• Anonym (Förtvivlad)

Singel och gravid i sorg

Hej alla.

Jag hade behövt lite vägledning och stöd i hur andra hade tänkt.. för det känns omöjligt för mig att tänka klart och tänka ?rätt?.

Jag är 30 år och förlorade min mamma i januari efter 2 års sjukdom med cancer. Jag vårdade henne och hade då sambo som jag trodde va mitt livs kärlek. Men två veckor efter min mamma gick bort så dumpade han mig och jag flyttade till egen lägenhet. 
    Jag har kämpat med sorgen och att jag blev helt förkrossad av att bli lämnad mitt i allt. 

Jag har alltid velat ha barn och trodde egentligen att jag redan skulle haft det vid denna tidpunkten. Men mitt liv har varit huller om buller och jag har fått 4 missfall.

Efter en träff med en gammal kompis som jag inte träffat på flera år så fick jag reda på att jag va gravid. Nu går jag snart in i vecka 9, har sett hjärtat slå och jag står nog i livets mest jobbiga beslut.
    Det va inte såhär jag hade planerat att det skulle gå till, jag ville ju ha en familj. 

Men jag är singel och sjukskriven fortfarande, sörjer fortfarande min mamma väldigt mycket och att hela mitt liv förändrades och att jag blev väldigt ensam. 

Jag är rädd över att behålla, att göra detta själv, hur livet ska bli som ensamstående och att gå igenom en graviditet själv men jag är också så rädd över att göra en abort och kanske inte få chansen att få ett barn i framtiden. 

Jag vet att ingen kan säga vad som är rätt för mig, för det vet jag inte ens själv.. 
    Men hur ska jag kunna komma fram till ett beslut? det känns helt omöjligt. 

• Svar på tråden Singel och gravid i sorg
  • Hellishen

Konstiga kompisar du har. Det där låter helt vidrigt, vilka störda människor.

Men säg att han inte är pappan då. Skit i att skriva på den grejen. Säg att du inte vet. Så blir det du och barnet och om han ändå inte vill vara med så är han säkert bara glad att slippa.

Du skulle inte sagt något till honom. 🙄 Hade du verkligen ingen aning om att han var en idiot?

• Supersemlan

Skit i dem, vilka idioter. Och det där med ?varannan vecka? kan han glömma, iaf de första åren. Ingen skulle rekommendera att ett ammande spädbarn tas från sin mamma för att pappan ska ha varannan vecka när han inte har någon relation till barnet. Och struntar du i att skriva på att han är pappan så tar det månader om han skulle initiera en utredning. Var bor du?

• Anonym (Hm)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2024-09-11 22:13:47 följande:

Hej igen alla.

Pappan har helt ändrat sitt sätt mot mig, är helt kall och vill bestämt att jag ska göra abort. Jag hade bestämt mig, skrivit in mig, gjort tidig glukosbelastning och fick se den lilla i förrgår. Idag v 11+3.
    Jag har även blivit hotad av en tjejkompis till honom som jag tror också har påverkat honom, där de säger att han bestämt isåfall ska ha hälften av alla föräldrardagar samt begära varannan vecka. 
    Nu vacklar jag igen, över att föda ett barn in ett möjligtvis rent kaos från början.
    Men jag vet inte heller hur jag ska klara av en abort såhär sent.
    Jag går isönder och vet varken ut eller in, vad som är rätt eller mindre rätt.
    Hade behövt stöd.. igen.

Vilken fin liten pärla du har där! Jag tror inte du behöver oroa dig för varannan vecka snacket. Många är de män som hitar med de när sanningen är någon helt annan. Dom vill ha varannan vecka men pallar inte ens varannan helg. Dessutom är varannan vecka inte ens på tal förrn barnet är minst 3 år enligt familjerättens rekommendationer. Mycket kommer ha hänt tills dess. Och du, blir du hotad, anmäl. Fight fire with fire 
  • Anonym (Anna)

Hej igen alla.

Pappan har helt ändrat sitt sätt mot mig, är helt kall och vill bestämt att jag ska göra abort. Jag hade bestämt mig, skrivit in mig, gjort tidig glukosbelastning och fick se den lilla i förrgår. Idag v 11+3.
    Jag har även blivit hotad av en tjejkompis till honom som jag tror också har påverkat honom, där de säger att han bestämt isåfall ska ha hälften av alla föräldrardagar samt begära varannan vecka. 
    Nu vacklar jag igen, över att föda ett barn in ett möjligtvis rent kaos från början.
    Hade behövt stöd.. igen.

Så när inte övertala fungerar så börjar han hota dig för att du ska ta bort barnet som du bär på OCH han skickar dessutom ANDRA att hota dig med.

Kaoset går över. Ditt barn kommer att vara med dig för resten av ditt liv och en dag kanske ge dig barnbarn. Det är din familj du har i magen.
  • Anonym (Det blir bra!)

Hej igen alla.

Hade behövt stöd.. igen.

Vad gäller föräldradagar så har du enskild vårdnad från start om inte du väljer att skriva på för gemensam. Om han vill ha gemensam vårdnad behöver han dra det till rättsliga instanser.

Vad gäller tjejkompisen och hot så går de att anmäla. Spara allt, spela in allt. Det är ok att spela in samtal som man deltar i utan att informera övriga. 

Med en timmes resväg emellan kommer ingen tycka att det är en bra idé med 50/50 boende. I synnerhet inte med en liten bebis, oavsett amning eller inte. 
  • Anonym (Förtvivlad)

Tack alla. Såhär har hans sätt varit mot mig tills för några dagar sedan när hans tjejkompis skrev till min syster, som hon är bekant med sen 15 år tillbaka. Där hans tjejkompis blandandet skrev att jag va ?stans största hora? ?att jag inte skulle kunna ta hand om ett barn? ?om så en fel människa tittar fel på ungen så är vi många som kommer anmäla?, att jag är en rutten människa m.m. 
    Nu menar han att han varit tydlig från start att han ville att jag skulle göra abort. Det har han sagt två gånger, men i samma mening sagt att han skulle finnas där oavsett. Han har skrivit varje dag, frågar hur jag mår, skrivit godmorgon, godnatt och det är han som håller igång konversationerna som mest. Nu har han vänt helt. 

Har förklarat för honom att om jag nu hade varit han, och ABSOLUT inte velat så hade jag gjort det väldigt tydligt från början, inte nu i v12. Men nu kör han stenhårt på abortsnack och menar på att han tycker han varit tydlig.

• Anonym (Det blir bra!)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2024-09-12 10:46:19 följande:

Tack alla. Såhär har hans sätt varit mot mig tills för några dagar sedan när hans tjejkompis skrev till min syster, som hon är bekant med sen 15 år tillbaka. Där hans tjejkompis blandandet skrev att jag va ?stans största hora? ?att jag inte skulle kunna ta hand om ett barn? ?om så en fel människa tittar fel på ungen så är vi många som kommer anmäla?, att jag är en rutten människa m.m. 
    Nu menar han att han varit tydlig från start att han ville att jag skulle göra abort. Det har han sagt två gånger, men i samma mening sagt att han skulle finnas där oavsett. Han har skrivit varje dag, frågar hur jag mår, skrivit godmorgon, godnatt och det är han som håller igång konversationerna som mest. Nu har han vänt helt. 

Har förklarat för honom att om jag nu hade varit han, och ABSOLUT inte velat så hade jag gjort det väldigt tydligt från början, inte nu i v12. Men nu kör han stenhårt på abortsnack och menar på att han tycker han varit tydlig.

Alltså, för att använda en klyscha. Det låter som att tjejkompisen är förälskad i din (ex)vän och svartsjuk över att du väntar ett barn han är pappa till. 

I de skärmdumpar du lagt med är han inte ett dugg tydlig i att han bara önskar att du gör abort. 

Säg att du kommer att blockera henne om hon  inte lägger av. Säg åt din syster att du inte vill höra skitsnacket (syster borde även sätta  er foten gentemot "vännen" och skydda dig). 

Det kommer att gå bra. Håll fast vid ditt beslut. Säg att du kommer att hålla honom uppdaterad gällande bebisen om något händer, i övrigt vill du få vara ifred just nu om han inte kan vara stöttande. 
  • Supersemlan
    Anonym (Det blir bra!) skrev 2024-09-12 11:58:19 följande:
    Alltså, för att använda en klyscha. Det låter som att tjejkompisen är förälskad i din (ex)vän och svartsjuk över att du väntar ett barn han är pappa till. 

I de skärmdumpar du lagt med är han inte ett dugg tydlig i att han bara önskar att du gör abort. 

Säg att du kommer att blockera henne om hon  inte lägger av. Säg åt din syster att du inte vill höra skitsnacket (syster borde även sätta  er foten gentemot "vännen" och skydda dig). 

Det kommer att gå bra. Håll fast vid ditt beslut. Säg att du kommer att hålla honom uppdaterad gällande bebisen om något händer, i övrigt vill du få vara ifred just nu om han inte kan vara stöttande. 
    Bra råd. Skit i dem nu, och fokusera på din och din bebis ljusa framtid!
  • Anonym (Ensam 4-barnsmamma)

Jag kan verkligen bara hålla med helhjärtat i det alla andra säger!!! Stå fast vid ditt beslut, och skit i aset till kille. Anmäl allt som går att anmäla. Du kommer att klara det här jättebra själv ❤️❤️❤️ Ge för guds skull inte efter för de här två svinens övertalnings- och hotförsök - det skulle knäcka dig totalt att göra abort nu, och på så idiotisk grund!

• Anonym (Hej)

Ts! Hur har det gått för dig?? 

• Anonym (Ensam 4-barnsmamma)
    Anonym (Hej) skrev 2024-10-08 23:27:51 följande:

Ts! Hur har det gått för dig?? 

Undrar också!
  • Anonym (Rätt beslut)

oron inför framtiden är naturlig. När sambo och jag fick reda på att hon var oplanerad gravid blev det så omvälvande att jag behövde kräkas. Kändes som att marken öppnades och fritt fall. Abortfrågan kom upp. Både hon och jag var osäkra. Såhär många år senare är jag överlycklig över att vi behöll barnet. Tror aldrig någonsin ångrat att man skaffat barn när man tittar tillbaka på sitt liv på dödsbädden. Visst är det en omställning och visst kan det vara jobbigt. Men det ger så mycket glädje att vara förälder så det svåra och jobbiga uppvägs mångfal. Det är  dessutom nyttigt att ha barn. Mycket av den psykiska ohälsan tror jag beror på att man har för mycket tid att känna efter. Med barn saknas den tiden. Så gläds åt att du är fruktsam och ska få gåvan att ta han om ett fantastiskt litet barn. Låt dig inte påverka av pappan. Han kanske ändrar sig med tiden eller så gör han inte det. vem vet.

• Anonym (Natalia)
    Anonym (Rätt beslut) skrev 2024-10-09 14:08:36 följande:

oron inför framtiden är naturlig. När sambo och jag fick reda på att hon var oplanerad gravid blev det så omvälvande att jag behövde kräkas. Kändes som att marken öppnades och fritt fall. Abortfrågan kom upp. Både hon och jag var osäkra. Såhär många år senare är jag överlycklig över att vi behöll barnet. Tror aldrig någonsin ångrat att man skaffat barn när man tittar tillbaka på sitt liv på dödsbädden. Visst är det en omställning och visst kan det vara jobbigt. Men det ger så mycket glädje att vara förälder så det svåra och jobbiga uppvägs mångfal. Det är  dessutom nyttigt att ha barn. Mycket av den psykiska ohälsan tror jag beror på att man har för mycket tid att känna efter. Med barn saknas den tiden. Så gläds åt att du är fruktsam och ska få gåvan att ta han om ett fantastiskt litet barn. Låt dig inte påverka av pappan. Han kanske ändrar sig med tiden eller så gör han inte det. vem vet.

Man ångrar inte ett barn men det är inte alltid så oproblematiskt och svartvitt som du beskriver. Du får det att låta som att det alltid är rätt att behålla och alltid fel att göra abort. Men du pratar bara om förälderns känslor , ingenting om hur det blir för barnet. 

Det här handlar inte om TS situation för jag har inte läst så mycket i tråden ens men det finns absolut situationer där abort är rätt val. Jag känner flera som har gjort abort när de var unga och sen fått barn och familj när de är redo. Känner en annan som blev oplanerat gravid när hon var 40+ och fyrabarnsmamma och helt enkelt inte hade tid och ork för ett till. Alla ångrar inte aborter.

Jag har faktiskt inte gjort abort men jag fick mitt första barn (som snart är vuxen nu) när jag var tonåring med en kille som misshandlade mig. Och nej jag ångrar det absolut inte men som sagt, det är inte så svartvitt som du beskriver , att allt alltid blir helt perfekt bara för att man behåller. Du pratar om jobbigt men jag tror inte du vet vad jobbigt på riktigt betyder , testa att vara tjej, knappt vuxen och ha barn med en kvinnomisshandlare. 

Som sagt , det har inte med TS att göra men ser ibland såna här inlägg så fort det handlar om abort , att allt löser sig och allt blir jättebra bara man behåller men alla situationer är olika. Man ska inte göra abort mot sin vilja såklart men man ska inte heller skuldbeläggas om man väljer det, många av er här på familjeliv är bra på det. 

• Anonym (det kommer gå bra)

Beroende såklart på hur pappan kommer gå att samarbeta med, tycker jag du ska behålla. Men bara om du tror att du successivt kommer kunna bygga dig starkare, annars kommer barnet bli medberoende när det växer upp (om du inte läker, bearbetar och går vidare).
    Så försök att acceptera situationen, och försök snabbt komma vidare från alla killar - du klarar dig! men se ett nytt liv som finns där som din nya familj. Din mamma kommer vara något som alltid följer dig och ditt barn. "Mormor"... ju

Fokusera på det du faktiskt kan kontrollera, vilket är att läka och bli pigg och frisk för ditt barn, och sen kommer du hitta en kille med tiden.

• Anonym (Rätt beslut)
    Anonym (Natalia) skrev 2024-10-09 14:27:37 följande:

Man ångrar inte ett barn men det är inte alltid så oproblematiskt och svartvitt som du beskriver. Du får det att låta som att det alltid är rätt att behålla och alltid fel att göra abort. Men du pratar bara om förälderns känslor , ingenting om hur det blir för barnet. 

Det här handlar inte om TS situation för jag har inte läst så mycket i tråden ens men det finns absolut situationer där abort är rätt val. Jag känner flera som har gjort abort när de var unga och sen fått barn och familj när de är redo. Känner en annan som blev oplanerat gravid när hon var 40+ och fyrabarnsmamma och helt enkelt inte hade tid och ork för ett till. Alla ångrar inte aborter.

Jag har faktiskt inte gjort abort men jag fick mitt första barn (som snart är vuxen nu) när jag var tonåring med en kille som misshandlade mig. Och nej jag ångrar det absolut inte men som sagt, det är inte så svartvitt som du beskriver , att allt alltid blir helt perfekt bara för att man behåller. Du pratar om jobbigt men jag tror inte du vet vad jobbigt på riktigt betyder , testa att vara tjej, knappt vuxen och ha barn med en kvinnomisshandlare. 

Som sagt , det har inte med TS att göra men ser ibland såna här inlägg så fort det handlar om abort , att allt löser sig och allt blir jättebra bara man behåller men alla situationer är olika. Man ska inte göra abort mot sin vilja såklart men man ska inte heller skuldbeläggas om man väljer det, många av er här på familjeliv är bra på det. 

Jag är övertygad om att TS blir en fantastisk mor och att barnet har goda förutsättningar för en fin uppväxt även utan far. stöd finns att få både från samhälle och säkert från anhöriga. Att skaffa barn är inte alltid rosenrött men jag är övertygad om att det kommer gå bra. Allt löser sig. men Visst är det en stor omställning att bli mamma. Jag tyckte många ggr att det var trist medan mitt första barn var litet. Desto roligare när det lärt sig prata och kommunicer. 
  • Anonym (Rätt beslut)
    Anonym (Natalia) skrev 2024-10-09 14:27:37 följande:

Tro mig jag ser Inte på detta i svartvitt. Vet mer än väl hur jobbigt det kan vara med kolik, kräksjuk, löss, sömnlösa nätter och tidiga mornar. Med det sagt är det min uppfattning att det är värt vartenda uppoffring. 
  • Anonym (Natalia)
    Anonym (Rätt beslut) skrev 2024-10-09 17:56:05 följande:
    Tro mig jag ser Inte på detta i svartvitt. Vet mer än väl hur jobbigt det kan vara med kolik, kräksjuk, löss, sömnlösa nätter och tidiga mornar. Med det sagt är det min uppfattning att det är värt vartenda uppoffring. 
    Du verkar ju inte ha läst ett ord av vad jag skrev. För det första handlade det INTE just om TS, jag har inte läst hela tråden men det kommer säkert gå bra för henne.

Och sen pratade jag inte om kvinnor som gör abort för att de är rädda för kolik eller kräksjuka eller löss. Jag väntar själv mitt fjärde barn och jag skulle aldrig välja bort mina barn för att slippa sånt. Du verkar ha svårt att tänka dig  in i andras situation .. du har till exempel ingen aning om hur det är att var ensamstående. Eller att bli gravid som tonåring eller att bli gravid när man redan har många barn och inte orkar mer. Eller när man har det väldigt svårt ekonomiskt , när man kanske är i en våldsam relation, till och med när man har blivit våldtagen. Abort handlar verkligen inte alltid om att man är rädd för kräksjuka eller löss , väldigt trångsynt sätt att se på det. 
  • Anonym (Natalia)
    Anonym (Natalia) skrev 2024-10-09 19:20:44 följande:
    Du verkar ju inte ha läst ett ord av vad jag skrev. För det första handlade det INTE just om TS, jag har inte läst hela tråden men det kommer säkert gå bra för henne.

Och sen pratade jag inte om kvinnor som gör abort för att de är rädda för kolik eller kräksjuka eller löss. Jag väntar själv mitt fjärde barn och jag skulle aldrig välja bort mina barn för att slippa sånt. Du verkar ha svårt att tänka dig  in i andras situation .. du har till exempel ingen aning om hur det är att var ensamstående. Eller att bli gravid som tonåring eller att bli gravid när man redan har många barn och inte orkar mer. Eller när man har det väldigt svårt ekonomiskt , när man kanske är i en våldsam relation, till och med när man har blivit våldtagen. Abort handlar verkligen inte alltid om att man är rädd för kräksjuka eller löss , väldigt trångsynt sätt att se på det. 

Kan tillägga förresten att det inte är fel att vilja göra abort för att man är rädd för kräksjuka, löss eller kolik heller även om jag själv inte skulle gjort det av den anledningen. Säger inte att TS ska göra abort eller borde gjort det , man ska inte göra det om man inte själv vill.. men börjar bli less på abortmotståndarna här som skriver att precis allt löser sig bara för att man behåller samtidigt som de själva oftast inte har någon aning om hur svårt det kan vara att vara ensamstående.

Svar på tråden Singel och gravid i sorg