• Anonym (Sorg)

Begravning och kläder

Ska på begravning snart då min bästa väns man gått bort . Kan jag ha en svart klänning med  små vita prickar på mig? 

• Svar på tråden Begravning och kläder
  • Anonym (Anna)

Ja, särskilt med en kofta eller kavaj över 

• Anonym (Sorg)

Behöver jag ha en kofta då klänningen har lång ärm? 

• Anonym (H)
    Anonym (Sorg) skrev 2024-08-22 21:40:47 följande:

Absolut inte
  • Anonym (...)

De 6 begravningar jag har varit på i mitt liv så har jag bara sett 3 personer i svart, den första var jag dock barn så minns inte allt för tydligt men kommer ihåg att mamma sa att "man bär inte svart på begravning längre"

• Anonym (Anna)
    Anonym (Sorg) skrev 2024-08-22 21:40:47 följande:

Det ser mindre festligt och mer formellt ut. Neutrala naglar och endast pärlor som smycken är den klassiska klädseln. 
  • Anonym (?)
    Anonym (...) skrev 2024-08-22 21:44:50 följande:

De 6 begravningar jag har varit på i mitt liv så har jag bara sett 3 personer i svart, den första var jag dock barn så minns inte allt för tydligt men kommer ihåg att mamma sa att "man bär inte svart på begravning längre"

Verkligen? Jag jobbar nära ett begravningskapell och mellan tummen och pekfingret har 80% av de vuxna begravningsgästerna svart på sig och kanske 50% av barnen.

Till ts så tror jag att din klänning kommer att passa bra.
  • Anonym (Nina)

Jag beklagar.

Jag begravde min mormor i somras och jag vet att hon inte var något fan av helsvarta kläder, hon tyckte om färgglatt. Jag hade en lång klänning med svart botten och ett diskret paisleymönster. Eftersom den har tunna axelband hade jag en kimono-liknande svart sidenblus över.

Min kusin klädde sig i en grön klänning eftersom det var mormors älsklingsfärg. Det kändes som om vi hedrade hennes minne genom att tänka på vad hon skulle tyckt var fint.

Din klädsel låter jättefin.

• Anonym (...)
    Anonym (?) skrev 2024-08-22 22:43:30 följande:
    Verkligen? Jag jobbar nära ett begravningskapell och mellan tummen och pekfingret har 80% av de vuxna begravningsgästerna svart på sig och kanske 50% av barnen.

Till ts så tror jag att din klänning kommer att passa bra.
    Jag var tvungen att googla lite och såg att det verkar vara blandat men att det har blivit vanligare med "ljus klädsel / valfri klädsel"  även om den mörka fortfarande dominerar, så min erfarenhet verkar inte vara normen, klänningen blir nog jättebra :)
  • Anonym (Sorg)

Tack f alla svar, har lagt ut en bild.

• Mrs Moneybags

Klänningen blir bra på begravning så länge den inte är för kort. 

Det där är nog väldigt olika beroende på vilka man umgås med. Jag har inte varit på en enda begravning där inte samtliga var klädda i svart. 

Det är bara på den dödas eller de närmast efterlevandes önskan som man klär sig i andra färger (enligt min åsikt).  

Min go-to-klädsel på begravning är svart klänning, svarta högklackade skor eller stövlar och en svart kappa. Nu är det ju sommar, så varken kappa eller kofta behövs om ärmarna är långa. 
  • Anonym (Sorg)

Den går till knät.

• Mrs Moneybags
    Anonym (Sorg) skrev 2024-08-23 08:53:43 följande:

Den går till knät.

Jättebra. Det viktigaste är att du känner dig bekväm. 
  • Anonym (Sorg)

Tack för alla svar.

• Cathariiina

Ja, om den är ordentligt täckande (inga bara axlar, ingen djup urringning, minst knälång, helst längre än så). En svart kofta över är förstås ännu bättre.

Tjocka, ogenomskinliga strumpbyxor, helst mörkgrå eller beiga. Ju kortare klänningen är, desto tjockare måste strumpbyxorna vara - men som sagt, klänningen får hursomhelst inte vara kortare än till knäna. Svarta strumpbyxor har traditionellt bara de närmast anhöriga kvinnorna, men jag vet inte hur många som känner till den regeln idag. Det kan nog funka med svarta eller mörkblå (mycket mörkt blå) strumpbyxor också idag, om det inte är en väldigt traditionsbunden familj. 

Helst svarta skor, och inga höga klackar. En svart damhatt är möjligt, men inget tvång (och mindre vanligt idag). 

• Cathariiina
    Anonym (Sorg) skrev 2024-08-23 06:31:10 följande:
    ...och nu såg jag bilden. Ja den där klänningen blir bra, och bara tyget inte är tunt och genomskinligt så behöver du ingen kofta över heller. Den ser ju inte ut att vara  figurnära heller, utan snarare tvärtom. Dock ser den kort ut, så du behöver verkligen ett par kraftiga strumpbyxor till.  

Ja, fast svart är default. Om det inte specifikt står "ljus klädsel" eller "valfri klädsel" på inbjudan/i dödsannonsen, så gäller formell svart begravningsklädsel. 
  • Anonym (Anna)
    Cathariiina skrev 2024-08-23 10:50:29 följande:

Ja, om den är ordentligt täckande (inga bara axlar, ingen djup urringning, minst knälång, helst längre än så). En svart kofta över är förstås ännu bättre.

Tjocka, ogenomskinliga strumpbyxor, helst mörkgrå eller beiga. Ju kortare klänningen är, desto tjockare måste strumpbyxorna vara - men som sagt, klänningen får hursomhelst inte vara kortare än till knäna. Svarta strumpbyxor har traditionellt bara de närmast anhöriga kvinnorna, men jag vet inte hur många som känner till den regeln idag. Det kan nog funka med svarta eller mörkblå (mycket mörkt blå) strumpbyxor också idag, om det inte är en väldigt traditionsbunden familj. 

Helst svarta skor, och inga höga klackar. En svart damhatt är möjligt, men inget tvång (och mindre vanligt idag). 

Alla bör ha strumpbyxor. Inget fel att bära svarta även om man inte är familj.
Svar på tråden Begravning och kläder