Maken vägrar följa med på släktträff
Hela familjen är bjuden på en släktträff om en månad. Jag har en rätt komplicerad relation till släkten, men går för att stötta min mamma, som också har en komplicerad relation till sin sida av släkten. Eftersom hela familjen är inbjuden, antog jag att min man också skulle följa med.
Men han har inga planer på att följa med. Han har ingen lust. Jag skulle gärna vilja ha med honom, dels för att presentera hela min familj för släkten, men också lite som stöd. Men han vägrar.
Jag känner mig ledsen över hans beslut. Det är så klart hans val och jag kan inte tvinga honom, men släkten kommer undra var han är. Jag ska erkänna att jag känner mig lite utskämd inför släkten, som har en man som bara inte har lust att dyka upp också. För mig har det alltid varit självklart att följa med på saker som rör min mans familj och släkt. Jag har till exempel haft hans äldre släktingar (inte föräldrar) hos oss över nyår ett år, trots att jag hellre hade firat med yngre vänner. Men jag gjorde det för att det var viktigt för min man.
Nu tycker min man att jag är skitfånig som är ledsen över detta. Han förstår inte varför och tycker att jag är gnällig. Jag känner mig så klart ledsen och lite överkörd. Är jag helt orimlig?