• Anonym (Hjälmen)

Hjälm vid alla slags hjulfordon?

Jag bor i ett område där alla barn ha hjälm när de cyklar på en vanlig cykel. Men väldigt många barn saknar hjälm när de använder springcykel, eller sparkcykel. Eller för den delen följer med förälder på elsparkcykel. Detasmma gäller rullskridskor. Barnen stapplar fram med knä- och armbågsskydd, men ingenting på huvudet.

Ungarna kommer farande i rasande hastigheter, gärna nedför backar, utan hjälm på skallen. Det ser helt livsfarligt ut. Vi mötte en förskolekompis häromdagen som var jättestolt över att hen fick sparkcykla utan hjälm. Barnet sparkade sen snabbade än vad mitt barn (med hjälm) cyklade.

Är det så här generellt, att hjälm vid cykling är en självklarhet, men att det stannar där?

• Svar på tråden Hjälm vid alla slags hjulfordon?
  • Anonym (Hjälmis)

Så ser det inte ut där vi bor. Här har barnen hjälm, men undantag förekommer så klart.

Sparkcyklarna är läskiga, tycker jag. I och med de små hjulen blir det ju så lätt tvärstopp och barnet kastas framåt med huvudet först. :( 

Och folk släpper iväg förvånansvärt små barn på springcykel. Vi väntade lite längre med den än flera kompisar. Inte för att barnet inte hade tillräcklig balans utan för att cykeln kommer  upp i mycket högre hastighet än ett så litet barnets hjärna kan hantera. 

På elsparkcykel måste barn ha hjälm, men lagen omfattar inte vanliga sparkcyklar tex. 

• Anonym (.)

Ja, visst är det hemskt. Egentligen borde alla ha hjälm på olika "öppna" fordon.

Anledningen varför man inte har det i bil är väl för att det finns säkerhetsbälten som gör att man inte ska flyga genom rutan + krockkuddar...
    Men på alla cyklar/mopeder/motorcyklar/sparkcyklar borde man ju ha hjälm.

Jag inhandlade en hjälm som vuxen men jag använde den tyvärr inte varje gång jag cyklade... nu är min cykel snodd, men hade jag haft en cykel igen så skulle jag nog försöka använda hjälm igen.

• Meddelande borttaget
  • Spucks

Mitt barn har hjälm på alla fordon med hjul där alla hjul är i en rad. Oavsett om han åker själv eller med mig.

• Fliselisan

Där jag bor har i princip alla barn hjälm vid de aktiviteter du nämner. Även vid pulkaåkning. Håller med om att det är totalt ovettigt att fara omkring utan.

Svar på tråden Hjälm vid alla slags hjulfordon?