Anonym (Olust) skrev 2024-08-12 17:42:52 följande:
Jag vet inte, jag har fått en del kommentarer förr. Jag var väldigt smal förr, min kropp var så sen barndomen plus att jag tränade i vuxen ålder och inte gillade t.ex fet mat. När jag inte tog smör på mackan (har aldrig tyckt om smör) så fick jag på jobbet av andra vuxna alltid kommentarer som "är du rädd för att bli tjock?" osv. Snacket i en del personalrum har varit lite anti mot smala och kanske har jag tagit det fel då, eftesrom jag då var smal. Det talades ofta om att man inte är så smal naturligt som t.ex vissa bilder i tidningar osv, men det var just så smal jag var.
Nu har åren gått och jag fått barn och sen struntat i att träna, ätit dåligt och också blivit äldre som gjort att kilona ökat rejält. Det sitter dock i att jag inte vågara säga ordet "smal" i sammanhang där det sitter folk som jag inte är familj i samma rum. Att säga det och det sitter andra överviktiga (som mig) i rummet kanske skulle få dem att reagera negativt? Det har jag upplevt förr. Men jag kanske har tolkat in saker fel. Men känns som ett känsligt ämne.
Avundsjuka kallas det. Tror de tjocka tanterna var avundsjuk på dig och ville få dig att bli som dom. De kände sig väl dåliga när de hade en modell i personalen.
Sen är det också så att många tror inte att man kan vara så smal naturligt. Man ser inte så många som är så smal idag. Helt enkelt för att de flesta är idag överviktiga..
Vad som är sjukt i det hela är att de i personalrummet hade förmodligen aldrig kommenterat sina överviktiga kollegor att ta en kaka mindre. Så är det sjuka samhället vi lever i idag. Den tjocka kroppen hyllas medan den smala hälsosamma är numera sjukligt och något ouppnåeligt för de flesta...