Anonym (l) skrev 2024-08-12 18:22:39 följande:
usch nä stackars dig TS så mycket påhopp du får här i tråden. Du förtjänar dem inte. Tack och lov finns här andra som stöttar dig.
Säger sig självt att din partners föräldrar ska behandla sina barn lika och därför ska de behandla de partners som deras barn val också lika! Det ska inte vara mer krångligt än så. Det ska inte komma med en lång lista av krav av hur många år till du behöver vara tillsammans med han eller om ni måste få barn först.
Du har all rätt i din värld att kalla dem för svärföräldrar då det tyvärr saknas annat ord för det här i Sverige och vi svenskar inte precis rusar till att gifta oss. Vi förstår vad du menar. Det är det viktigaste.
Du är inte ett ragg han hämtat hem från krogen, ni har varit ihop i 2 års tid. Du är inbjuden till andra högtider. Du är en del av familjen. Ändå gör de så här.
Sen ligger det inte på dig att kommunicera till din partner i det här - det är hans skyldighet som din partner att reagera på att du eller rättare sagt ni - behandlas orättvist då du inte blir medbjuden.
Jag är som du, jag hade inte velat få någon inbjudning i efterhand pga att de anat sig till att du reagerat negativt, blivit sårad över det här och tar avstånd. Jag förstår din tystnad i det här och jag förstår din tystnad om det till honom också. De borde veta bättre.
Jag hade velat att både hans föräldrar och han velat själva se mig som en i familjen och inte möta allt med tystnad och som om det regnar , som att det är helt okej att behandla dig så här. Han står inte upp för dig och därför står han inte upp för sig själv heller. Du och han är en enhet. Det är inte att de ska bestämma åt honom och åt dig att bara han tillhör "innegänget"/deras familj och du ska vara utanför. Sådana stämplar hade jag klarat mig bra utan. Ni bestämmer själva hur ni definierar er. Det är bara han nu som kan avgöra om han vill stå vid din sida eller inte, om han har förstånd nog till detta eller om han fortfarande är i tankestadiet av vad det är som händer. Han kan vara av typen som min partner tyvärr var då hans föräldrar med auktoritet sa hoppa sa han hur högt?
Mitt fall var mer komplicerat än ditt var med min partner och hans resor med sina föräldrar - utan mig och barnen. Det jag blev mest sårad över var förstås att våra barn blev sårade och den taggen sitter i än idag och kommer alltid göra. Jag skulle aldrig komma på tanken att i framtiden behandla mina barns partners på det här sättet din killes föräldrar gjort, så jävla osmakligt så det finns inte. Mina familj skulle aldrig komma på någon sådan resa hade det varit tvärtom. Det här har med hur man ser på par och på familj, värderingar m m. Det är en viktig sak att ta upp och prata om, men då måste motparten som ställt till det så här som de gjort ha lite mer ödmjukhet i sig att vilja närma sig dig och ett annat synsätt. Det synsättet får dem inte att se så bra ut i det ljuset och är det bara försvar de tar till och tystnad så ge dem kalla handen, håll dem på ett bekvämligt avstånd.
När jag och pappan till mina barn fick prata ut om detta hade han själv fått känna på hur det var att bli utesluten. Hans föräldrar hade fått känna på det. Både jag och barnen hade visat dem det. Först då var de ödmjuka nog. Det har inte varit tal om några resor sedan dess.
Man vill vara med dem där man känner sig som mest välkommen och en del i gänget, jag och barnen kom andra närmre. Jag slutade upp med att alltid tänka så mycket och planera in så mycket och göra livet bra för både han och hans föräldrar, jag la den kruten på min sida istället där de ville och uppskattade mig och oss på sätt som fick oss att må bra.
Jag hade tänkt mig för att bli mer involverad i en sådan partner och en sådan familj framöver nu när du har ett val. Jag kan bara hoppas på att din partner reagerar som han ska och inser det orättvisa och löjliga i detta att du blir utesluten på det här sättet du blivit.
Haha, den som betalar bestämmer. Det säger sig självt.
Sedan kan det mycket väl vara som personen i kommentaren efter dig skriver.
Vad du (eller ts) tycker eller vill är inget som killens föräldrar behöver betala en massa pengar för. De "behandlar" inte ts på något som helst sätt, de bjuder och öppnar plånboken 100% efter eget önskemål.
Menar du på fullt allvar att dina svärföräldrar borde bjudit dig och barnen också? När de ville resa med sin son?
Och att du och dina bortskämda ungar hämnades på dem? För att de inte BJÖD er för en massa pengar?
Du borde skämmas.
Klart att det inte talats mer om några resor, när de tvingas bjuda minst tre extra personer för att kunna resa med sin son...
Livet är inte alltid rättvist förstår du.