• Anonym (Hjälp)

Min mens är alltid sen nu för tiden?

Har alltid haft regelbunden mens och har typ kunnat ställa klockan när den ska komma. Ett tag kommer den bara nattetid och sen ställer den om och kommer på dagen. 

Men senaste månaderna har den alltid kommit flera dagar sent? Mår väl inte jättebra och har lite inre stress men det är verkligen inget nytt för mig. Blir ju orolig och oroar mig alltid att jag är gravid vid varje mens för att den beter sig såhär. 

Ska jag ringa kvinnohälsan? Eller är det normalt? 

• Svar på tråden Min mens är alltid sen nu för tiden?
  • Yllop

Det finns mycket som kan påverka mensen.

Viktuppgång
    Viktnedgång
    Stress
    Stor intag av sojaprodukter
    Ålder
    Skiftarbete
    Medicinering
    Nära umgänge med andra menstruerande kvinnor

• Anonym (Åldern)

Åldern spelar roll osv.Vilken ålder är du?

• Anonym (Signe)

Kan vara förklimakteriet. Min erfarenhet är att mensen måste vara borta helt i 3 månader innan de kan tänka sig att ta sig en titt. Så länge den kommer är väl allt som det ska, kroppen förändras med åren och påverkas av många olika saker.

• Anonym (C)

Hur menar du med sent? Det är inte bara så att du nu har en längre, men regelbunden, menscykel?

• Cathariiina

Hur gammal är du? Klimakteriet brukar börja med just att menstruationerna glesnar ut. Men antalet dagar i menscykeln är individuellt, och kan även ändras för en och samma individ under livets gång utan att det är något fel. Hur många dagars cykler har du (från första dagen i en mens till första dagen i nästa mens)?

• cosinus

När jag var ung så hade jag alltid en menscykel på 24-26 dagar. Aldrig kortare och absolut aldrig längre än 26 dagar. Oftast 24-25

När jag blev 35 så började det bli ovanligt med 24 och oftare och oftare blev det både 27, 28 och ibland 29-30 dagar. Ovant och jag trodde ofta jag var gravid utan att vara det.

Spola fram drygt 10 år till så kommer mensen fullständigt slumpmässigt. Det kan vara 18 dagar mellan och det kan vara 4-5 månader. Men nu tror jag ju iaf inte att jag har en normal menscykel och förväntar mig ingenting så nu stör det mig inte ö h t. 

• Anonym (Hjälp)
    Yllop skrev 2024-08-12 22:42:28 följande:

Det finns mycket som kan påverka mensen.

Viktuppgång
    Viktnedgång
    Stress
    Stor intag av sojaprodukter
    Ålder
    Skiftarbete
    Medicinering
    Nära umgänge med andra menstruerande kvinnor

- Inte minskat eller ökat i vikt 
    - Stress har jag lidit av i många år 
    - Kan inte minnas att jag ätit så mycket soja
    - Är bara 28
    - Äter inga mediciner 
    - Jobbar regelbundet 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Signe) skrev 2024-08-13 06:02:14 följande:

Kan vara förklimakteriet. Min erfarenhet är att mensen måste vara borta helt i 3 månader innan de kan tänka sig att ta sig en titt. Så länge den kommer är väl allt som det ska, kroppen förändras med åren och påverkas av många olika saker.

Det hopps jag inte. Är bara 28 😟
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (C) skrev 2024-08-13 06:10:54 följande:

Hur menar du med sent? Det är inte bara så att du nu har en längre, men regelbunden, menscykel?

Flera dagar sent, sist var det 5 dagar och nu är jag inne på 3:e dagen som mensen skulle kommit. Men cykeln kanska blivit längre? 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Åldern) skrev 2024-08-12 22:49:57 följande:

Åldern spelar roll osv.Vilken ålder är du?

Bara 28
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-08-13 15:51:48 följande:
    Med tanke på din ålder så är det sannolikt inte förklimakteriet men undantag finns alltid. Om du känner dig orolig så kolla upp det så du får klarhet.
  • Cathariiina
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-08-13 15:51:48 följande:
    Gå till en gynekolog. Ett enkelt blodprov visar om det är klimakteriet som är på gång. Det KAN hända så tidigt, om man har otur...
Svar på tråden Min mens är alltid sen nu för tiden?