• Anonym (namn)

Kan man göra namnet Leif finare på nåt vis?

Leif är ett släktnamn, vi vill att vår son kanske ska få i andranamn. 

Men vi gillar inte namnet Leif...går det att göra mindre justeringar för att få det finare? 

Tips tack :D

• Svar på tråden Kan man göra namnet Leif finare på nåt vis?
  • Xenia
    Anonym (namn) skrev 2024-08-29 09:00:43 följande:

Jag vet inte om farfar fick Leif som släktnamn eller om det bara var ett namn de tyckte var fint. Han hette ett till namn i andranamn men det namnet heter min sambo i förnamn och ingen av oss vill ge barnet ett namn efter oss själva, det är för nära inpå. 

Ja synd att det är så svårt med pojknamn för oss, vi får nog helt enkelt ta ett annat namn. Han får ju ändå efternamnet från farfar. 

Men att ge sitt barn en förälders tilltalsnamn eller andranamn som andranamn, varför går inte det? Samma tilltalsnamn kan ju vara förvirrande, så det förstår jag att man inte vill.

Känner en flicka som fick samma andranamn som sin mor. Där var det att det inte gick att hedra både mormor och farmor, så därför hedrades mamma. (Iofs hade man kunnat ha tre förnamn.) Jag tror att det är vanligt.

Men ni har så många invändningar för alla släktnamn så det är nog bäst att ni struntar i släktnamn. Egentligen vill ni nog inte alls använda något släktnamn.
  • Anonym (Hejsanhoppsan)

Jag röstar på Slayph. Känns hippt och nere med kidsen.

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Xenia skrev 2024-08-29 11:50:22 följande:
    Men att ge sitt barn en förälders tilltalsnamn eller andranamn som andranamn, varför går inte det? Samma tilltalsnamn kan ju vara förvirrande, så det förstår jag att man inte vill.

Känner en flicka som fick samma andranamn som sin mor. Där var det att det inte gick att hedra både mormor och farmor, så därför hedrades mamma. (Iofs hade man kunnat ha tre förnamn.) Jag tror att det är vanligt.

Men ni har så många invändningar för alla släktnamn så det är nog bäst att ni struntar i släktnamn. Egentligen vill ni nog inte alls använda något släktnamn.
    Min svärfar heter Leif i förnamn och min man heter Leif i andranamn. Jag tror inte alls att det är ovanligt att göra så. De har ju inte samma tilltalsnamn, det hade känts akward. 
  • Cathariiina
    Anonym (namn) skrev 2024-08-29 09:31:03 följande:
    Jag ser ärligt talat inget problem med det. Man hedrar personen inte namnet.
    Ja, men samtidigt säger man ju att namnet inte duger, och det kan vara väldigt känsligt för namnet är för många människor en del av identiteten. Jag kommer t.ex. ihåg att det pratades om, när prins Oscar döptes till Oscar Carl Olof. Carl efter kungen såklart och Olof efter Daniel Westlings far - som dock inte heter Olof utan Olle. Men det dög inte. Man ska akta sig för sådant, bättre då att ta ett helt annat namn. 

Personligen förstår jag inte vad du har emot Leif? Det är förstås inte i fas nu, så att ta det som tilltalsnamn hade inte varit så bra, men andranamnen säger man ju nästan aldrig. Och jättemånga människor har gamla släktnamn som inte är moderna som andranamn, så det är liksom inget konstigt. Tänk på Leif Eriksen - han var en stor, känd vikingahövdning som uppdagade Amerika! :)
  • Cathariiina
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-08-29 11:59:34 följande:
    Min svärfar heter Leif i förnamn och min man heter Leif i andranamn. Jag tror inte alls att det är ovanligt att göra så. De har ju inte samma tilltalsnamn, det hade känts akward. 
    Jag tycker inte att det är lämpligt. Man tar ju ett släktnamn för att hedra en äldre eller bortgången släkting. Att ge sitt barn sitt eget namn blir som att hedra sig själv... Släktnamn brukar växla om med minst en generation emellan, som heter ett annat släktnamn.
    Cathariiina skrev 2024-08-29 12:06:27 följande:
    Jag tycker inte att det är lämpligt. Man tar ju ett släktnamn för att hedra en äldre eller bortgången släkting. Att ge sitt barn sitt eget namn blir som att hedra sig själv... Släktnamn brukar växla om med minst en generation emellan, som heter ett annat släktnamn.
    Som sagt, alla gör som de vill. Jag har inga problem med det. Vår dotters mellannamn är efter hennes gammelmormor, som levde tills barnen var 9 år. Så inte en bortgången släkting. Jag känner barn som har samma namn som sina fastrar eller morbröder, alltså inte flera generationer bak. Däremot väljer man självklart inte samma tilltalsnamn.

Våra barns tilltalsnamn är inga släktnamn, så det kan inte uppstå någon förvirring där. Mellannamnen är släktnamn.
  • Cathariiina
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-08-29 12:31:59 följande:
    Som sagt, alla gör som de vill. Jag har inga problem med det. Vår dotters mellannamn är efter hennes gammelmormor, som levde tills barnen var 9 år. Så inte en bortgången släkting. Jag känner barn som har samma namn som sina fastrar eller morbröder, alltså inte flera generationer bak. Däremot väljer man självklart inte samma tilltalsnamn.

Våra barns tilltalsnamn är inga släktnamn, så det kan inte uppstå någon förvirring där. Mellannamnen är släktnamn.
    Jag skrev "äldre eller bortgången". 

Du använder begreppet mellannamn felaktigt. Ett mellannamn är ett extra efternamn, ofta en gift kvinnas flicknamn: Helena SVENSSON Björklund. Detta är för övrigt avskaffat nu, men de som vill behålla sina mellannamn får göra det.

Begreppet du söker är andranmn eller andra förnamn (eller tredjenamn eller tredje förnamn). 
  • Anonym (Gkr)
    Anonym (namn) skrev 2024-08-29 09:31:03 följande:
    Jag ser ärligt talat inget problem med det. Man hedrar personen inte namnet.
    Stackars Leif 
  • Anonym (Gkr)
    Cathariiina skrev 2024-08-29 12:04:16 följande:
    Ja, men samtidigt säger man ju att namnet inte duger, och det kan vara väldigt känsligt för namnet är för många människor en del av identiteten. Jag kommer t.ex. ihåg att det pratades om, när prins Oscar döptes till Oscar Carl Olof. Carl efter kungen såklart och Olof efter Daniel Westlings far - som dock inte heter Olof utan Olle. Men det dög inte. Man ska akta sig för sådant, bättre då att ta ett helt annat namn. 

Personligen förstår jag inte vad du har emot Leif? Det är förstås inte i fas nu, så att ta det som tilltalsnamn hade inte varit så bra, men andranamnen säger man ju nästan aldrig. Och jättemånga människor har gamla släktnamn som inte är moderna som andranamn, så det är liksom inget konstigt. Tänk på Leif Eriksen - han var en stor, känd vikingahövdning som uppdagade Amerika! :)
    Precis 
  • Anonym (Gkr)

Leif är faktiskt ändå rätt fint. Ändå förknippar jag det med en gubbe jag känner till som blev tillsammans med hans dotters kompis som är 40 år yngre. 

Cathariiina skrev 2024-08-29 13:04:17 följande:
    Jag skrev "äldre eller bortgången". 

Du använder begreppet mellannamn felaktigt. Ett mellannamn är ett extra efternamn, ofta en gift kvinnas flicknamn: Helena SVENSSON Björklund. Detta är för övrigt avskaffat nu, men de som vill behålla sina mellannamn får göra det.

Begreppet du söker är andranmn eller andra förnamn (eller tredjenamn eller tredje förnamn). 
    OK, andranamn. Jag tror att alla fattade vad jag menade, men tack för korrigeringen.
  • Cathariiina
    Anonym (Gkr) skrev 2024-08-29 13:07:37 följande:

Leif är faktiskt ändå rätt fint. Ändå förknippar jag det med en gubbe jag känner till som blev tillsammans med hans dotters kompis som är 40 år yngre. 

Jag tror att Leif fick lite töntstämpel ett tag p.g.a. diverse dansband i töntiga scenkläder, men dessa är inte aktuella längre så vitt jag vet. I alla fall kommer de barn som föds nu inte att göra den kopplingen. 
  • Anonym (namn)

Jag hade kunnat tänkt mig använda namnet Leif ändå, men min sambo tycker namnet i sig är för fult, och det är ju ändå hans pappa. 

Det är supervanligt att man ger sitt barn samma namn som en själv i andranamn osv, men jag tycker det känns olämpligt även om det är vanligt. 

• Anonym (inga problem)
    Anonym (namn) skrev 2024-08-29 21:09:45 följande:

Jag hade kunnat tänkt mig använda namnet Leif ändå, men min sambo tycker namnet i sig är för fult, och det är ju ändå hans pappa. 

Det är supervanligt att man ger sitt barn samma namn som en själv i andranamn osv, men jag tycker det känns olämpligt även om det är vanligt. 

Värre med de som döper sina barn till samma namn (som i USA) men med SR och JR ;)
  • OlleSQ
    Anonym (inga problem) skrev 2024-08-29 23:16:12 följande:
    Värre med de som döper sina barn till samma namn (som i USA) men med SR och JR ;)
    Sr och jr :) En av de mer kända personerna i världen är ju Thomas Mapother IV
  • Xenia
    Anonym (inga problem) skrev 2024-08-29 23:16:12 följande:
    Det var ju vanligt här också förr. Första sonen fick namn efter farfar, andra fick namn efter morfar och tredje efter fadern. (När son nr 4 föddes hade ofta någon av de tidigare dött, så då fick han samma namn.) Eftersom samma regler gällde för alla, så var det många kusiner med samma namn. (Fast senior och junior fanns ju inte.)

Det var nog enklare att ge namn förr, det fanns klara och tydliga regler. Om namnet var tillräckligt vackert var ovidkommande och om flera andra i byn hade samma namn var också ovidkommande.
  • Anonym (inga problem)

Släng om bokstäverna Feil. Uttala det fail.

Svar på tråden Kan man göra namnet Leif finare på nåt vis?