• Anonym (Frustrerad)

Låg sexlust/sexdrift

Hej.

Är det någon här som haft en obefintlig sexlust i flera år som lyckats hitta tillbaka till lusten? Vad gjorde ni för att få tillbaka lusten? Vet ni varför ni tappade den från början? 

Behöver tipps och råd då min relativt nya partner upplever detta men enligt p så vet p inte varför men säger att p vill ha sex med mig. 
    Vad kan jag göra för att hjälpa min partner?

• Svar på tråden Låg sexlust/sexdrift
  • Anonym (Huldran)
    Anonym (Ottoq) skrev 2024-08-18 16:05:55 följande:
    Inte för mig. Inte kul att behöva sitta ensam och behöva runka hela tiden. Sexlust ger mig inget positivt, bara krånglar med hjärnan.
    Om du runkar hela tiden så är det ett val du gör. Du låter din sexlust bli till något negativt för dig. Du låter den styra din vardag. Använd din tid till något annat.
  • Anonym (())

Macarot kan hjälpa. Den har en dokumenterad effekt vad jag har läst och även själv upplevt.

• Anonym (Ottoq)
    Anonym (Huldran) skrev 2024-08-18 21:54:59 följande:
    Om du runkar hela tiden så är det ett val du gör. Du låter din sexlust bli till något negativt för dig. Du låter den styra din vardag. Använd din tid till något annat.
    Menar du No-Fap? För det har jag testat och har nog aldrig mått så dåligt mentalt som då.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Garnboll)
    Anonym (Ottoq) skrev 2024-08-18 23:28:00 följande:
    Menar du No-Fap? För det har jag testat och har nog aldrig mått så dåligt mentalt som då.
    Skulle tro att din mentala hälsa är orsaken till att du har ett tvångsmässigt beteende angående onani. Det behöver du hjälp med. Dra ner sexlust kommer inte hjälpa dig må bättre utan du måste bota ditt mående först. Att fastna i ett sexmissbruk/beroende har samma mekanism/funktion som tex alkoholmissbruk.  Det är därför det inte bara är att sluta onanera rakt av på samma sätt som det inte bara är att sluta dricka. Man måste följa nån typ av plan eller behandling då tex med stöd av kurator , SSRI-preparat etc 
  • Anonym (Ottoq)
    Anonym (Garnboll) skrev 2024-08-19 12:36:59 följande:
    Skulle tro att din mentala hälsa är orsaken till att du har ett tvångsmässigt beteende angående onani. Det behöver du hjälp med. Dra ner sexlust kommer inte hjälpa dig må bättre utan du måste bota ditt mående först. Att fastna i ett sexmissbruk/beroende har samma mekanism/funktion som tex alkoholmissbruk.  Det är därför det inte bara är att sluta onanera rakt av på samma sätt som det inte bara är att sluta dricka. Man måste följa nån typ av plan eller behandling då tex med stöd av kurator , SSRI-preparat etc 
    Ska jag prata med en kurator för att sluta onanera? låter overkill.
  • Anonym (Garnboll)
    Anonym (Ottoq) skrev 2024-08-19 13:22:39 följande:
    Ska jag prata med en kurator för att sluta onanera? låter overkill.
    Ja för att det verkar ha blivit en tvångsmässig vana du uppenbart mår dåligt över. Annars hade du ju bara slutat utan problem eller hur?
  • Anonym (Ottoq)
    Anonym (Garnboll) skrev 2024-08-19 15:56:55 följande:
    Ja för att det verkar ha blivit en tvångsmässig vana du uppenbart mår dåligt över. Annars hade du ju bara slutat utan problem eller hur?
    Tvångsmässig vet jag inte, mer att man lkänner lust och måste dämpa den på nåt sätt.
  • Anonym (Garnboll)
    Anonym (Ottoq) skrev 2024-08-19 18:48:38 följande:
    Tvångsmässig vet jag inte, mer att man lkänner lust och måste dämpa den på nåt sätt.
    Nej det måste man inte.  Det går att lära sig hantera sin lust om det får dig att må sämre av att runka. Lust föder mer lust. Ju mer du runkar ju mer kommer kroppen vilja ha dessa stunder och det är anledningen till att du har en hög lust. 
    Lär dig psykologin kring sexualitet och lust så förstår du hur det funkar.  Och det handlar inte om att sluta helt utan att lära dig hålla den på en mer vettig nivå som funkar och du mår bra av. 
  • Anonym (Ottoq)
    Anonym (Garnboll) skrev 2024-08-20 14:48:08 följande:
    Nej det måste man inte.  Det går att lära sig hantera sin lust om det får dig att må sämre av att runka. Lust föder mer lust. Ju mer du runkar ju mer kommer kroppen vilja ha dessa stunder och det är anledningen till att du har en hög lust. 
    Lär dig psykologin kring sexualitet och lust så förstår du hur det funkar.  Och det handlar inte om att sluta helt utan att lära dig hålla den på en mer vettig nivå som funkar och du mår bra av. 
    Nu onanerar jag kanske max 2-3 gånger i veckan, så det är inte så att jag inte gör annat om dagarn. Men hade ändå hellre arbetat bort lusten, framförallt inte känna behov av sex, oavsett om jag onanerar eller ej.

Har hört att antidepp ska döda lusten, kanske ska börja där.
  • Anonym (Drömmen om en kollega)

Man 40 år, småbarnsförälder, ryggproblem och stressigt på jobbet. Träna vad fan är det? Hinner inte.

Sexlusten är i botten, med mitt ex så knullade vi som kaniner, länge, hårt och flera gånger så fort vi sågs. Hon visade att hon avgudade mig, min nuvarande verkar mest hoppas på att jag ska ställa mig i bilens helljus så hon kan köra över mig. 

Mycket tror jag personligen kommer av stämningen och dynamiken i paret, jag har extremt låg sexlust just nu. 

• Pixxel

Min går i vågor. När jag är deppig eller har sovit dåligt så försvinner den helt och hållet. När jag mår bättre och sover bra kommer den tillbaka.

Svar på tråden Låg sexlust/sexdrift