gjorde samma sak när han var gift med min mamma och hon valde tillslut att slänga ut honom och skilja sig. Så jag har haft en väldigt fattig uppväxt om jag säger så, folk som skänkt kläder till mig och mina systrar när vi var små, min mamma som fick lida genom att jobba 2-3 extrajobb pga hans dåliga lön och aldrig resor utomlands. Jag började bära ordentliga kläder när jag gick i gymnasiet och själv började extrajobba/sommarjobba parallellt så han har inte hjälpt mig med något, och bekostar heller inget av mina utgifter men skyller ändå på mig. Om jag har lyckats att höja min livsstil genom att plugga på universitet och jobba samtidigt men att han fortfarande ligger på samma plats som för 30 år sedan så ligger såklart felet hos honom. Tack för era peppande kommentarer 😄

• Anonym (mussla)

Han hämtar gratis mat från jobbet då han jobba på restaurang så vi lagar inte mat så ofta. Därav så handlar vi inte mycket heller. 

• Anonym (mussla)

Precis Jessica. Det är inte mitt ansvar att betala hans utgifter för hans dyra bostadsrätt etc. Jag sa redan till honom innan han köpte att inte köpa då han har dålig lön. Men han lyssnade ej, sen när första fakturan kom så började han skylla på mig 🤷🏻?♀️

• Anonym (mussla)

Precis Mia. Men även när jag hjälpte honom så fortsatte han ändå att klaga över sina utgifter. Att flytta är nog lösningen för mig. Inte heller bra för min mentala hälsa att bo med en förälder som klagar på sin ekonomi framför sina barn. 

• Anonym (mussla)

Dela utgifter kan man göra men problemet är att han tar en massa lån trots att han inte har bra lön. Alla hans utgifter inkl amortering för hans bostadsrätt ligger på 18 000 kr. Och han tjänar 28 000 före skatt. Jag sa till honom att inte köpa lägenhet men han lyssnade inte på mig och han har sedan dess alltid klagat. 

• Anonym (mussla)

Verkligen. Håller med. Skönt att skaffa eget då det ändå är jag som gör allt hemma. Jag tvättar mina kläder inkl hans kläder, jag städar hemma varje vecka, jag är ansvarig över att organisera hemma samtidigt som jag pluggar heltid samt extrajobbar. Inte bra för min mentala hälsa att bo med en förälder som vägrar samarbeta och skyller det på mig. 😄

• Anonym (mussla)

Min pappa är exakt samma. Han tar en massa lån från vänner hit och dit samtidigt som han tar blancolån trots att han inte tjänar bra. Betalar man påminnelsen och inkasso så är det såklart inte farligt men om det går till kronofogden så är det farligt så jag känner igen det också. 

Bra kämpat! Man ska aldrig känna sig skyldig över en förälder som inte kan klara sig. 

• Anonym (mussla)

Vet inte heller men hans lägenhet är väldigt billig. Hans bank heter Bluestep bank. Har hört att det ska vara den värsta banken med skyhöga räntor. 

• Anonym (mussla)

Håller verkligen med. Inte min uppgift att ta hand om en sådan förälder. Han har själv sagt med sina egna ord att han är trött på livet och han brukar också ibland skämta om att han inte vill leva längre så det förklarar en del. Enda lösningen är att jag bor själv. 😄

Ja jag är Stockholmare så jag vill köpa lägenhet i innerstan efter min universitetsutbildning. 🥰

Svar på tråden Förälder som inte kan hantera sin ekonomi