Anonym (Botox) skrev 2024-08-18 21:54:49 följande:
Jag har provat bettskena och går på regelbunden massage sedan många år och hade ändå problem. Det som hjälpe mig still slut var botox i käkmusklerna, gjort det 2 gånger. Nu var det snart 2 år sen men och börjar bli lite spänd igen, men inte alls som jag var då och det är lättare nu att få bort spänningar med massage och värmekudde.
Jag börjar verkligen överväga botox på allvar. Gjorde din tandläkare det? Märker man att man har botox på något vis? Förutom att/om man slutar pressa/gnissla förstås. Syns det i ansiktet som man kan se i pannan t ex på somliga människor? Vet du om botox är något som kan skada en för livet om det blir fel?
Core skrev 2024-08-18 22:03:43 följande:
Det fungerar klockrent om orsaken är stress av något slag!
Jag är öm i både under och överkäke, blir liksom trött i hals över och nackmusklerna, har två lagningar som ramlat ur pga gnissel
ingen skena, blir för mycket hantering med massa attiraljer 😂
Jag tror inte att det är stress i mitt fall för jag har inget att vara stressad över men jag förstår inte heller varför jag pressar så mycket. Men att träna hårt ger ju andra fördelar så det är ju bra oavsett.
Jobbigt med lagningar som ramlar ut.
Jag har haft ont i 3-4 tänder nu i 1-2 veckor men värken hoppar runt bland dessa tänder och i själva käkbenet så jag vet inte vad jag ska tro. Jag kan inte avgöra om det är en tand som är skadad på riktigt eller om det har med tandpressningen att göra.
Har du använt skena överhuvudtaget? Jag slutade för ett halvår sen med det då jag upplevde att det gjorde saken värre.
Jag googlade mycket igår och såg att dricka varmt på kvällen kan hjälpa en att pressa mindre på natten. Jag har även lagt på en varm vetekudde på käkarna ett par gånger om dagen i helgen. Ska fortsätta och se om det hjälper. Inatt sov jag lite mer upprätt för att jag läste att det skulle hjälpa att inte pressa. Vet inte om det hjälpte men testar några nätter och ser. Så där har ni några andra tips och har ni fler att dela med er av eller hur er tand/käkvärk känns så läser jag gärna det.