• Anonym (Tandpressaren)

Receptfritt eller naturligt muskelavslappnande?

Jag pressar tänderna som en ångvält på nätterna och kan tydligen inte sluta. Senaste åren har jag haft 4-5 bettskenor gjorda av 3 olika tandläkare men ingen har suttit bra och alla har snarare förvärrat saker och ting.

Nu är jag på jakt efter något muskelavslappnande som är receptfritt på apoteket. Hjälper Panodil eller nåt sånt? Jag har tagit Magnesium varje kväll i 5 månader snart men märker ingen skillnad fast det skulle hjälpa sägs det.

Vad kan jag göra för att få käkarna att slappna av?

Någon som vet vilket sätt att sova på, sida eller rygg får käkarna att slappna av mer? Någon speciell kudde?

Vet ni hur man slutar pressa tänder så är det bra. Annars blir jag glad för förslag på något muskelavslappnande bara.

• Svar på tråden Receptfritt eller naturligt muskelavslappnande?
  • TvillingmammaVästgöte

Du måste slappna av. Gör avslappningsövningar , meditera eller lägg dig helt enkelt i en höngmattanoch slappa. Tabdpressning beror på stress och /eller oro. 
    Jag har precis haft en period nu av tandpressninh, pga familjerelaterade problem, som oroat och stressat mig. Nu har det blivit bättre och tsndpressningen likaså. 

Eller gå till psykolog om du har oro du inte klarar att lösasjälv. 

• Anonym (Guhih)

Prova magnesium, det är muskelavslappnande. 

• Anonym (.)

Botox i käkmuskeknkan vara nåt. Verkar ju ganska extremt för dig. Googla på det. Effektivt.

• Anonym (Tandpressaren)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-08-12 17:55:48 följande:

Du måste slappna av. Gör avslappningsövningar , meditera eller lägg dig helt enkelt i en höngmattanoch slappa. Tabdpressning beror på stress och /eller oro. 
    Jag har precis haft en period nu av tandpressninh, pga familjerelaterade problem, som oroat och stressat mig. Nu har det blivit bättre och tsndpressningen likaså. 

Eller gå till psykolog om du har oro du inte klarar att lösasjälv. 

Grejen är att jag inte är stressad eller orolig och jag har aldrig begripit själv varför jag pressar tänderna så mycket. Jag brukar bada innan läggdags och ibland hjälper det, ibland inte. Igår testade jag en varm vetedyna på käkarna sent på kvällen.

Hur känns din tandpressning? Tänkte om du får huvudvärk, ont i tänderna eller vad som händer dig? Jag får jätteont i mina tänder.
    Anonym (Guhih) skrev 2024-08-12 18:12:10 följande:

Har använt det i månader som jag skrev i ts utan att märka någon skillnad.
    Anonym (.) skrev 2024-08-13 01:43:39 följande:

Botox i käkmuskeknkan vara nåt. Verkar ju ganska extremt för dig. Googla på det. Effektivt.

Har börjat fundera på det men botox skrämmer mig så jag vet inte om jag kommer att göra det. Tveksamt... tänk om det går fel...

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Tandpressaren) skrev 2024-08-13 20:08:51 följande:
    Grejen är att jag inte är stressad eller orolig och jag har aldrig begripit själv varför jag pressar tänderna så mycket. Jag brukar bada innan läggdags och ibland hjälper det, ibland inte. Igår testade jag en varm vetedyna på käkarna sent på kvällen.

Hur känns din tandpressning? Tänkte om du får huvudvärk, ont i tänderna eller vad som händer dig? Jag får jätteont i mina tänder.

Har använt det i månader som jag skrev i ts utan att märka någon skillnad.Har börjat fundera på det men botox skrämmer mig så jag vet inte om jag kommer att göra det. Tveksamt... tänk om det går fel...

Ont i tänderna, får jag. Du kan vara orolig eller stressad på ett omedvetet sätt? Annars förstår jag inte varför? Vad säger tandläkaren, har du något fel på käkarna på något sätt? 
  • Anonym (.)
    Anonym (Tandpressaren) skrev 2024-08-13 20:08:51 följande:

Har använt det i månader som jag skrev i ts utan att märka någon skillnad.Har börjat fundera på det men botox skrämmer mig så jag vet inte om jag kommer att göra det. Tveksamt... tänk om det går fel...

Du behöver inte vara rädd. Gå till en riktig klinik med legitimerad läkare eller sjuksköterska. 
  • Anonym (.)

Men ja avslappningsövningar kan vara något. I vaket tillstånd kan du jobba med att alltid ha avslappnade käkar. Enligt min tandläkare ska tänder inte bitas ihop hållas stängd förutom när vi äter mat

• Anonym (Sömn)

Vad för typ av magnesium har du provat? Dos spelar också roll. 

Om det inte är bisglycinat formen du tagit hittills, så byt till den. Ett renodlat magnesium bisglycinat. Ta dos som motsvarar runt 300-400mg elementärt magnesium. På kvällen (Obs, tar du mediciner. Se till att inte ta magnesiumet i närheten av medicinen. Minst 2 timmar åtskilt). 

Men ärligt talat så finns där ett tillstånd där man biter ihop käkarna/gnisslar tänder så pass att bettskenor och dylikt ej hjälper. Minns inte riktigt om där fanns olika medicinska behandlingar att ta till. Var ett tag sedan jag läste om det, så kommer inte riktigt ihåg tyvärr. 

Muskelavslappnande medicin kommer förmodligen inte att hjälpa, brukar vara rätt kass effekt överlag (enkelt att fått utskrivet dock, om du vill prova det först).

• Anonym (Tandpressaren)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-08-13 21:55:51 följande:
    Ont i tänderna, får jag. Du kan vara orolig eller stressad på ett omedvetet sätt? Annars förstår jag inte varför? Vad säger tandläkaren, har du något fel på käkarna på något sätt? 
    Nä alltså jag får krupp på mina tandläkare. Har haft 3 stycken senaste åren, två av mina gamla tandläkare och en ny. Har fått 5 bettskenor som alla säger sitter som dom ska men jag får något jävulskt ont av bettskenorna och dom gör enormt tryck på vissa tänder/tandrad. Jag tror faktiskt att dom gör saken värre. Det är som att käkarna får ännu mer styrka av bettskenan att pressa tänderna. Jag vet inte... Men alla tandläkare säger att allt ser bra ut och att jag ska "sluta tänka på det". Vet inte hur man ska sluta tänka på ont i tänderna och när det tom gör ont att köra tandtråd på vissa tänder på kvällen pga trycket jag verkar ha på natten.

Får du ont i vissa tänder eller en hel tandrad? Sitter det i hela dagen för dig eller bara på morgonen? Veckor i sträck? Kan det göra ont att tugga för dig på vissa tänder också? Berätta gärna hur det känns för dig. 

Jag har läst på själv om TMJ och börjat fundera i dom banorna och tänkte nu köra råd som dessa patienter får ett tag.

Svårt att veta om jag är omedvetet stressad men jag tror inte det. Dessutom har det här hållit på i många år. Det är få dagar som går som jag inte tänker på mina tänder.  
    Det enda jag funderar på om det stressar mig är ventilationen som låter väldigt högt här hemma dygnet runt. Kanske det som påverkar? När den stängs av så tänker jag verkligen: Aaaah skönt! Så jag är väl medveten om att det låter. Tyvärr går det inte att göra något åt det annat än att ha jättevarmt hemma om den ska vara avstängd och det går inte heller.

Svar på tråden Receptfritt eller naturligt muskelavslappnande?