• Anonym (Olust)

Blev ni lyckligare när ni gick ner i vikt? Svara ärligt.

Jag är överviktig. Trivs inte med spegelbilden,  hur kläderna sitter, att jag svettas lätt och är otymplig.

Har aldrig varit överviktig förr och tål inte detta. Känner inte igen min kropp.

Är helt säker på att mitt dåliga humör just nu har med min viktökning att göra, och att jag kommer bli mycket gladare om jag blir smal igen. Man vågar inte säga det, det känns som folk blir arga då för att man vill vara smal. 

Men jag undrar ni som kämpat och lyckas gå ner, blev ni lyckligare av det?

• Svar på tråden Blev ni lyckligare när ni gick ner i vikt? Svara ärligt.
  • Anonym (Olust)
    Anonym (Maria) skrev 2024-08-11 14:25:00 följande:

Varför skulle folk bli arga för att du vill bli smal? Varför vågar du inte säga att du skulle bli gladare om du gick ner i vikt? Det är väl normalt. 

Jag har gått ner 6 kilo och det gör mig gladare att känna mig smalare och att kunna ha fler av mina kläder. Vill gå ner ytterligare 10 kilo och kommer absolut att känna mig ännu gladare när jag gjort det eftersom det blir lättare att röra sig, lättare att stå ut vid heta temperaturer, jag kan då använda alla mina kläder igen och jag kommer att se bättre ut.

Jag vet inte, jag har fått en del kommentarer förr. Jag var väldigt smal förr, min kropp var så sen barndomen plus att jag tränade i vuxen ålder och inte gillade t.ex fet mat. När jag inte tog smör på mackan (har aldrig tyckt om smör) så fick jag på jobbet av andra vuxna alltid kommentarer som "är du rädd för att bli tjock?" osv. Snacket i en del personalrum har varit lite anti mot smala och kanske har jag tagit det fel då, eftesrom jag då var smal. Det talades ofta om att man inte är så smal naturligt som t.ex vissa bilder i tidningar osv, men det var just så smal jag var. 

Nu har åren gått och jag fått barn och sen struntat i att träna, ätit dåligt och också blivit äldre som gjort att kilona ökat rejält. Det sitter dock i att jag inte vågara säga ordet "smal" i sammanhang där det sitter folk som jag inte är familj i samma rum. Att säga det och det sitter andra överviktiga (som mig) i rummet kanske skulle få dem att reagera negativt? Det har jag upplevt förr. Men jag kanske har tolkat in saker fel. Men känns som ett känsligt ämne. 
  • Anonym (Elisa)

Övervikt eller kanske rättare sagt vikt öht är ett känsligt ämne. Jag blev tjock i puberteten och var den enda i klassen under hela min skolgång. Blev aldrig mobbad men valdes sist till lagspel på gympan vilket är förståeligt.

När min viktresa pågått ett tag fick mina vänner höra på stan att jag måste vara sjuk, allvarligt sjuk, förmodligen cancer gissade folk som jag inte ens känner.

Så TS, om du känner för det så ta tag i din vikt, du klarar det. Strunta i vad andra tycker för det,är nog väldigt ofta ren avundsjuka.

• Anonym (Rob)
    Anonym (Olust) skrev 2024-08-12 17:42:52 följande:
    Jag vet inte, jag har fått en del kommentarer förr. Jag var väldigt smal förr, min kropp var så sen barndomen plus att jag tränade i vuxen ålder och inte gillade t.ex fet mat. När jag inte tog smör på mackan (har aldrig tyckt om smör) så fick jag på jobbet av andra vuxna alltid kommentarer som "är du rädd för att bli tjock?" osv. Snacket i en del personalrum har varit lite anti mot smala och kanske har jag tagit det fel då, eftesrom jag då var smal. Det talades ofta om att man inte är så smal naturligt som t.ex vissa bilder i tidningar osv, men det var just så smal jag var. 

Nu har åren gått och jag fått barn och sen struntat i att träna, ätit dåligt och också blivit äldre som gjort att kilona ökat rejält. Det sitter dock i att jag inte vågara säga ordet "smal" i sammanhang där det sitter folk som jag inte är familj i samma rum. Att säga det och det sitter andra överviktiga (som mig) i rummet kanske skulle få dem att reagera negativt? Det har jag upplevt förr. Men jag kanske har tolkat in saker fel. Men känns som ett känsligt ämne. 
    Avundsjuka kallas det.   Tror de tjocka tanterna var avundsjuk på dig och ville få dig att bli som dom.  De kände sig väl dåliga när de hade en modell i personalen.

Sen är det också så att många tror inte att man kan vara så smal naturligt.  Man ser inte så många som är så smal idag. Helt enkelt för att de flesta är idag överviktiga..

Vad som är sjukt i det hela är att de i personalrummet hade förmodligen aldrig kommenterat sina överviktiga kollegor att ta en kaka mindre.  Så är det sjuka samhället vi lever i idag.  Den tjocka kroppen hyllas medan den smala hälsosamma är numera sjukligt och något ouppnåeligt för de flesta...
  • Anonym (U)

Jag är smal och olycklig. 

• Mia448
    Anonym (Rob) skrev 2024-08-12 20:35:19 följande:
    Avundsjuka kallas det.   Tror de tjocka tanterna var avundsjuk på dig och ville få dig att bli som dom.  De kände sig väl dåliga när de hade en modell i personalen.

Sen är det också så att många tror inte att man kan vara så smal naturligt.  Man ser inte så många som är så smal idag. Helt enkelt för att de flesta är idag överviktiga..

Vad som är sjukt i det hela är att de i personalrummet hade förmodligen aldrig kommenterat sina överviktiga kollegor att ta en kaka mindre.  Så är det sjuka samhället vi lever i idag.  Den tjocka kroppen hyllas medan den smala hälsosamma är numera sjukligt och något ouppnåeligt för de flesta...
    Vikten säger ingenting om hälsan. Man kan vara smal och äta enbart skitmat och kedjeröka. 
  • Anonym (korven)
    Anonym (Klara) skrev 2024-08-11 14:24:48 följande:

Folk som säger att vikt inte spelar roll för lycka, är samma sorts människor som säger att pengar inte gör en lycklig. Det säger bara människor som aldrig behövt oroa sig över att inte ha pengar kvar till nästa löning, aldrig känt skammen över att be sina gamla och pensionerade föräldrar om hjälp att betala en oväntad utgift, aldrig levt med känslan av torftighet för man inser att man aldrig kommer att ha råd med samma saker som alla ens vänner har - saker som inte ens anses vara särskilt rikt eller lyxigt idag. 

Samma med vikt. Lätt att säga att det inte spelar roll när man själv aldrig stöter på problem - vare sig rent fysiska eller i människors attityd - pga sin vikt.

Själv har jag aldrig varit överviktig men har sett tillräckligt många människor verkligen vända sitt liv från helvete till himmel genom att bli av med sin fetma.

Vinsten blir såklart större ju längre ifrån målet man är från början. Om din idealvikt är 64 kilo och du väger 69 är det kanske sak samma för din lycka om du redan mår toppen. Men det vore lögn att påstå något annat än att även en liten minskning av övervikt till normalvikt ökar de flesta människors välbefinnande och självkänsla.

Detta grep mitt hjärta. Så fint skrivet och sorgligt. Hjärta
  • Anonym (Lönnphete Phetrus IX)

Nej, inte lyckligare. Men livet har inte blivit sämre om man säger så.

177 cm och vägde 95 kilo för några år sedan. Slutade med alkohol och gick ner ca 5 % första året utan att ändra på något annat än just det.

Väger kanske 85 nu och känns såklart bättre än 95.

Bättre, men inte lyckligare.

• Anonym (Ely)

Jag har alltid varit smal trots att jag aldrig ätit nyttig eller tränat (förut).Tvärtom har jag i stort sett frossat i godis dagligen. Jag har verkligen inte mått bra bara för att jag varit väldigt smal, och även drabbats av djupa depressioner trots min undervikt. Dessa har nog varit stor orsak till att jag mer eller mindre tröstätit.

Nuförtiden när jag börjat träna lite, och äta nyttigare ( har jag ffa samma vikt) men jag mår så bättre eftersom jag mer sällan blir deprimerad pga träningen och kosten. Både bra kost och träning i sig ökar ju välmående och välbefinnande. Därför tror jag inte att lyckan bara består av viktminskningen, utan av att kroppen blir gladare och friskare av en hälsosammare livsstil.

• Anonym (Lagom tjock och genomtrevlig (pyttsan))

Övervikt skapar obalans i kropp och hjärna. Mådde pyton när jag kånkade på 10-12 kilo över min rekommenderade vikt. Allt påverkades negativt med såpass mycket extra fläsk, inte bara utseendet.

• Anonym (Tre)
    Anonym (Olust) skrev 2024-08-11 00:19:24 följande:
    Blev ni lyckligare när ni gick ner i vikt? Svara ärligt.

Jag är överviktig. Trivs inte med spegelbilden,  hur kläderna sitter, att jag svettas lätt och är otymplig.

Har aldrig varit överviktig förr och tål inte detta. Känner inte igen min kropp.

Är helt säker på att mitt dåliga humör just nu har med min viktökning att göra, och att jag kommer bli mycket gladare om jag blir smal igen. Man vågar inte säga det, det känns som folk blir arga då för att man vill vara smal. 

Men jag undrar ni som kämpat och lyckas gå ner, blev ni lyckligare av det?

Om man börjar röra sig mer blir man lyckligare. Förbättrar även stresshantering. Så det enkla svaret är ja.

Fast egentligen var min höga vikt ett resultat av att jag mådde dåligt. Att gå ner hjälpte mig att må bra.
  • Anonym (Mulligtärgulligt)

Ålder hänger ihop lite med hur bekväm du är med vikten,

När du är yngre så är det kört. Man är skör, osäker och har ett behov av uppmärksamhet.

Fick sambokilon och extra kilon efter att jag fött barn. Har lyckats gå ner i vikt när barnen  började bli lite mer självständiga. Är inte lika pinnsmal som jag var i tonåren, men det är inget jag eftersträvar ä, det viktigaste är att det känns bra.

Var jag Olycklig? svar nej. men däremot befann jag mig i en stressig period i livet. Det var störande att bära extrakilon och kände mig som en klumpeduns, men jag hade en acceptans att jag var lite mulligare än vanligt.

Du måste nästan befinna dig på en bra plats i livet för att ha energi till att gå ner i vikt. Det enklaste sättet är egentligen att inte fokusera på att du ska gå ner i vikt, fokusera på en sundare livsstil utan att utesluta för mycket av det goda.

• Anonym (Lagom tjock och genomtrevlig (pyttsan))

Jag åt ost och choklad under min viktminskningsperiod. Inte så nyttigt men å andra sidan åt jag ganska små mängder.

Ost och choklad dämpar hungern mer och kräver inte några större bitar således.

Fick ta Visi-blin efter ett tag dock. Alltför ensidig kost kan ge hård mage, inte bra. Keso är också bra och lite nyttigare. Frukt också i rimliga mängder, just för att tillföra kroppen fibrer så matsmältningen går smidigt. 

Undvik helst vitt socker och vitt mjöl. Åt aldrig pasta eller potatis när jag höll på att minska i vikt. Höll mig till ett strikt begränsat kaloriintag. 

Svar på tråden Blev ni lyckligare när ni gick ner i vikt? Svara ärligt.