Hade du blivit kränkt om någon kallade dig hemlös?
Hade du blivit kränkt om någon påpekade att du är hemlös? Är du man eller kvinna?
Hade du blivit kränkt om någon påpekade att du är hemlös? Är du man eller kvinna?
Menar du att jag inte är hemlös men blir kallad det, eller att jag är hemlös och det påtalas för mig?
väldigt vettig fundering av Lotta ovan.
en situation jag kan tänka mig det blir kränkande är om man inte har en permanent bostad, men den akuta situationen är löst. (Typ flytta hem till förälder igen, eller kompisens Soffa/gästrum).
Någon som är hemlös eller på gränsen till det. Kanske bor hos vänner men inte hittat något eget. Kanske någon som har/ska separera och har ingenstans att ta vägen etc.
Någon som är hemlös eller på gränsen till det. Kanske bor hos vänner men inte hittat något eget. Kanske någon som har/ska separera och har ingenstans att ta vägen etc.
Varför ska man kalla någon hemlös i den situationen alls, vad ger det någon? Även om det är sant... bostadssökande vore mer lämpligt.
Jag blir sällan/aldrig kränkt. Hemlös för mig är någon som bor på gatan/härbärgen. Inte om man bor inneboende eller hos kompisar. Så jag skulle nog bara ifrågasätta varför personen använde just det ordet, men inte by mig om det.
Ok, den situationen har jag varit i. Som det var för mig tror jag att det hade varit välbehövligt och förlösande om någon gjort det tydligt för mig varför jag mådde så dåligt genom att påtala att jag faktiskt var hemlös. Jag förstod det först många år senare och kunde då se på mig själv i den situationen med helt andra, betydligt mer förlåtande, ögon. Jag kände mig så dålig på allt, men om jag idag tänker på allt jag fixade (studier, extrajobb, socialt liv) trots att jag faktiskt var hemlös, så tycker jag att jag var jligt stark och kapabel.
Det är vad jag tror. Det skulle också kunnat blivit så att jag, om det gjorts uppenbart för mig att det faktiskt var så illa, bara hade rasat ihop mentalt och inte orkat kämpa vidare.
Om man inte har en bostad så är man ju per definition hemlös, men man behöver ju inte använda just det ordet utan som någon tidigare skrev så kan man säga bostadssökande, eller inget alls. När jag tänker på en hemlös person tänker jag på de som lever på gatan och inte kan kan skaffa sig en bostad.
Men kränkt hade jag inte blivit utan bara tyckt att det var onödigt och dumt sagt och sedan gått vidare i livet.
Skulle vara kränkande om en person flyttar in hos den andre dvs sambo. Om partnern med bostaden skulle säga något sånt så handlar det om att den vill utöva kontroll över den inflyttande. Kanske inte så länge kvar innan misshandeln kommer.
vet inte varför jag föreställer mig det här, fick såna vibbar bara.
Ja, absolut! Det heter Hemvarierad eller att man har en Bostadsvariation!
Jag blir ofta kallad hemlös. Jag har inget hus som står på en tomt, eller någon lägenhet som sitter fast i ett hus. Jag bor i en husbil.
Så på sätt och vis är jag väl hemlös. Men jag blir inte kränkt av att folk kallar mig det. Jag hra ju valt själv. Men jag är nog allmänt ganska svårkränkt.
Jag blir ofta kallad hemlös. Jag har inget hus som står på en tomt, eller någon lägenhet som sitter fast i ett hus. Jag bor i en husbil.
Så på sätt och vis är jag väl hemlös. Men jag blir inte kränkt av att folk kallar mig det. Jag hra ju valt själv. Men jag är nog allmänt ganska svårkränkt.