• Anonym (?)

Har jag fått Corona?

Jag var i Stockholm i helgen och träffade massa människor. 

Jag kom hem i söndags och kände mig bra. Samma i måndags. 

Men idag när jag vakna så slog det till ordentligt. 

Jag är inte förkyld. 
    Men jag har såna värkar. Både i huvudet och i musklerna. Det gör skit ont i låren, axlarna, ryggen och smärtan går inte att beskriva.

Jag fick kämpa mig till apoteket. Och köpte ett covid test som visar 2 streck. Men är detta negativt eller positivt? 

• Svar på tråden Har jag fått Corona?
  • EpicF
    Lynx123 skrev 2024-08-07 06:01:44 följande:
    Ska försöka förklara det för dig så enkelt som möjligt. Om man tar ett prov till så får man veta om man fortfarande bär på viruset eller ej. Kan berätta för dig att man nuförtiden kan ta tester för alla möjliga saker t.ex. om man är gravid, har för mycket protein i urinen, har för högt eller lågt blodtryck, har cancer eller borrelia. Så nu har du lärt dig något nytt, varsågod! 

Men, som jag skrev om du hade läst vidare, så kan man också se till att vara symptomfri.
    Och exakt vad händer för att man vet att man eventuellt fortfarande har viruset?

De snabbtesterna är inte 100% säkert och man kan testa positivt i upp till 1-2 månader efter en covid infektion. Det innebär dock inte att man fortfarande är sjuk. 
  • Lynx123
    EpicF skrev 2024-08-07 06:09:25 följande:
    Och exakt vad händer för att man vet att man eventuellt fortfarande har viruset?

De snabbtesterna är inte 100% säkert och man kan testa positivt i upp till 1-2 månader efter en covid infektion. Det innebär dock inte att man fortfarande är sjuk. 
    Då får man veta att man eventuellt fortfarande bär på viruset. Kanske inte intresserar alla men många vill veta. Att vara nyfiken är helt normalt.

Om man bär.på viruset kan man dessutom smitta andra, och det vill de flesta undvika till varje pris. Inte svårare än så.
  • Anonym (Pipp)
    Lynx123 skrev 2024-08-07 09:46:54 följande:
    Då får man veta att man eventuellt fortfarande bär på viruset. Kanske inte intresserar alla men många vill veta. Att vara nyfiken är helt normalt.

Om man bär.på viruset kan man dessutom smitta andra, och det vill de flesta undvika till varje pris. Inte svårare än så.
    Man smittar andra med andra virus oxå och de vill man ju oxå undvika 
  • Lynx123
    Anonym (Pipp) skrev 2024-08-07 09:58:30 följande:
    Man smittar andra med andra virus oxå och de vill man ju oxå undvika 
    Absolut! Det ena utesluter inte det andra.
  • EpicF
    Lynx123 skrev 2024-08-07 09:46:54 följande:

Så då tänker du att man ska stanna hemma i månader för att testet visar positivt. 

Är man sjuk så stannar man hemma så länge man har syntomer. Finns ingen som helst anledning att ta tester. 
  • Anonym (Suck)
    EpicF skrev 2024-08-07 06:07:38 följande:
    Att ta nytt test eller teat överhuvudtaget är bara att kasta pengar i sjön. 
    Om man jobbar med gamla i vården eller ovaccinerade nyfödda på neo kan det ändå vara lite hänsynsfullt, tycker du inte?
  • EpicF
    Anonym (Suck) skrev 2024-08-07 21:11:46 följande:
    Om man jobbar med gamla i vården eller ovaccinerade nyfödda på neo kan det ändå vara lite hänsynsfullt, tycker du inte?
    Samma sak gäller där. Man stannar hemma när man är förkyld, har syntomer covid-19 eller influensa. Behövs inget test. Sunt förnuft gäller, precis somndet gjorde även före pandemin. 
  • Lynx123
    EpicF skrev 2024-08-07 20:24:43 följande:
    Så då tänker du att man ska stanna hemma i månader för att testet visar positivt. 

Är man sjuk så stannar man hemma så länge man har syntomer. Finns ingen som helst anledning att ta tester. 
    Månader??? Nej, i regel testar man negativt efter någon vecka. Om du inte vill testa dig så gör inte det - men om du vill veta så är du fri att göra det. Svårare än så är det inte.

PS. Det heter inte syntomer...
  • EpicF
    Lynx123 skrev 2024-08-08 00:28:14 följande:
    Månader??? Nej, i regel testar man negativt efter någon vecka. Om du inte vill testa dig så gör inte det - men om du vill veta så är du fri att göra det. Svårare än så är det inte.

PS. Det heter inte syntomer...
    Man kan få positiva tester upp till månader. Därför är det helt onödigt att testa sig idag. 

Har man symtomer och är sjuk så stannar man hemma, oavsett vad man har för virusinfektion. Punkt.

Dessutom att slösa pengar på onödiga icke-tillförlitliga tester är oonödigt. Men alla gör vad de vill med sina pengar. 

Själv stannar jag hemma när jag är sjuk oavsett vad ett test skulle visa. 

Pandemin är över och världen har övergått till det normala igen, om du har missat det. 
  • Anonym (Cilla)
    Pelkonen skrev 2024-08-06 23:36:12 följande:
    Är det så illa nu för tiden? Förut så var det typ symtomfri plus ett antal dagar vilket  säkert blev en eller annan vecka. Det är klent det där viruset.
    Nu gäller samma regler som före pandemin: klarar du av att jobba så ska du jobba. Sedan kan det finnas undantag för t.ex. de som jobbar med personer som är extra känsliga för smitta. Och har man möjlighet att jobba hemifrån så är det förstås att föredra. 
  • elmadumle
    Lynx123 skrev 2024-08-07 06:01:44 följande:
    Ska försöka förklara det för dig så enkelt som möjligt. Om man tar ett prov till så får man veta om man fortfarande bär på viruset eller ej. Kan berätta för dig att man nuförtiden kan ta tester för alla möjliga saker t.ex. om man är gravid, har för mycket protein i urinen, har för högt eller lågt blodtryck, har cancer eller borrelia. Så nu har du lärt dig något nytt, varsågod! 

Men, som jag skrev om du hade läst vidare, så kan man också se till att vara symptomfri.
    Man är hemma en vecka om man känner sig frisk efter det. Finns ingen anledning till fler test då testet visar positivt länge efter. Inte ens vi i vården testas längre.
  • Anonym (f)

Nu var inte TS kvar här länge men jag funderar verkligen på vem som tvingar sig till Apoteket första sjukdagen? Varför? Inget emot att folk tar test i början men att direkt som sjuk åka till ett apotek???

• Anonym (Pipp)

Antar att dom har bunkrat såna test o har ett gäng hemma 

• Anonym (f)
    Anonym (Pipp) skrev 2024-08-08 20:48:03 följande:

vem svarar du?
  • Lynx123
    EpicF skrev 2024-08-08 18:02:53 följande:
    Man kan få positiva tester upp till månader. Därför är det helt onödigt att testa sig idag. 

Har man symtomer och är sjuk så stannar man hemma, oavsett vad man har för virusinfektion. Punkt.

Dessutom att slösa pengar på onödiga icke-tillförlitliga tester är oonödigt. Men alla gör vad de vill med sina pengar. 

Själv stannar jag hemma när jag är sjuk oavsett vad ett test skulle visa. 

Pandemin är över och världen har övergått till det normala igen, om du har missat det. 
    Som sagt, man gör som man vill.

Har inte missat något men är av naturen nyfiken av mig.

Och så heter det symptom - ledsen att vara petig men det kan vara bra att veta vad det heter om du vill prata om det med andra.
  • EpicF
    Anonym (Pipp) skrev 2024-08-08 20:48:03 följande:

Eller så kan du läsa trådstarten... 

"Jag fick kämpa mig till apoteket. Och köpte ett covid test som visar 2 streck. "
  • EpicF
    Lynx123 skrev 2024-08-08 22:53:35 följande:
    Som sagt, man gör som man vill.

Har inte missat något men är av naturen nyfiken av mig.

Och så heter det symptom - ledsen att vara petig men det kan vara bra att veta vad det heter om du vill prata om det med andra.
    Gud förlåt, jag glömde ett p i symptom... men tänk, folk förstår ändå. Utom du då, men det kan jag ta. 
  • Anonym (Pipp)
    EpicF skrev 2024-08-09 01:06:53 följande:
    Gud förlåt, jag glömde ett p i symptom... men tänk, folk förstår ändå. Utom du då, men det kan jag ta. 
    Haha de flesta glömmer inte p:et. Dom har ingen jävla aning om vad de heter.

många skriver att dom har SYMTOMER?. Alltså va?  Skrattar ihjäl mig
  • enola

Kan inte citera, men apropå ot-diskussionen så vill jag påpeka att symtom och symptom båda är korrekt stavning. Dock inte symtomer.

Svar på tråden Har jag fått Corona?