• Södlek

Besatt av kyrkklockor

Hej bullen.

har ett bekymmer. Min 2, snart 3 åring är helt besatt av kyrkklockor!
    det hela började med att vi bor ganska nära en kyrka, så vi hör när kyrkklockorna slår en gång om dagen kl 18.

vi var så stolta över att vi kom på att ?gubben, kyrkklockorna slår för det är dags att börja förbereda sig för kvällen?. Det gick så bra ett tag. Det var aldrig gnäll eller något, den ljusa sommaren till trots.
    vi klappade oss gott på axeln och tyckte vi var strålande föräldrar som kommit på ett life hack till att kunna plocka fram allt godis och se på GoT 
    men detta växte i vår lilla sons huvud.

han är helt lyrisk över kyrkklockorna och vilken stad vi än åker i eller besöker, han pekar ut och skriker av lycka över att se en kyrka.
    det enda han vill se på youtube är kyrkklockor och han vet till och med vilken klocka son heter vad! 

som skämt fick han en såndär kobjällra av sin mormor som han vårdar ömt och plingar i. Hela kvarteret drivs nog till vansinne.
    det värsta är att hans syster som är 8 månader nu, behöver höra de där jävla klockorna för att kunna somna på dagtid!

han är annars en jäkligt verbal och sjövild liten go kille som har ett enormt förstånd. Men detta driver oss till vansinne! Vad gör vi?!

• Svar på tråden Besatt av kyrkklockor
  • Södlek

Jag läste igenom vad jag skrivit och det går inte riktigt få fram denna enorma besattheten. Får han inte titta på klockorna så pratar han om dom. Han härmar ljuden och hela hans vakna tid går åt till att på något sätt ägna uppmärksamhet till klockorna.

vi har gått igenom många faser med honom, rädsla För tandfen efter ett avsnitt av Greta gris osv.
    han leker fortfarande med sina favoritgrejer som är fordon, men han blir ständigt avbruten i sitt lekande för att kyrkklockorna på något sätt smyger sig in i hans huvud.

• Anonym (Hej)

Han har Asperger och har kyrkklockor som specialintresse.

• Tow2Mater

Var glad det är kyrkklockor och inte det muslimska böneutropet han fattat tycke for.

• Goneril

Härligt med en sådan målmedveten liten kille! "Han skriker av lycka när han ser en kyrka", självklart har han yrkesvalet klart, han ska förstås bli präst. Det är ovanligt att vara så medveten i två-årsåldern så ni kan skatta er lyckliga! Kyrkans barntimme förstås, men det vet ni säkert redan, och försök att lära honom några evangelier utantill.                                                                                                                                                                        Han kan recitera Lukasevangeliet på sin tre-årsdag, tänk så glad mormor ska bli! Kobjällrans välljudande klang kan ackompanjera uppläsningen, särskilt effektfullt när han läser om Jesus familj som fick bo i ett stall. 

• Goneril

Tillägg till mina tidigare kommentarer, till en trådstart som jag skrattat gott åt: Klockrent, skulle jag säga, en kommande liten präst, eller kanske biskop, har inlett sin karriär. Humanistiska programmet är det som gäller på gymnasiet, eller möjligtvis det naturvetenskapliga. Dock får han ta sig igenom förskolan först och grundskolan. Eftersom han är begåvad kan han kanske kan hoppa över någon klass. Skönt att ha livet utstakat vid 2 års ålder.

• Anonym (Li)

Det är ju vanligt att de snöar in på saker i den åldern, bilar, traktorer, dinosaurier, hundraser, sport?
    Förstår att det är jobbigt att han snöat in på en sån högljudd grej.

Svar på tråden Besatt av kyrkklockor