Anonym (Man41) skrev 2024-08-21 16:24:59 följande:
Boiled potatoesPotatoes are high in water and carbs and contain moderate amounts of fiber and protein. They also contain almost no fat ( 13 ). Compared with other high carb foods, potatoes are very filling. In fact, boiled potatoes scored a 323 on the satiety index, which is the highest number of all 38 foods tested.
För ett antal år sedan hittade jag en kille på Youtube som åt bara potatis, in olika former, i ett år!
Spudfit.
Det inspirerade mig.
Jag läste på mer och lärde mig att kolhydrater är helt missförstådda ;)
Självklart går man lätt upp i vikt av mjölkprodukter, men det är något helt annat att äta hela grödor som är kolhydratrika.
Pga att de också innehåller fibrer och vatten är det inte alls samma sak som att äta tex rent socker (man läser ofta att kolhydrater bara är socker).
Generellt så mättar fibrer väldigt bra, och vi är i västvärlden på tok för lite fibrer. Det är inte främst fibrer i tex bröd som mättar, utan vattenlösliga fibrer som finns i frukt och grönt.
Äter man stora mängder potatis, bönor, grönsaker så blir man mätt.
Dvs så oprocessad mat som möjligt, eftersom processad mat gör maten mer energität.
Det finns något som heter Marys Mini som går ut på att göra ungefär som Spudfit fast bara tex 7-10 dagar, för att re- setta.
Tex äta bara potatis och grönsaker i 10 dagar.
Sen fortsätta äta mer hela grödor och frukt och grönt.
Jag gick ner från ca 87 till 70 kilo på 1 år med detta tankesätt.
År inget bröd eller kakor eller liknande, inga efterrätter eller sötsaker eller något sånt, utan bara hela grödor.
Inte heller olja, smör eller liknande utan bara det fett som finns naturligt, dvs oprocessat i hela grödor.