Det är något som skaver som gör att hon är nere och gnällig. Det kan vara något med kompisar, någon kille eller vad som helst. Det som jag har lärt mig och försöker på minna mig själv om som förälder är att låta tonåringen få känna att det är tråkigt, det är okej. Du har gjort jättebra ifrån dig som bokat den här resan,försök att njuta. Prata med din dotter om att du ser att hon inte verkar må så bra och om att det är okej att känna så, fråga om det är självaste resan (det är inte resan, jag garanterar) berätta för henne att du förstår och att du finns här för henne. Fråga om hon tänker hitta på något annat(vänta lite tills hon vågar berätta).
Du, jag vet hur det känns, som att inget duger för sin tonåring, men bort med den tanken hon är bara ett barn. Jag minns att jag bokade en solresa för att fira julen för några år sedan, min tonåring grät och ville inte åka ditt, trotts att mina föräldrar skulle åka med oss för att fira där. Jag blev så knäckt när hon var missnöjd och sa till henne att hon borde var tacksam och glad över att vi har möjlighet att resa osv. Hon blev bara ängslig och ännu ledsnare, jag tog tillbaka mina ord och hatade mig själv för jag reagerade som en jämlik tonåring och inte som förälder.
När vi pratade efteråt berättade hon om att hon ville vara hemma när det är julafton träffa sina kusiner osv. Sedan kom tårarna om allt jobbigt i skolan och ensamheten hon upplevde..
Omfamna din dotter och tillåt henne omfamna sina (negativa)känslor, det är ändå tur att ni är utomlands annars hade det varit så jävligt att stå ut med det här hemma och ska också orka laga mat o städa O hitta på roliga saker.
Att hon vaknar sent är väldigt vanligt, bra att du försöker att ta det lugnt då. Kom ihåg att du är hennes trygghet, blir du frustrerad och osäker blir hon ännu mer frustrerad.
Njut av din semester nu, prata lite med henne med inställning att hon är ett barn som behöver mycket kärlek. Mer än det här behöver du inte göra, sola , bada och ät god mat:)
Det är tufft att vara förälder, men du klarar det.