• Ellipellipang

Sterilisering osams

Hej
    Jag kan av olika anledningar inte äta p piller eller ta hormoner. Vi har 3 barn o jag har haft tuffa graviditeter o känner att min kropp behöver vila. 

Jag vill inte ha några mer hormonbehabdlingar o inte heller vara rädd för att kondomer ska spricka mm. Fick ta två dagen efter piller förra året o var ständigt orolig för arr bli gravid. 

Tycker det är dags för sambon att se till att skydda oss . Hba vill inte ha fler band o är 43 men vägrar sterilisera sig tycker det är min uppgift om jag inte känner mig säker med kondom. Hur går man vidare. Jag får inte äta p piller mm o jag har ätit medicin under graviditeter mm . Jag tycker det är dags att hans kropp får göra något. Är det fel tänkt? 

• Svar på tråden Sterilisering osams
  • Aniiee

Hans kropp är hans, din kropp är din. Han bestämmer om han vill sterilisera sig, du bestämmer om du vill sterilisera dig. Vill ingen av er det, då får ni, var för sig, besluta om nästa skydd ni är villiga att nyttja. Om båda kommer fram till att ni hellre är utan sex än skydd, ja, då är det så.

Du ansvarar för dina ägg, han för sina spermier. 

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Aniiee

Hans kropp är hans, din kropp är din. Han bestämmer om han vill sterilisera sig, du bestämmer om du vill sterilisera dig. Vill ingen av er det, då får ni, var för sig, besluta om nästa skydd ni är villiga att nyttja. Om båda kommer fram till att ni hellre är utan sex än skydd, ja, då är det så.

Du ansvarar för dina ägg, han för sina spermier. 

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Hej)

Kondom är säkert och tillverkat i slitstarkt nitril. Det ska mycket till för att kondomen ska spricka.

Jag förstår att han inte vill sterilisera sig. Det kan han ju inte ångra i efterhand.

• Virriga Vera
    Ellipellipang skrev 2024-08-20 15:25:43 följande:
    Nix men jag vill inte sterilisera mig . Jag kommer inte utsätta min kropp för mer nu. Graviditeter som varit enormt tuffa o dagen efter piller mm. 

Han får din vilja fram i det mesta o jag tycker det är hans tur.
    Om det tar slut mellan er och du träffar en ny, ska han också sterilisera sig för att du inte vill ha fler barn?
  • Körsbärsdalen

Men TS, det är hans kropp och därmed hans val. Skulle du vilja att någon annan bestämde att du skulle göra abort? Föda barn? Sterilisera dig? Detsamma gäller givetvis honom. Vill han inte så vill han inte. Vill du inte så vill du inte. Konsekvensen får väl bli att ni avstår vaginala samlag i värsta fall. Annars kanske en kombination av: Kopparspiral, kondom, pessar med gel OCH avbrutet samlag skulle kunna kännas som en rätt säker samlad metod för att undvika graviditet.

• Anonym (SA)

Det är klart att du inte kan kräva att han steriliserar sig. Som redan skrivits i tråden måste var och en få bestämma över sin egen kropp.Man ska inte behöva känna sig tvungen att genomgå ingrepp på sin egen kropp.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Ingen av er behöver sterilisera er om ni inte vill. Men då får ni avstå vaginala samlag. Man kan ha sex på andra sätt.

• Anonym (Kimchi)

Jag tror ni är skiträdda för ingreppet båda två. Ni är helt enkelt okunniga. Ni behöver stöd och samtal i vad det innebär för er båda. Du kan heller inte jämföra graviditet och abortpiller med att knyta äggledarna. Trots allt är det ett enkelt ingrepp för en man. Men har du bestämt att inte ha fler barn så är det ditt ansvar för din kropp. Du kan inte lägga det ansvaret på någon annan. 

• Jemp

Man ska såklart inte tvinga eller övertala någon till ett (i princip) irreversibelt ingrepp nej. 

• Anonym (C)

Jag vill inte använda hormoner av olika anledningar. När jag var yngre var det kondom som gällde men efter det har jag använt pessar. Jag har använt den metoden i över 5 år nu och aldrig blivit gravid av misstag. Det är dyrare men jag tycker att det är värt det.

• Anonym (Hejhopp)

Då är det upp till dig att använda pessar och din man fortsätta med kondom. Dubbelt skydd! Han står för sin del och du står för din. Tycker inte du kan kräva sterilisering av honom. Om inte annat får väl du sterilisera dig. 

• Anonym (F)

Jag håller med dig! Jag tycker han borde göra det för din skull.
    Dags för mannen att ta lite ansvar nu om ni vill fortsätta leva tillsammans! 
    Fö är det ett enkelt ingrepp på en man.

• Anonym (Sara)
    Körsbärsdalen skrev 2024-08-21 18:54:23 följande:

Men TS, det är hans kropp och därmed hans val. Skulle du vilja att någon annan bestämde att du skulle göra abort? Föda barn? Sterilisera dig? Detsamma gäller givetvis honom. Vill han inte så vill han inte. Vill du inte så vill du inte. Konsekvensen får väl bli att ni avstår vaginala samlag i värsta fall. Annars kanske en kombination av: Kopparspiral, kondom, pessar med gel OCH avbrutet samlag skulle kunna kännas som en rätt säker samlad metod för att undvika graviditet.

Jo håller med. Man kan tycka att han borde göra det men man kan inte tvinga nån. Man ska inte behöva göra det om man inte själv vill. Det hade varit en sak om han vägrade kondom men det gör han ju inte. Kondom är ändå så pass säkert så att det borde funka. Spricker den någon gång finns ju dagen efter piller men det är inget som borde hända hela tiden. 
    Annara kopparspiral eller pessar. Eller något av det i kombination med avbrutet. Man dör inte av att köra avbrutet , vi körde det i 2 år (inte helt säkert såklart men det var ingen totalkatastrof om jag skulle bli gravid). Blev inte det då men sen på första försöket så att det funkade har inte att göra med att jag har svårt att bli gravid överhuvudtaget. Bara avbrutet är nog alldeles för osäkert för TS men i kombination med annat kan det funka. 

• Anonym (Lite liknande situation)

Jag är i en väldigt liknande situation. Jag är snart 41 år, barnen börjar bli stora (11, 14 o 17) och jag o maken har känt oss klara med avlandet i många år nu. 
    Jag tål inte preventivmedel med östrogen i och har därför testat hormonspiral, kopparspiral, p-stav, minipiller.
    Men det visade sig att jag inte mår bra av hormoner öht och mådde skit både psykiskt o fysiskt av dessa.
    Så för 4-5 år sen upphörde jag med allt och vi började köra säkra perioder och kondom. Då blev jag oönskat gravid förra våren och genomgick min allra första abort i början på förra sommaren. Inga mer säkra perioder utan enbart kondom sen dess och ibland sprut i rumpan (tur jag gillar analt.) Saknar att kunna köra fullt ut och att få sprutet i muttan. Men vad gör man?! 
    Alldeles för stora risker med kvinnlig sterilisering, framförallt då jag är överviktig. Annars hade jag gladeligen låtit sterilisera mig, men vill inte riskera livet.
    Maken vågar inte heller genomgå vasektomi och jag kan absolut förstå rädslan för komplikationer, även om det är ovanligt. Nu verkar det som jag är i förklimakteriet och det skulle vara skönt om klimakteriet var på gång, men inser ju att det kan dröja 10 år till. 
    Är lite i valet o kvalet om jag ska våga mig på p-stav för tredje gången...

• Anonym (Z)

Du kan givetvis inte bestämma eller kräva att någon annan steriliserar sig.

Du kan sterilisera dig , göra slut eller vägra sex om kondom eller annan skydd passar inte dig.

Svar på tråden Sterilisering osams