• Anonym (M)

Besviken på syster som bortprioriterar oss

Kanske är jag som är känslig o överreagerar men kan inte låta bli att känna mig lite besviken. 

jag o min syster har alltid varit bästa vänner. jag bor med sambo i hus, har 2 barn. Min syster däremot är singel o inga barn. Vi är båda i 35 års åldern. Jag har ändå alltid varit väldigt noga med att vi fortsätter umgås, min sambo har gått med på att hon jag o barnen åker iväg på resor ihop, hon har sovit hos oss då hon alltid haft ett jätte intresse för våra barn. 

sen ungefär 6 månader tillbaka träffade hon en ny kompis o de ska umgås hela tiden. det jag tycker är mest konstigt är att de åker o bor hos vår pappa som bor i en större stad för där finns mer att göra. De var där hela sommaren trots de är 35 år gamla. såfort hon träffat en kille blir det samma sak där. Hon skiter i oss för att sedan komma tillbaka. just nu har hon träffat en kille och vi hamnar sist igen. Från att ha vilja är boka resa vill hon inte längre. men skulle det ha slut vill hon åka på direkten. först kommer killen, sedan tjejkompisen o oss ungås hon med när det inte finns något annat att göra. 

jag fattar ju att man kanske blir så när man är såpass gammal o vill med ha familj. men jag tycker ändå man måste kunna planera saker trots man dejtar. vi skulle tex på weekend i höst men nej det vill hon inte boka längre. 

o det jag tycker är metat mörligt är att man som 2 vuxna föräldrar tillbringar en hel semester samt helger hos någons förälder? 

• Svar på tråden Besviken på syster som bortprioriterar oss
  • Anonym (Jenny)

Såklart måste hon få ha fokus på partners och vänner i perioder. jag skulle inte heller vilja resa med mina syskon istället för en ny kille som jag träffat. Du låter egoistisk. Hon vill väl ha en egen familj som du själv har. Låt henne ha ett liv som inte innefattar dig hela tiden

• Anonym (M)
    Anonym (Jenny) skrev 2024-08-17 22:34:18 följande:

Såklart måste hon få ha fokus på partners och vänner i perioder. jag skulle inte heller vilja resa med mina syskon istället för en ny kille som jag träffat. Du låter egoistisk. Hon vill väl ha en egen familj som du själv har. Låt henne ha ett liv som inte innefattar dig hela tiden

Ja det fattar ju jag med. Men då tycker jag inte att hon ska vara så himla på att vara med oss o vilja göra saker när hon inte har någon kille. Tex då vill hon att jag o mina barn o hm ska åka iväg UTAN min kille. Då dka hon vara i fokus o jag ska prioritera henne högt. Men då fåe väl jag också ändra lite attityd o inte vara tillgänglig de gånger Vi duger 
  • Anonym (zxcv)

Hur mycket reser ni egentligen?

Känns inte som att detta kan bli ett jätteproblem om man inte reser 3-5 ggr om året.

• Anonym (zxcv)

Sen är det klart att man har mer tid att umgås som singel.

Fast dumt av din syster att ändra bestämda planer förstås.

• Anonym (M)
    Anonym (zxcv) skrev 2024-08-18 13:20:38 följande:

Hur mycket reser ni egentligen?

Känns inte som att detta kan bli ett jätteproblem om man inte reser 3-5 ggr om året.

Är väl inte redan som är största problemet. vi har tidigare alltid rest 1 gång om året. nu har vi försökt få till en weekend någonstans i 1 år. det är min syster som föreslår o vi börjar leta, men så träffar hon en kille o börjar vela. Vi lägger det då åt sidan. Sen plötsligt tar det slut o då vill hon boka resa på direkten. som tex i somras skulle vi reda men så kunde hon inte boka upp sig.  Det tog slut med killen o då vill hon boka resa o att vi ska åka 3 dagar senare vilket är lite svårt för mig utan någon planering alls gällande barn o sambo. Så nästa gång hon föreslår att vi ska boka resa, som ev sker om det har slut så kommer jag säga att jag o min familj planerar att resa så vi kan inte nu 
  • Anonym (TuffBrud)

Inget konstigt alls. Hon lever singelliv. 
    Sen är det även ok för dig att känna dig bortprioriterad. 
    Låter som att du bör skaffa dig lite mer vänner!

• Anonym (M)
    Anonym (TuffBrud) skrev 2024-08-18 23:24:37 följande:

Inget konstigt alls. Hon lever singelliv. 
    Sen är det även ok för dig att känna dig bortprioriterad. 
    Låter som att du bör skaffa dig lite mer vänner!

nu ville hon plötsligt att vi ska umgås till helgen. Inte bara en kväll utan hon vill att vi umgås hela helgen. Jag sa att vi har andra planer, en kväll kan vi ungås men sen har  andra saker vi ska göra. Då blev hon nästan sur o sa att då kan hon lika gärna åka iväg. Det visade sig då att den hon dejtar är iväg o då har hon ingen annan att vara med o då vill hon inte vara själv utan med mig hela helgen.  
  • Anonym (nja)

Jag tycker du har gett henne för stor plats i ditt liv och då blir det markant när hon har annat och andra hon prioriterar före dig. Tomrummet blir för stort för dig. Det är så här hon är. Hon är säkert också en sådan som bara hänger på andra, andra som styr, hon hoppar på båten, hon menar inget med det, hon är bara mindre bra på att planera och att prioritera. Jag hade tagit henne för den hon är och inte lagt så stor vikt vid det. Har du ett tomrum där så kan du fylla det med någon annan människa eller saker du tycker om att göra. 

• Anonym (Mina tankar)

Jag förstår henne delvis, även om hon beter sig lite omoget ibland. Du har familj och barn, och hon tycker jättemycket om att umgås med er, ni är hennes familj. Men givetvis är vänner och killar högt prioriterade, och vem går inte all in när man är nyförälskad.
    Då väljer hon inte i de lägena att umgås med sin syster, du finns ju kvar och är familjen. Det där tycker jag inte är superkonstigt...
    Vänner tycker jag att man skall prioritera genom hela livet, för det är verkligen guldklimpar man kan finna. Så att hon umgås mycket med en vän låter bara trevligt, och det kanske är en kvinnlig partner i slutändan...(?)

Däremot verkar du själv inte vara helt nöjd med ditt eget liv. Har du andra vänner att umgås med än din syster, andra att resa med? 

Mitt råd till dig är att du själv skapar dig det liv du önskar, där givetvis din syster är inkluderad men inte som centrum i universum. Om du har få vänner, satsa på att hitta nya, om äktenskapet inte funkar - lös det!

• Anonym (zxcv)
    Anonym (M) skrev 2024-08-21 15:01:51 följande:
    nu ville hon plötsligt att vi ska umgås till helgen. Inte bara en kväll utan hon vill att vi umgås hela helgen. Jag sa att vi har andra planer, en kväll kan vi ungås men sen har  andra saker vi ska göra. Då blev hon nästan sur o sa att då kan hon lika gärna åka iväg. Det visade sig då att den hon dejtar är iväg o då har hon ingen annan att vara med o då vill hon inte vara själv utan med mig hela helgen.  
    Låter märkligt att hon inte inser att en förälder typ är omöjlig att boka för sig själv en hel helg. Och varför måste det prompt vara hela helgen?
    Har hon svåra problem med att vara ensam? Hon behöver då bli mer självständig!
  • Tilolo

Av det jag har läst i tråden så är min undran om hennes problem är att hon har ett obalanserat förhållande till sig själv, som gör att hon hänger på människor på detta sätt för att liksom fylla detta tomrum?

T,ex, när hon inte har någon annan, att dina barn blir viktiga för att hon då kan känna någon form av existens i att de anförtror sig henne. Hon går in i en roll och får en identitet i det. Som sen tas till nästa nivå i att vara en typ av flickvän men som slutar i denna obalans. Tecken på att hon hela tiden tappar bort sig själv, att något är fel.

Tänker t,ex, också på det du beskrev att du känner skuld när du behöver gå hem, att det kan vara ett sånt tecken på en tomhetskänsla hon plötsligt känner som gör att hon anklagar dig för att du ska stanna kvar. 

• Anonym (M)
    Anonym (Mina tankar) skrev 2024-08-22 08:22:43 följande:

Jag förstår henne delvis, även om hon beter sig lite omoget ibland. Du har familj och barn, och hon tycker jättemycket om att umgås med er, ni är hennes familj. Men givetvis är vänner och killar högt prioriterade, och vem går inte all in när man är nyförälskad.
    Då väljer hon inte i de lägena att umgås med sin syster, du finns ju kvar och är familjen. Det där tycker jag inte är superkonstigt...
    Vänner tycker jag att man skall prioritera genom hela livet, för det är verkligen guldklimpar man kan finna. Så att hon umgås mycket med en vän låter bara trevligt, och det kanske är en kvinnlig partner i slutändan...(?)

Däremot verkar du själv inte vara helt nöjd med ditt eget liv. Har du andra vänner att umgås med än din syster, andra att resa med? 

Mitt råd till dig är att du själv skapar dig det liv du önskar, där givetvis din syster är inkluderad men inte som centrum i universum. Om du har få vänner, satsa på att hitta nya, om äktenskapet inte funkar - lös det!

Ja jag håller med dig.. jag har andra vänner, men jag tror problemet är att vi alltid varit varandras bästa vänner. Så jag har valt bort mina andra när tex hon velat ses. Jag har alltid kännt sån skuld över att låta henne vara själv eller tacka nej?
  • Anonym (Mina tankar)
    Anonym (M) skrev 2024-08-22 17:53:08 följande:
    Ja jag håller med dig.. jag har andra vänner, men jag tror problemet är att vi alltid varit varandras bästa vänner. Så jag har valt bort mina andra när tex hon velat ses. Jag har alltid kännt sån skuld över att låta henne vara själv eller tacka nej?
    Det blir ju en form av medberoende till hennes situation. Problemet är att hennes situation inte är statisk, utan ändrar sig. Plötsligt har hon träffat sitt livs kärlek, och försvinner i förälskelse i ett år, eller så har hon krossat hjärta och behöver dig jättemycket i ett antal månader.
    Du kan inte fortsätta att ha ditt liv ständigt på on/off!
Svar på tråden Besviken på syster som bortprioriterar oss