• Vildlemur

Svärföräldrar bjuder hela familjen på resa- utom mig

Fick för ett tag sen veta att min sambo ska bli bjuden utomlands till hösten av sina föräldrar då dem fyller jämt i år. Kul. Däremot framkom det under en familjesammankomst för någon vecka sen att de även ska bjuda med hans bror och flickvän med barn. 

jag kanske är fånig, men detta fick mig att känna mig väldigt utanför. Dock har brorsan och hans tjej varit ihop mycket längre än oss ( dom 8 år, medans vi bara 2 ) och dom har ju barn ihop vilket vi inte har. 

är det här konstigt eller överreagerar jag? Har i övrigt en bra relation till mina svärföräldrar, i alla fall är det vad jag upplevt från mitt håll. Men nu känner jag mig ba som ett bihang och har börjat dra mig från att vara med på familjemiddagar m.m- vilket jag vet är jätte löjligt, men hela situationen gör mig så obekväm. 

Har självklart inte sagt något om de här känslorna till någon. 

• Svar på tråden Svärföräldrar bjuder hela familjen på resa- utom mig
  • Anonym (Sambo?)

Bor du och pojkvännen tillsammans? Sedan hur länge i så fall? 

• Vildlemur
    Anonym (Sambo?) skrev 2024-08-07 08:23:17 följande:

Bor du och pojkvännen tillsammans? Sedan hur länge i så fall? 

Inte länge. 6 månader kanske. Dock har vi "bott hos varandra" i över ett år- alltså typ som sambos fast att vi turats om i vems lägenhet i bott. Tror du att samboskapet har med saken att göra?
  • Anonym (Sambo?)
    Vildlemur skrev 2024-08-07 08:30:29 följande:
    Inte länge. 6 månader kanske. Dock har vi "bott hos varandra" i över ett år- alltså typ som sambos fast att vi turats om i vems lägenhet i bott. Tror du att samboskapet har med saken att göra?

Det skulle kunna göra det. Men nu bor ni ju ihop så gissningsvis är det att ni varit ett par så kort tid och att ni inte har barn som är orsaken.

Hur gamla är ni? Jag funderar på om det kan vara en åldersgrej det här hur man uppfattar tid. För mig som 50-åring rusar två år förbi väldigt fort. Är man 25 är två år hyfsat lång tid. Kanske känns det för svärisarna som att ni träffats väldigt nyligen. Jag kan själv förvånas över hur lång tid som har gått sedan vissa saker hände. Det känns som häromåret bara, men när man räknar på det var det fem år sedan.

Jag har så klart ingen aning om hur dina svärisar tänker utan spekulerar bara utifrån mina egna erfarenheter. Förstår i vilket fall som helst att du känner dig utesluten. Vad säger din sambo om det hela? 

• Anonym (N)

Nej jag tycker det är fullt rimligt. De har agerat utifrån hur mycket du träffat dom och vad din pojkvän sagt om dig. Du är helt enkelt en främling fortfarande. 

• Anonym (Mamma med vuxna barn)

Lite konstigt att inte prata med dig innan de bestämde att bjuda.
    Jag tror att de ser er som pojkvän-flickvän medan den andre brodern har en familj dessutom finns barnbarnen och då är det ju roligt att kunna bjuda dem.
    Har du och svärföräldrarna en egen relation tex går på stan/promenad, klipper svärfar, ja känner de dig som individ eller bara som sonens flickvän?

• Anonym (Mia)

För några år sedan funderade vi på att bjuda våra barn på en resa med oss. Då skulle det vara vi föräldrar, sonen med sambo sedan flera år samt dottern, singel. Jag funderade på hur vi skulle göra om hon hann träffa någon i god tid innan vi åkte, och kom fram till att han i så fall skulle få betala resan själv om han ville följa med. 

Vad säger din sambo? 

Nu blev det skilsmässa istället så vi kom aldrig iväg, så nu bjuder jag bara med mina barn utan sambos. 

• Vildlemur
    Anonym (Sambo?) skrev 2024-08-07 08:39:22 följande:

Det skulle kunna göra det. Men nu bor ni ju ihop så gissningsvis är det att ni varit ett par så kort tid och att ni inte har barn som är orsaken.

Hur gamla är ni? Jag funderar på om det kan vara en åldersgrej det här hur man uppfattar tid. För mig som 50-åring rusar två år förbi väldigt fort. Är man 25 är två år hyfsat lång tid. Kanske känns det för svärisarna som att ni träffats väldigt nyligen. Jag kan själv förvånas över hur lång tid som har gått sedan vissa saker hände. Det känns som häromåret bara, men när man räknar på det var det fem år sedan.

Jag har så klart ingen aning om hur dina svärisar tänker utan spekulerar bara utifrån mina egna erfarenheter. Förstår i vilket fall som helst att du känner dig utesluten. Vad säger din sambo om det hela? 

Ja så är det ju säkert, vi är alla i 25-30 års åldern. Har inte tagit upp det med min sambo, och tror inte att jag ska göra det heller. Vill absolut inte att det hela ska bli en grej om det inte behöver vara det. Ska nog göra mitt bästa för att se förbi det och inte ta det personligt
  • Jemp

Lite konstigt är det, men troligen är det för att du är såpass ny fortfarande. Har du en bra relation till hans föräldrar?
    Jag förstår din reaktion, men att dra dig undan kommer inte hjälpa, tvärtom. 

• Anonym (Sambo?)
    Anonym (N) skrev 2024-08-07 08:41:00 följande:

Nej jag tycker det är fullt rimligt. De har agerat utifrån hur mycket du träffat dom och vad din pojkvän sagt om dig. Du är helt enkelt en främling fortfarande. 

Jag tänker i lite liknande banor. Det är förmodligen också så att de vill ha barnbarnen med på resan och att bjuda sin son och hans barn men inte frun skulle bli rätt konstigt (och rätt jobbig för barnens pappa att vara ensam förälder med två små barn på resa). 

När man får barn blir man (enligt min erfarenhet) genast mer familj med sin mans familj. Det blir ju lite som familjeliv tillsammans när man ses i och med barnen som man hjälps åt med. Man är inte längre bara flickvännen, utan mamma till deras älskade barnbarn. Som flickvän sedan rätt kort tid tillbaka kan relationen vara mer artig och ytlig, även om den är gemytlig och vänlig också. 

• Vildlemur
    Anonym (Mamma med vuxna barn) skrev 2024-08-07 08:48:35 följande:

Lite konstigt att inte prata med dig innan de bestämde att bjuda.
    Jag tror att de ser er som pojkvän-flickvän medan den andre brodern har en familj dessutom finns barnbarnen och då är det ju roligt att kunna bjuda dem.
    Har du och svärföräldrarna en egen relation tex går på stan/promenad, klipper svärfar, ja känner de dig som individ eller bara som sonens flickvän?

Dom ser nog mig mer bara som sonens flickvän skulle jag tro. Vi bor i stan och dom en bit utanför, är ca 45 minuters biltur. så jag hälsar bara på dem när jag och min sambo åker
Svar på tråden Svärföräldrar bjuder hela familjen på resa- utom mig