Anonym (fiskarn) skrev 2024-08-22 23:04:24 följande:
Kanske låter dum nu, men jag vet att det har med anknytning osv att göra. Men vad är ?kännetecken? på att dem är otrygg-ambivalenta?
Här är en länk om det
www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/relationer/anknytning
Finns massvis om det på internet, jag fick tipset här av någon annan på familjeliv och dök in i det.
Klart finns killar (och tjejer) som kan ha trygg, men ändå ha sina skavanker, varför de inte är idealet i relationer. Mitt ex till exempel placerar jag i facket trygg anknytning, men för envis av sig. Behöver vara mottaglig i en relation för den andre för det ska gå. Alla som typ kände han sa det till han, han var för envis. Han lämnade aldrig, ville envist försöka övertala mig till att stanna, men han var för envis för att lägga den energin på rätt sak istället, dvs anledningen varför jag lämnade.
Min man passar klockrent in på otrygg-undvikande med en förälder som är otrygg-undvikande och den andre otrygg-ambivalent. Om igen upplyst här på familjeliv (Tack så mycket ni som gjort det!) att de här två urtyperna brukar dras som magneter till varandra (undvikande och ambivalenta). Det passar också klockrent in på de tjejer jag vet (100% vet) varit attraherade av honom och försökt ta honom före mig eller också under vår relation ta honom ifrån mig eller bara leka.
På ytan kan man se ut som man haft den perfekta uppväxten (som min man då) medan mitt ex såg ut att ha kommit från jobbiga omständigheter, men det här rör då åren 0-2 år, hur livet såg ut då, hur man fick sina behov uppfyllda då. Mitt ser inte idealiskt ut alltid under uppväxten, men även jag hann få en trygg anknytning (som exet då). För min del inte bara från mamma pappa utan resten av familjen och andra utanför familjen. Jag var så trygg att när jag kom bort (vilket jag hört att jag gjorde ofta) så reagerade jag inte som andra barn som bara ville ha mamma. Jag visste vem jag kunde fråga eller vart jag skulle säga till. Jag kände mig mycket trygg i min omgivning även om det var första gången jag var där (som tex på marknader).
Det jag märkt med min man, otrygg-undvikande, var att han vill helst tänka först, rationellt, så han var nära att dumpa mig (fast han idag förnekar det var så allvarligt) då mitt liv såg rörigt ut (det var inte rörigt pga mig och jag hade min plan att lämna det livet). Det som varit jobbigt för honom är krocken mellan förnuftet och hjärtat. Jag är mer med hjärtat och bekväm i det, han är inte det. Han är mer misstänksam och att ha en nära relation är mer skrämmande. Han sa han förstod han behövde för att jag skulle ha honom kvar arbeta med sig själv, eller låtsas, att han var bekväm med den sortens närhet jag var, naturlig för mig, men det är den som är den jobbigaste. Rädslan för närhet till mig.
Det kan vara omedvetet val varför det finns tjejer som väljer killar som är otrygga, de kan som sagt vara det själva eller försöka laga till en relation med deras pappa i deras nye partner. De måste laga sig själva, tjejerna, för att sedan ändra smak när det kommer till de killarna så de slutar upp med att attraheras till dem.
En trygg är bättre lämpad för en relation, möta sin partner, och också att inte göra impulsive beslut, lämna, och sedan ångra sig. De är inte perfekta, men de står bättre pall för stormar. De lämnar inte i första taget som de andra. De andra otrygga kan älska dig precis lika mycket om inte mer, men de klarar inte av sig själva i relationen till dig. De kommer förbli så om de inte gör något åt det själva.