• Anonym (Andrahandsvalet)

Jag är andrahandsvalet

Jag är andrahandsvalet till en kille jag är väldigt Intresserad av.
    Vad ska jag göra? Fortsätta eller avbryta? 

När jag fick veta att jag är andrahandsvalet så känner jag mig mest förvirrad? 

• Svar på tråden Jag är andrahandsvalet
  • Tecum
    Cathariiina skrev 2024-08-04 14:23:32 följande:
    Exakt. Och det är ofta detta misstag s.k. incels gör. Inte att de nödvändigtvis är fulare än andra, men de klarar inte det där att vara lite diplomatiska och smidiga. Om en tjej t.ex. frågar "ser jag tjock ut i den här?" så svarar de "ja såklart, du ÄR ju tjock". Om de går en danskurs och tjejen frågar: "hur dansar jag jämfört med de andra tjejerna?" så svarar de "du är sämst - men det kan du ju inte rå för". När de ifrågasätts, säger de "men det är ju SANT. Ska jag LJUGA eller?".

Och sedan undrar de varför de blir ensamma. I en del fall beror det förmodligen på att de ligger på spektrat.
    Varför blandar du in incels här, de kommer aldrig så långt som att tjejer frågar dem om kläder eller går på danskurs? Socialt osmidiga personer finns överallt, inte minst på FL...
  • Läkarinnan
    Cathariiina skrev 2024-08-04 12:20:04 följande:
    Jomen så är det ju. Nästan alla människor har haft något svärmeri för någon ouppnåelig person, någon gång i ungdomen. Om inte för en person i närheten, så för en kändis. Eller för den delen senare också. Jag läste en bra sak i en kuratorspalt i en damtidning en gång, där den här frågan kom upp, hon skrev "everybody settles in some degree". Det är så och man får leva med det.
    Anonym (Andrahandsvalet) skrev 2024-08-04 11:46:11 följande:
    Ja, alltså när vi började dejta och jag ville ha seriöst så ville han kolla hur det blev med en/ eller några andra han hade på kroken, men när det inte blev något med dom så kom han och var redo. 
    Fast problemet HÄR är att snubben berättade det här för dig, att han sa så rakt ut. Det visar att han är både okänslig, oempatisk och korkad, TS. Han borde ha sagt att han ville vänta med "seriöst", men inte angivit någon särskild orsak. Medan han "tog reda på" detta med de andra. Och du borde aldrig ha fått veta något om dem eller vad han kände för dem. Jag hade ratat honom på grund av hans okänsighet och klantighet, faktiskt.
    Är det verkligen så att alla "settles to some degree"? Är det inte vanligare att känslorna för objektet svalnar och att man blir lika (eller mer) kär i en ny person? Ingen människa är unik/oersättlig
  • Cathariiina
    Läkarinnan skrev 2024-08-04 15:53:58 följande:
    Är det verkligen så att alla "settles to some degree"? Är det inte vanligare att känslorna för objektet svalnar och att man blir lika (eller mer) kär i en ny person? Ingen människa är unik/oersättlig
    Kanske inte precis alla. Men nog har väl de flesta av oss svärmat för någon som vi fortfarande idag inser och vet, att denne hade en rad positiva egenskaper, kunskaper och färdigheter som vår riktige livspartner helt enkelt inte har? Att sedan känslor kan växa fram ändå och fördjupas under årens lopp, är en annan sak. Det fungerar ju ofta så i arrangerade äktenskap också. 

Men det finns även de som aldrig kan "settle". Min mamma (som kommer från ett annat land som var med WWII) har t.ex. berättat, att flera av hennes kamrater från flickskolan aldrig gifte sig, på grund av att de inte kunde komma över sitt svärmeri för en ung, snygg lärare (han var verkligen snygg, jag har sett foton!) som måste gå ut i kriget, där han stupade... Känslorna blev så starka kanske just för att det var den första förälskelsen, och för att mannen dog så ung och så tragiskt som en krigshjälte. Ingen vanlig herr Kinnunen kunde någonsin mäta sig med det.
    Anonym (Malin) skrev 2024-08-04 13:05:13 följande:
    Men det är inget andrahandsval! De första ville inte, eller dög de inte till honom. De är alltså ute ur bilden "icke valbara". Om alla skulle vägra gå vidare efter att de inte fått den de velat ha skulle de flesta vara singlar. 

Så du är inte andrahandsvalet utan har avancerat till förstavalet. Sen om det varar för evigt kan varken jag eller någon annan svara på.
    Jag har dejtat mycket. Jag vet när jag är förstavalet. Och det är jag inte här.
    Cathariiina skrev 2024-08-04 12:20:04 följande:
    Jomen så är det ju. Nästan alla människor har haft något svärmeri för någon ouppnåelig person, någon gång i ungdomen. Om inte för en person i närheten, så för en kändis. Eller för den delen senare också. Jag läste en bra sak i en kuratorspalt i en damtidning en gång, där den här frågan kom upp, hon skrev "everybody settles in some degree". Det är så och man får leva med det.
    Anonym (Andrahandsvalet) skrev 2024-08-04 11:46:11 följande:
    Ja, alltså när vi började dejta och jag ville ha seriöst så ville han kolla hur det blev med en/ eller några andra han hade på kroken, men när det inte blev något med dom så kom han och var redo. 
    Fast problemet HÄR är att snubben berättade det här för dig, att han sa så rakt ut. Det visar att han är både okänslig, oempatisk och korkad, TS. Han borde ha sagt att han ville vänta med "seriöst", men inte angivit någon särskild orsak. Medan han "tog reda på" detta med de andra. Och du borde aldrig ha fått veta något om dem eller vad han kände för dem. Jag hade ratat honom på grund av hans okänsighet och klantighet, faktiskt.
    Ja. Alltså han hade inga problem visa att jag inte var något förstaval. Han raggade på andra framför mig också. 
    Läkarinnan skrev 2024-08-04 15:53:58 följande:
    Ja, alltså för mig är det så. Är jag kär i någon och det inte blir något så svalnar ju känslorna innan jag blir kär i någon ny. Eller som i mina ex har jag ju inga känslor för längre.
    Nu gällde bara den nya killen. När jag kommit över det hittar jag säkert någon ny. 
    Anonym (Worth waiting for?) skrev 2024-08-04 13:12:51 följande:
    Men han är ju åtminstone ärlig.
    Tror du jag bryr mig?

Jag visste långt innan att jag inte var hans förstaval , redan för flera månader sedan, men när man är kär ser man genom fingrarna ibland när man inte ska, men tillslut kommer verkligheten ikapp.
    Cathariiina skrev 2024-08-04 13:48:36 följande:
    I sådana här fall varar inte ärlighet längst. Om man nöjer sig med någon, så får man aldrig någonsin låta den veta, att det var så man resonerade. 
    Ja. Alltså jag gav många chanser. 
    Jag gav honom en sista chans att visa att jag var förstavalet. Han tog den inte, och därför bestämmer jag mig för att gå vidare.
    Reclaimyourself skrev 2024-08-04 00:37:09 följande:

Du som skrev att hon ska skaffa lite självförtroende och vägra vara tröstpriset:

Jag tycker det är du som ska skaffa lite känslor istället! Hon kanske inte visste att det fanns någon annan? Hon är kär och det är inte säkert det går över bara för att man får veta att det finns en annan!

Så är det.
    Är man inte kär är det en enkel process att gå vidare så fort man märker att man inte är förstavalet.

Nu råkade jag nog vara lite för kär så jag försökte nog förtränga varje tecken på att han sökte andra under tiden pga att jag inte var hans val. 

Sedan när jag krävde svar så skulle han bara checka av sista möjligheterna. Men nu ser jag sanningen istället, att jag var ett tröstpris. 

Anonym (Malin) skrev 2024-08-04 13:05:13 följande:
    Så du är inte andrahandsvalet utan har avancerat till förstavalet. Sen om det varar för evigt kan varken jag eller någon annan svara på.
    Kul att jag har avancerat till förstavalet, verkligen. Lite försent för det dock.

Han trodde han visste var han hade mig. Snacka om förvånad han blev idag när jag berätta att I?m out.  Glad 
  • Anonym (Kvinna ...)

Jag är förstahandsval nu, alla hans EX har varit det då. Han har inte valt mig pga att han inte fick nån annan som han egentligen velat ha. Det räcker för mig.

Anonym (Kvinna ...) skrev 2024-08-04 19:31:39 följande:

Jag är förstahandsval nu, alla hans EX har varit det då. Han har inte valt mig pga att han inte fick nån annan som han egentligen velat ha. Det räcker för mig.

Kul för dig. 
  • Anonym (u)

Förlåt men hur korkad är inte den här killen? för hans avsaknad av emotionell intelligens hade jag sagt "Du ska veta en sak, du är inte mitt förstahandsval du heller, och inte mitt sista, du är inget alls efter vad du precis sa till mig, nu går jag, hör inte av dig, Tack och hej..."

Vilket stolpskott han är. Han hade jag dumpat fortare än kvickt. 

Anonym (u) skrev 2024-08-04 20:04:35 följande:

Förlåt men hur korkad är inte den här killen? för hans avsaknad av emotionell intelligens hade jag sagt "Du ska veta en sak, du är inte mitt förstahandsval du heller, och inte mitt sista, du är inget alls efter vad du precis sa till mig, nu går jag, hör inte av dig, Tack och hej..."

Vilket stolpskott han är. Han hade jag dumpat fortare än kvickt. 

Ja, han är lite konstig faktiskt. 

Men han visste att jag var kär i honom Drömmer men han var inte kär i mig, 

Nu är han dumpad dock.
  • Anonym (u)
    Anonym (Andrahandsvalet) skrev 2024-08-04 20:17:58 följande:
    Ja, han är lite konstig faktiskt. 

Men han visste att jag var kär i honom Drömmer men han var inte kär i mig, 

Nu är han dumpad dock.
    Yes! Underbart, bra gjort av dig. Hoppas du kommer träffa din drömprins snart så kan du bara se tillbaka på detta du varit med om med stolpskottet och skaka på huvudet...Skrattande
    Anonym (u) skrev 2024-08-04 20:24:47 följande:
    Yes! Underbart, bra gjort av dig. Hoppas du kommer träffa din drömprins snart så kan du bara se tillbaka på detta du varit med om med stolpskottet och skaka på huvudet...Skrattande
    Absolut. Nu är han i sopkorgen så nu är det bara resa sig igen, och ut och hitta mitt nya förstahandsval, och hoppas det är besvarat  Solig
Svar på tråden Jag är andrahandsvalet