• Anonym (Kompisar)

Jag har absolut inga vänner

Igår kväll tänkte jag hur mycket jag saknar kompisar. Jag har ingen person som jag har någon ordentlig personkemi med. Jag hälsar gott på människor i kyrkan, men jag skulle inte direkt kalla dessa för vänner.

På mitt jobb så säger man: ''Kunderna älskar dig och folk på kontoret tycker om dig.''. Det är vad min närmaste chef sa när vi hade möte tillsammans.

Även när jag jobbade som serveringspersonal så fick jag samma bekräftelse, från både gäster och min närmaste chef därborta.

Men ingen av dessa saker märker jag bland mina ''vänner''/bekanta. Det är helt tvärtom. Verkar som om jag är så illa omtyckt. Framförallt av män. Jag får ingen bra kontakt alls ifrån någon.

Jag har en endaste vän som jag gillar och den personen är ingen bra människa. Hon får mig att må dåligt. Ena stunden är det ''bra kontakt'' och andra stunden hör hon inte av sig. Jag försöker få till gruppaktiviteter, men känner att jag alltid är den som ''jagar''. Hon bjuder aldrig in mig i någonting.

Jag var obrydd förut av min ensamhet. Men nu känner jag mig oerhört ensam. Det gör så ont.

• Svar på tråden Jag har absolut inga vänner
  • Anonym (Hmm)

Acceptera nuet och arbeta för en förändring.

Oavsett vilket så är människor överskattat. Människan är jordens förstörare och mest ondsinta varelser som vandrar på denna jord.

Bättre skaffa sig hobbys, och något djur och satsa på att få in den ekonomi man behöver för att sedan kunna steppa upp sitt liv till det man önskar.

Därefter kan du fokusera på dina problem om du så vill. För annars är risken att du kommer fokusera för mycket på det  nu och du går bara ner dig. 

Men sedan kan 1 sak bli 2. Ex hobby? Matlagningskurs, simning, orientering med liknande aktiviteter ökar ju din chans att träffa nya kompisar.

Jag är själv ensam. Och har accepterat det efter att ha ått dåligt i 15 år över det. Jag vet att ingen bryr sig om mig så jag bryr mig heller inte längre om någon annan människa. Det är överskattat. Alla människor vill leka att de är så himla bra, men de både ljuger och är falska och kan inte stå för det utan ska spela än värre när de har trampat på tårna eller gått över gränser.

Fega är dom oftast också. Ingen vågar be om ursäkt och faktiskt menar det.

Fuck Humanity.

• Freddie K

Jag känner igen mig i det du skriver, TS. Jag är omtyckt på min dagliga verksamhet och bland de få vännerna jag har, men det känns så svårt att få kontakt med nya människor. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Nilla)

Samma här. Är alltid omtyckt av människor på jobbet osv men har ingen nära vän Och inget förhållande. Har verkligen ingen att ringa om jag vill prata lite. 
    Hade jag inte haft barnen så hade jag funderat på självmord

• Anonym (Kompisar)
    Anonym (Nilla) skrev 2024-08-03 10:45:26 följande:

Samma här. Är alltid omtyckt av människor på jobbet osv men har ingen nära vän Och inget förhållande. Har verkligen ingen att ringa om jag vill prata lite. 
    Hade jag inte haft barnen så hade jag funderat på självmord

Vad läskigt! Jag beklagar! Men du har alltså haft en make?

Hoppas allt löser sig för dig!!!

Jag har absolut ingen. Så för mig blir det ingen som helst skillnad. Jag har varken släkt, familj eller vänner.
  • Anonym (Nilla)
    Anonym (Kompisar) skrev 2024-08-03 11:47:17 följande:
    Vad läskigt! Jag beklagar! Men du har alltså haft en make?

Hoppas allt löser sig för dig!!!

Jag har absolut ingen. Så för mig blir det ingen som helst skillnad. Jag har varken släkt, familj eller vänner.

Ja jag har haft förhållande hela mitt vuxna liv. Tills jag var 40. Haft kortare relationer efter de oxå men är nu singel sen 4 år tillbaka. Kämne omöjligt att jag ens skulle kunna gilla ngn man. 

Men har inga Vänner. Har lättare att skaffa manliga vänner men då är dom alltid ute efter nåt annat så det brukar sluta med att dom bryter helt med mig då jag inte vill ha dom på de viset

• Anonym (Sing)

Til trådstartaren: Du har rätt, den vän som du har låter mer som en bekant än en riktig kompis.

Det är faktiskt inte så ovanligt att människor saknar riktigt nära vänner. 

Det man kan göra för att känna sig mindre ensam är att söka sig till gemenskaper av olika slag där man får ut ngt. Det kan vara vad som helst, t.ex. en motionsgrupp, en intresseförening typ Naturskydds -eller vandringsförening eller något ideellt som t.ex. att vara volontär någonstans. Gå in på Facebook och kolla runt bland  grupper med dina intressen.  

Satsa inte direkt på att få en bästa kompis, utan umgås bara förutsättningslöst. Det lindrar ensamhet och får en att bli glad. 

Ur glädjen kan man få nya vänner, men det finns ingen garanti för att hitta en "själsfrände". 

Känner du dig riktigt deprimerad, sök vård. Det är svårt att ta sig ur en riktig depression på egen hand. 

• Anonym (Sing)

Läs boken: Att vinna över ensamhet: psykologens bästa råd. (författare Bennich). Kan beställas på biblioteket.

Svar på tråden Jag har absolut inga vänner