• Anonym (K)

Vad krävs för att gå ner i vikt och komma i form

43 årig kvinna. Väger idag 69 kg och är 162 cm lång, dvs jag väger för mycket. Jag tränar ca 4 ggr i veckan, styrketräning varvat med löpning. Jag springer en mil på 58 minuter vilket jag gör ca 1 gång i veckan (mest för att indikera min nivå). Jag tycker jag äter ganska vanlig mat som jag alltid har gjort men kilona smyger sig på.
    Vad krävs egentligen för att en 43-årig kvinna ska se ut som att hon är i form?

Kan någon tipsa om ett exakt 7 dagars kostschema? Tips att äta mycket protein och mindre kolhydrater är alltför vagt för att jag ska kunna applicera. 
    Förra sommaren åt jag ganska strikt och gick då ner till 65 kg, så visst gick jag ner lite men det är ju inga drömresultat. 

Behöver jag öka träningsdosen?

• Svar på tråden Vad krävs för att gå ner i vikt och komma i form
  • Anonym (bara jag)
    Anonym (K) skrev 2024-08-21 15:24:34 följande:
    Är det en version av LCHF? Det låter frestande att testa, fett är ju gott Har du räknat kalorierna på denna diet? Borde komma ganska högt i kcalintag men man äter kanske mindre när det är mer fett så att det jämnar ut sig?
    Ja, det kanske man kan säga att det är. Lågkolhydrat är det i alla fall, de flesta dagar. Och jag är absolut mer mätt än när jag äter mycket kolhydrater. Det är som att det får plats mer kolhydrater, haha.

Jag har inte räknat så jättenoga, men äggmuffinsen är ca 200 kcal beroende på fyllning, laxrätten är ca 600, korv stroganoffen är ca 550, kycklinggrytan är ca 570, pannkakorna är ca 200 kcal/styck, för de är gjorda på vispgrädde Solig och då äter man bara 1-2 stycken innan man är mätt.
  • Anonym (Man41)

Ät endast (eller så många gånger du kan) endast kokt potatis, rent kött, grönsaker. Gör detta i 90 dagar så ska du se ett resultat du bara hade kunnat drömma om.

• Anonym (Nicklas)
    Anonym (K) skrev 2024-08-21 14:52:37 följande:
    Jag funderar på att köpa hem färdiga rätter som bara ska värmas. Det finns program online där man kan beställa mat där det står att lunchen innehåller x kalorier, middagen x kalorier, så ska ag bara hålla koll på frukosten själv så att totalen för dagen blir ca 1700 och det klarar jag. 
    Jag vill minimera risken för att jag står utan en middagsplan, utan ork att kolla upp kalorier i en lista, med resultatet att man bara äter något. 
    Jag kan märka att med åldern så kan man inte längre äta 2 mackor med ost till 'middag'. Det reagerar min kropp så dåligt på. 
    Jag tycker att färdigrätter är ett enkelt sätt att hålla koll på sitt kaloriintag. Även typ dafgårds färdigrätter brukar ligga på 600 kalorier.

Dock håller det inte i längden för mig mer än till lunch. Man vill ha lite godare (annan) mat till middag. Jag gissar på att även du kommer tänka så efter ett tag och då blir det att räkna kalorier ändå.

En ostmacka (vitt rostbröd) ligger på 150 kalorier. Annars kan frukost vara en proteinshake som också är runt 150
  • Anonym (Man41)
    Boiled potatoesPotatoes are high in water and carbs and contain moderate amounts of fiber and protein. They also contain almost no fat ( 13 ). Compared with other high carb foods, potatoes are very filling. In fact, boiled potatoes scored a 323 on the satiety index, which is the highest number of all 38 foods tested.
  • Anonym (Man41)

Lägg till så många promenader du kan och hinner.

90 dagar. Total seger.

• Björkenli
    Anonym (Man41) skrev 2024-08-21 16:23:08 följande:

Ät endast (eller så många gånger du kan) endast kokt potatis, rent kött, grönsaker. Gör detta i 90 dagar så ska du se ett resultat du bara hade kunnat drömma om.

Detta går du säkert ned på. 

Fast från mitt perspektiv- ta bort köttet. Det innehåller rätt mycket kalorier i förhållande till den mättnad det ger. Plus inga hälsofördelar i övrigt med kött.
  • Björkenli
    Anonym (Man41) skrev 2024-08-21 16:24:59 följande:
    Boiled potatoesPotatoes are high in water and carbs and contain moderate amounts of fiber and protein. They also contain almost no fat ( 13 ). Compared with other high carb foods, potatoes are very filling. In fact, boiled potatoes scored a 323 on the satiety index, which is the highest number of all 38 foods tested.
    För ett antal år sedan hittade jag en kille på Youtube som åt bara potatis, in olika former, i ett år!
    Spudfit. 

Det inspirerade mig.

Jag läste på mer och lärde mig att kolhydrater är helt missförstådda ;)
    Självklart går man lätt upp i vikt av mjölkprodukter, men det är något helt annat att äta hela grödor som är kolhydratrika. 

Pga att de också innehåller fibrer och vatten är det inte alls samma sak som att äta tex rent socker (man läser ofta att kolhydrater bara är socker).

Generellt så mättar fibrer väldigt bra, och vi är i västvärlden på tok för lite fibrer. Det är inte främst fibrer i tex bröd som mättar,  utan vattenlösliga fibrer som finns i frukt och grönt. 

Äter man stora mängder potatis, bönor, grönsaker så blir man mätt.

Dvs så oprocessad mat som möjligt, eftersom processad mat gör maten mer energität. 

Det finns något som heter Marys Mini som går ut på att göra ungefär som Spudfit fast bara tex 7-10 dagar,  för att re- setta. 

Tex äta bara potatis och grönsaker i 10 dagar. 

Sen fortsätta äta mer hela grödor och frukt och grönt. 

Jag gick ner från ca 87 till 70 kilo på 1 år med detta tankesätt. 

År inget bröd eller kakor eller liknande, inga efterrätter eller sötsaker eller något sånt, utan bara hela grödor. 
    Inte heller olja, smör eller liknande utan bara det fett som finns naturligt,  dvs oprocessat i hela grödor. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Björkenli skrev 2024-08-21 16:29:36 följande:
    Detta går du säkert ned på. 

Fast från mitt perspektiv- ta bort köttet. Det innehåller rätt mycket kalorier i förhållande till den mättnad det ger. Plus inga hälsofördelar i övrigt med kött.
    Kött innehåller nödvändigt protein och viktiga mineraler. Man kan inte leva i nittio dagar på potatis och grönsaker!,
  • Björkenli
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-08-21 16:55:54 följande:
    Kött innehåller nödvändigt protein och viktiga mineraler. Man kan inte leva i nittio dagar på potatis och grönsaker!,
    Kött är inget kroppen behöver. Dvs man kan få i sig nödvändiga proteiner på många andra sätt, tex genom potatis. 

Potatis innehåller alla essentiella aminosyror. 

Rätt coolt att det är så faktiskt. Inte så välkänt.

Så jo man faktiskt leva på potatis och grönsaker, livslångt, faktiskt.

Cool
  • TvillingmammaVästgöte
    Björkenli skrev 2024-08-21 17:29:05 följande:
    Kött är inget kroppen behöver. Dvs man kan få i sig nödvändiga proteiner på många andra sätt, tex genom potatis. 

Potatis innehåller alla essentiella aminosyror. 

Rätt coolt att det är så faktiskt. Inte så välkänt.

Så jo man faktiskt leva på potatis och grönsaker, livslångt, faktiskt.

Cool
    Du har rätt angående proteinet! Visste jag inte. 

Men då får man äta mycket potatis. Och bo i ett soligt land. För i Sverige skullle du få brist på vitamin D . Finns noll vitamin D i potatis och i grönsaker. Du skulle också få brist på selen om du äter endast svenskodlade grönsaker och potatis. 
  • Björkenli
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-08-21 20:05:28 följande:
    Du har rätt angående proteinet! Visste jag inte. 

Men då får man äta mycket potatis. Och bo i ett soligt land. För i Sverige skullle du få brist på vitamin D . Finns noll vitamin D i potatis och i grönsaker. Du skulle också få brist på selen om du äter endast svenskodlade grönsaker och potatis. 
    Ok! Men äter man lite olika grönsaker då får man säkert i sig selen. D vitamin är nog bra att ta extra i Sverige om man inte äter mycket fet fisk, kanske även då med tanke på hur är ljus vi får.
Svar på tråden Vad krävs för att gå ner i vikt och komma i form