• Anonym (Tarmar)

Kan man ha "lata" tarmar?

Jag går inte så ofta på toa för nr 2, max tre ggr/vecka. Jag är inte förstoppad på så sätt att bajset är hårt, men det kommer liksom bara inte ut. Kan man ha "lata" tarmar? För det är precis som att det är så det är, där finns en massa som skulle behöva komma ut, men det är som att tarmarna inte pallar bry sig. Vad kan man göra åt detta?

• Svar på tråden Kan man ha "lata" tarmar?
  • Anonym (Tarmar)
    Anonym (järntabletter) skrev 2024-08-17 10:49:57 följande:

Jag vet att folk reagerar olika på det men för mig är järntabletter lösande. Låg  lågt med järndepåer (blodcentralen klagade) så jag tog en järntablett + ett stort glas apelsinjuice varje kväll under ett halvår eller så. 12h efter järntabletten blev det ett toabesök

Det kan ju vara värt att testa och järntabletter är ju inte direkt onyttiga att äta oavsett.

Är det sant? Jag har aldrig tidigare hört talas om nån som får den effekten av järntabletter! "Alla" (inklusive jag själv) brukar ju annars bli förstoppade av järn... gött för dig iaf :)

En liten fundering kring nyttighet dock: jag trodde att järn var ganska farligt i allt för stora mängder? Dvs ingenting som man bara kan ösa på med utan eftertanke?
  • Anonym (Tarmar)
    Anonym (Plutten) skrev 2024-08-17 11:14:04 följande:

Inom yoga finns en del rörelser speciellt för att hjälpa tarmarna. Bla wind relieving pose. 

Som barn lärde min mamma mig att stå bredbent och böja mig fram växelvis med höger hand mot vänster fot och vv samt att ligga på rygg och dra upp ett ben (böjt) i taget mot magen och sen sträcka ut. Och mamma har ju alltid rätt.  

Tack för tips! Det ska jag testa! Och ja - man ska lyssna på sin mamma ;)
  • Anonym (Tarmar)
    Anonym (morot) skrev 2024-08-17 17:25:17 följande:

Även detta:

Färska blåbär är lösande- först när man kokar blåbärssoppa blir de stoppande istället. Jag äter frysta blåbär varje dag, några matskedar till frukost.

Åh, det hade jag ingen aning om! Tack för tips!
  • cosinus
    Anonym (Tarmar) skrev 2024-08-17 18:23:11 följande:
    Åh, det hade jag ingen aning om! Tack för tips!
    Det är inte säkert.

ett av mina barn får en hiskeligt fart på magen av blåbär men de två yngsta blir förstoppade även av färska blåbär.

de gick på förskola på ett ställe med stor skogstomt och det åt blåbär hela hösten. De blev väldigt hårda i magen varje höst. 
  • Anonym (J)

Det är högst individuellt. Tre gånger i veckan är ändå bra. Mår du inte dåligt av det och avföringen är slät och fin så är det väl inget problem 

• Anonym (J)

Jag gick 10 dagar en gång utan att göra något. Men nu några ggr i veckan 

• Anonym (Tarmar)
    cosinus skrev 2024-08-17 18:36:08 följande:
    Det är inte säkert.

ett av mina barn får en hiskeligt fart på magen av blåbär men de två yngsta blir förstoppade även av färska blåbär.

de gick på förskola på ett ställe med stor skogstomt och det åt blåbär hela hösten. De blev väldigt hårda i magen varje höst. 
    Asch då, kanske ska ta det lite lugnt med det då...
  • Anonym (Tarmar)
    Anonym (J) skrev 2024-08-17 18:40:24 följande:

Det är högst individuellt. Tre gånger i veckan är ändå bra. Mår du inte dåligt av det och avföringen är slät och fin så är det väl inget problem 

Haha, nä - hade det inte varit några problem med det så hade det så klart inte varit några problem :) Jag tänkte inte ens på att förtydliga att jag mår väldigt dåligt av det, för varför skulle jag fråga om jag inte hade mått dåligt, liksom? Men detta är ju FL, och det händer ju att folk skriver märkliga TS utan nån uppenbar anledning, så fair enough, hag förstår din fråga :)
  • Anonym (J)
    Anonym (Tarmar) skrev 2024-08-17 18:56:49 följande:
    Haha, nä - hade det inte varit några problem med det så hade det så klart inte varit några problem :) Jag tänkte inte ens på att förtydliga att jag mår väldigt dåligt av det, för varför skulle jag fråga om jag inte hade mått dåligt, liksom? Men detta är ju FL, och det händer ju att folk skriver märkliga TS utan nån uppenbar anledning, så fair enough, hag förstår din fråga :)
    Ja men det var lite därför jag frågade, för det är ett forum. Ibland kan man ju bara fundera över saker 
  • Anonym (J)

Lite nyfiken med då jag jobbar inom vården 

• Anonym (J)

Jag själv mår inte dåligt om det blir sällan. 

• Anonym (Tarmar)
    Anonym (J) skrev 2024-08-17 19:05:17 följande:
    Ja men det var lite därför jag frågade, för det är ett forum. Ibland kan man ju bara fundera över saker 
    Absolut! Så kan det förstås också vara. :)
    Anonym (J) skrev 2024-08-17 19:05:32 följande:

Lite nyfiken med då jag jobbar inom vården 

Aha. Inom vad (om du vill säga; jag är bara nyfiken :))?
    Anonym (J) skrev 2024-08-17 19:05:58 följande:

Jag själv mår inte dåligt om det blir sällan. 

Jag tänker att det beror på om det är sällan för att man äter mat som tar lång tid att smälta, men där allt som ska ut också kommer ut, även om det tar lite tid, eller om det (som det verkar vara i mitt fall) är sällan för att tarmarna bara pallar pusha ut en del av det som ska ut, medan en stor del bara blir kvar.
Svar på tråden Kan man ha "lata" tarmar?