• Anonym (Ger snart upp)

Vad ska jag göra?

Jag har nästan dagligen ont i huvudet och nacken så pass att min hjärna inte fungerar som vanligt under de här episoderna. Jag blir dum glömsk och tom i huvudet. Det är som blankt i huvudet och som om jag tappat närminnet. Känner mig varm, yr och svagt illamående ibland. Ibland gör det ont i leder och ansiktet och kan känna en lockkänsla i öronen. Ständigt trött och känner mig utmattad.

Läkaren säger att det är spänningshuvudvärk och att jag är väldigt spänd runt nacken, och det känner jag själv att jag är. Hade även brist på D-vitamin. Jag spänner mig spänd när jag känner mig stressad och i sociala situationer som tex på arbetet och nu när min semester är slut och jag ska tillbaka till arbetet så är det värre än någonsin förmodligen pga av att jag är spänd. Jag känner att jag inte kan arbeta när jag mår såhär men vad är oddsen att bli sjukskriven? Jag har testat avslappningsövningar och det hjälper inte och värktabletter hjälper inte alls. Under mens och ägglossning är det ännu värre. 

Det känns så hjälplöst och som om ingen inom vården tar det riktigt på allvar och förstår att det är ett funktionshinder för mig för att klara av arbete och vardagen.

• Svar på tråden Vad ska jag göra?
  • Anonym (Pingvinen)

Vad är det som stressar dig? Är det "bara" det sociala? Stor familj?

• Anonym (Alexia)

Exakt samma sak!! Hur länge har du haft så? Har du det jobbigt i livet? Jag har börjat få exakt dessa symtom i helgen; hade kunnat vara jag som var TS. Jag däremot undrar om jag fått TBE. Varit svimfärdig flera dagar i rad och yr så fort jag gör någonting och även känsla av feber utan att jag kunnat mäta upp någon feber. Samtidigt har jag precis blivit avvisad av den jag är kär i så kan vara en stressrektion också men väldigt obehagligt: 

• Anonym (Ger snart upp)
    Anonym (Tee) skrev 2024-08-15 18:28:27 följande:
    Folsyrabrist beror oftast på minskat upptag i tarmen, som celiaki t ex eftersom folsyra absorberas i den del av tarmen som skadas vid den sjukdomen. Äter man en hyffsat normal kost så är det sällsynt med brist på folsyra. Därför brukar det utredas. B12 absorberas längre ner i tunntarmen och den delen är inte skadad vid celiaki. Det är ju sak mellan läkare och dig men ville bara ge lite info.
    Intressant. Jag har även så att jag ibland efter jag ätit måste springa på toa akut och har diarré, och när jag nämnde det till läkaren sa han faktiskt något om celiaki och något blodprov man kunde ta. Vet du om mina andra symptom är vanliga vid celiaki? Arbetar du inom vården? 
  • Anonym (Ger snart upp)
    Anonym (Alexia) skrev 2024-08-15 18:50:03 följande:

Exakt samma sak!! Hur länge har du haft så? Har du det jobbigt i livet? Jag har börjat få exakt dessa symtom i helgen; hade kunnat vara jag som var TS. Jag däremot undrar om jag fått TBE. Varit svimfärdig flera dagar i rad och yr så fort jag gör någonting och även känsla av feber utan att jag kunnat mäta upp någon feber. Samtidigt har jag precis blivit avvisad av den jag är kär i så kan vara en stressrektion också men väldigt obehagligt: 

Är det sant? Har du träffat läkare? 
    Jag har under flera år haft problem med huvudvärk och haft lätt att bli spänd i nacke och axlar då jag lätt blir stressad och oroar mig för allt. Men den här huvudvärken + alla andra symptom som jag tog upp i trådstarten kom för några månader sedan och är så mycket värre.
    Hur länge har du haft så? 

Jag har också oroat mig för TBE och hjärntumör och allt möjligt men läkaren jag träffade tyckte att det lät som spänningshuvudvärk när jag beskrev huvudvärken. 
  • Anonym (Ger snart upp)

Alexia  Glömde svara på frågan om jag har det jobbigt i livet men ja, det har jag haft under en längre tid. 

• Anonym (Ger snart upp)
    Anonym (Pingvinen) skrev 2024-08-15 18:45:56 följande:

Vad är det som stressar dig? Är det "bara" det sociala? Stor familj?

Nej när det gäller mitt arbete så är det den sociala biten som stressar mig, men privat har det varit jobbigt en längre tid med saker jag inte vill gå in på här
  • Anonym (Tee)

Ett sånt blodprov är enkelt att ta så det finns ingen anledning att inte göra det. Celiaki kan ha många olika symptom, en del får inga besvär mer än trötthet och andra blir dåliga i magen, magra och får springa på toa. En del får rejäla näringsbrister tillslut vilket kan ge olika symptom i hela kroppen såklart. 

Jag jobbar inte direkt inom den vården men läst mycket om detta och har erfarenhet utan att gå in djupare på det.

• Anonym (Hjärty)
    Anonym (Tee) skrev 2024-08-15 16:10:48 följande:
    Gick dom vidare med varför du har folsyrabrist? Det får man sällan utan någon anledning.

Tar vanliga brustabletter som jag dricker lite av regelbundet under dagen, ca 1,5 gram. Jo jag känner mig mycket bättre men det är en lång väg tillbaka och det kommer ta tid. 
    Att ära för lite folsyra är jättevanligt. Så vanligt att det rekommenderas att alla som kan tänkas bli gravida inom några månader bör äta det som tillskott. 
  • Anonym (Tee)
    Anonym (Hjärty) skrev 2024-08-15 20:26:46 följande:
    Att ära för lite folsyra är jättevanligt. Så vanligt att det rekommenderas att alla som kan tänkas bli gravida inom några månader bör äta det som tillskott. 
    Det är normalt att få i sig lite för lite ja, men att ha en brist som syns i blodprov är inte lika vanligt. Då räcker inga 400 mikrogram för att få upp värdena utan då krävs det receptbelagd folsyra på 5 mg.
  • Anonym (Hjärty)
    Anonym (Tee) skrev 2024-08-15 20:28:54 följande:
    Det är normalt att få i sig lite för lite ja, men att ha en brist som syns i blodprov är inte lika vanligt. Då räcker inga 400 mikrogram för att få upp värdena utan då krävs det receptbelagd folsyra på 5 mg.
    Ok. Förstår. 
  • Anonym (Ger snart upp)
    Anonym (Hjärty) skrev 2024-08-15 20:32:54 följande:

Innan du börjar mixtra med kosttillskott: tränar du? Det är ju annars det första man bör försöka med. Lägg till avslappningsövningar och de allra flesta blir bättre. 

https://www.forskning.se/2012/07/05/fysisk-traning-och-avslappning-bast-mot-spanningshuvudvark/

Mixtra skulle jag aldrig göra, men jag har ju konstaterad folsyra och D-vitaminbrist och fått folsyra utskrivet.
    Jag promenerar och har testat avslappningsövningar men det hjälper inte
  • Anonym (Ger snart upp)
    Anonym (Tee) skrev 2024-08-15 20:26:46 följande:

Ett sånt blodprov är enkelt att ta så det finns ingen anledning att inte göra det. Celiaki kan ha många olika symptom, en del får inga besvär mer än trötthet och andra blir dåliga i magen, magra och får springa på toa. En del får rejäla näringsbrister tillslut vilket kan ge olika symptom i hela kroppen såklart. 

Jag jobbar inte direkt inom den vården men läst mycket om detta och har erfarenhet utan att gå in djupare på det.

Ska absolut ta ett sånt blodprov 👍
  • Anonym (Hjärty)
    Anonym (Ger snart upp) skrev 2024-08-16 00:55:03 följande:
    Mixtra skulle jag aldrig göra, men jag har ju konstaterad folsyra och D-vitaminbrist och fått folsyra utskrivet.
    Jag promenerar och har testat avslappningsövningar men det hjälper inte

I ditt läge hade jag börjat träna. 

Förlåt att jag skrev mixtra. Det är ju tydligt att du inte gör det. Det är bara så vanligt i såna här trådar att folk uppmanar trådstartaren att äta allt möjligt knasigt och påstår att läkare inte kan något etc. 

Svar på tråden Vad ska jag göra?