• Anonym (Misofoni)

Går det att träna bort "misofoni"?

Jag är väldigt känslig för ljud. kan få panik av en del ljud, (t.ex. hög bas, eller t.ex. motorsågar etc.) och när jag har ansträngt mig en lång tid kan jag vara så ljudkänslig att jag mår ILLA av vissa ljud. Även om de inte är höga utan en rätt "normal" nivå... barnskrik, musik osv.

Jag har använt mig av öronproppar rätt mycket för att kunna sova, men då får jag ju vaxproppar, och det är inte behagligt det heller. Så vill helst vänja mig av vid att använda det. Men den här ljudkänsligheten ger mig enorm huvudvärk ofta, och också "panikkänslor". Snälla, säg att det går att fixa till på något sätt? Meditation kanske? Kan det hjälpa?

• Svar på tråden Går det att träna bort "misofoni"?
  • Anonym (Misofoni)
    Anonym (Fkf) skrev 2024-09-03 21:44:57 följande:

Stressad? Överbelastad ? 

Minst sagt.
    Har en inneboende enorm stress hela tiden... Har nog haft större delen av mitt lever. 
  • Dexter dot com

Personligen hade jag hyrt ett hus ensligt på landet för att miniminera höga ljud och tagit en rejäl funderare på hur du ska komma till rätta med din stress. Du kanske ska byta jobb eller gå ner i arbetstid. Att slippa stress och ha en relativt ljudfri fritid hemma kan nog räcka långt.

• Anonym (stress)
    Anonym (Misofoni) skrev 2024-08-13 17:25:11 följande:
    Går det att träna bort "misofoni"?

Jag är väldigt känslig för ljud. kan få panik av en del ljud, (t.ex. hög bas, eller t.ex. motorsågar etc.) och när jag har ansträngt mig en lång tid kan jag vara så ljudkänslig att jag mår ILLA av vissa ljud. Även om de inte är höga utan en rätt "normal" nivå... barnskrik, musik osv.

Jag har använt mig av öronproppar rätt mycket för att kunna sova, men då får jag ju vaxproppar, och det är inte behagligt det heller. Så vill helst vänja mig av vid att använda det. Men den här ljudkänsligheten ger mig enorm huvudvärk ofta, och också "panikkänslor". Snälla, säg att det går att fixa till på något sätt? Meditation kanske? Kan det hjälpa?

Troligen beror din känslighet på stress och ökad stresskänslighet. Och man kan jobba med den så att man blir lite mindre känslig. 

Jag har använt hypnos för att hantera stress och det har minskat min känslighet för sånt som ljud, ljus och annat perifert störande. Jag har använt en hypnos från ClearMinds som jag tycker har fungerat bra. Sover bättre också.

Meditation eller mindfullness kan nog också fungera. Men för egen del fungerar det bäst när jag gör såna saker under ledning av någon, så därför har hypnos varit mest effektivt för mig.
  • Anonym (,-ökl)

Sök upp en bra hypnosterapeut för att få hjälp, 

• Anonym (A)

Man ska bara använda öronproppar i nödfall då det kan öka ljudöverkänsligheten. Undantag är givetvis t ex konserter där öronproppar behövs för att skydda.

Om det går att bota berir kanske på vad det beror på. Jag har ljudöverkänslighet som en del av en kognitiv funktionsnedsättning. Då kan det bli bättre med tiden.

• Anonym (A)

För mig är det värsta musik och ljud från människor när jag är stressad. T ex i en klädaffär.

• Anonym (Misofoni)
    Anonym (stress) skrev 2024-09-04 09:43:03 följande:
    Troligen beror din känslighet på stress och ökad stresskänslighet. Och man kan jobba med den så att man blir lite mindre känslig. 

Jag har använt hypnos för att hantera stress och det har minskat min känslighet för sånt som ljud, ljus och annat perifert störande. Jag har använt en hypnos från ClearMinds som jag tycker har fungerat bra. Sover bättre också.

Meditation eller mindfullness kan nog också fungera. Men för egen del fungerar det bäst när jag gör såna saker under ledning av någon, så därför har hypnos varit mest effektivt för mig.
    Hypnos... ok ska kolla upp det.
    Tack för tipset!!

Meditation och mindfullness försöker jag med ibland också.
  • Anonym (Fkf)
    Anonym (Misofoni) skrev 2024-09-04 07:47:37 följande:
    Minst sagt.
    Har en inneboende enorm stress hela tiden... Har nog haft större delen av mitt lever. 
    Ja för då kan man bli sådan. Viktigt att du lyssnar på kroppen. Kan du inte bo själv?
  • Anonym (Misofoni)
    Anonym (Fkf) skrev 2024-09-06 07:14:22 följande:
    Ja för då kan man bli sådan. Viktigt att du lyssnar på kroppen. Kan du inte bo själv?
    Jag bor själv, men jag har grannar i lägenhetshuset.
  • Anonym (Fkf)
    Anonym (Misofoni) skrev 2024-09-06 07:35:37 följande:
    Jag bor själv, men jag har grannar i lägenhetshuset.
    Aha du menade inneboende stress. Tolkade det som att du hade en inneboende. Vet du varför du är stressad? Har du vänner? Hur sover du? 
  • Anonym (Misofoni)
    Anonym (Fkf) skrev 2024-09-06 07:50:14 följande:
    Aha du menade inneboende stress. Tolkade det som att du hade en inneboende. Vet du varför du är stressad? Har du vänner? Hur sover du? 
    En inneboende stress, innebär att man har en konstant eller nästan konstant stresskänsla som inte alltid har en yttre förklaring.

Jag sover väldigt dåligt, har vänner men umgås väääldigt sällan med någon. 
    Oroar mig för sjukdomar ständigt också, vilket tär på psyket.
Svar på tråden Går det att träna bort "misofoni"?