• LexLuthor

Sociala medier har gjort mig livrädd för förlossningen & för att bli mamma..

Hej!

Ny här 👋🏼 Har rätt länge nu känt ett behov av att "prata av mig" lite gällande känslor jag har, har fått, nu under min graviditet..

Väntar mitt & min mans första barn, vi hade BF igår, men det verkar dröja lite. Har haft en helt underbar graviditet, inga som helst problem förrän nu lite på slutet med foglossning & en trötthet som inte går att vila bort liksom.

Planerade inte att bli gravid, har rätt skralt med kunskaper sen innan annat än "sånt alla vet" så, såklart googlas det en massa & kollas intressanta klipp på Instagram, osv. Och i och med att jag inte vet, allt är nytt för mig, så är jag liksom lätt att påverka känner jag. Gick in i detta med ""Jag fixar det" men sen känt att "Nej men vad har jag gett mig in på...?" & nästan ångrat mig...

Nu är mina algoritmer på främst Instagram är helt inne på att vara gravid, att föda & att vara mamma (främst postpartum) nu. Och jag är så stressad så jag inte känner igen mig själv. Vanligen så är jag en person som dels gillar att planera, men som ändå kan ta det lite som det kommer & som litar på min egen förmåga, men faaan vad dessa sociala medier stressar mig något så enormt gällande både min graviditet, att föda mitt barn & mitt & min mans kommande föräldraskap...

Har tidigare tänkt gällande min graviditet: att jag gör så gott jag kan enligt alla rekommendationer, lyssnar på min BM & min kropp, tränar & rör på mig så gott jag kan, köper grejer till barnets första tid (sovställe, vagn, babyskydd, skötbord)
    - Sociala medier säger: Ha ett barnrum klart. Packa BB-väskan som om du ska på 1 v semester. Fixa en liten vagn med blöjor & massa krämer klar för blöjbyten helst på olika ställen i hemmet. En ljudmaskin. Rött ljus.

Min förlossning: har jag tidigare tänkt att ungen ska ut på ett eller annat sätt. Andas lungt, tungt, neråt. Ta hjälp av partner. Kolla upp ställningar att föda i. Det kommer inte vara skönt men finns smärtlindring & läs på så bra som möjligt så vi vet ungefär vad som händer.
    - Sociala medier säger: Att det i pricip inte går att föda vaginalt utan att få ett trauma. Kejsarsnitt är bra & nästan att föredra. Igångsättning likaså. Att man ska äta en massa olika saker för en enklare graviditet & förslossning. Stretcha inför förlossningen minst från 1a trimestern annars kan du inte få ut ungen.

Tiden efter förlossningen: jag har som tänkt att jag har sett rätt många nyblivna mammor & barn runt mig genom åren. Fick både småsyskon sent i livet, & har vänner som fått barn före mig. Det har verkat vara en omvälvande tid för alla, mycket nytt & spännande, mindre sömn men liksom.. dom har anpassat sig på sina egna sätt & det är väl nått jag borde kunna fixa med? Fått rådet att mata mig själv, barnet, duscha & gå ut för frisk luft & dagsljus iallafall 1 gång om dagen den första tiden. Resten kommer att komma av sig själv med tiden. Ta hjälp av det nätverk jag har. Vårda relation med man.
    - Sociala medier säger: Återhämtning efter födseln är förjävlig & du kommer inte kunna lämna sängen. Du kommer bli deprimerad. Du får aldrig sova igen. Barnet kommer inte låta dig lägga ner det för att gå på toa ens. Ha barnet på en rutin direkt/ha inte barnet på en rutin direkt. Ha inte barnvakt till barnet under barnets 5 första år. Glöm din relation, ni är rumskamrater under småbarnsåren. Funkar inte amningen så ge för guds skull inte mjölkersättning utan få det funka.

Ja ni fattar säkert... Nån fler som gått in i detta med "Jag fixar det" men sen känt att "Nej men vad har jag gett mig in på...?" tack vare sociala medier?
    Mitt sunda förnuft säger givetvis en sak, men jag kan som inte låta bli att bli så tvivlande på mig själv...

Reflektioner & erfarenheter av hur du tänkte innan (kanske tack vare sociala medier) & hur det blev när ditt barn väl skulle födas & tiden efter mottages tacksamt! 🙂
  • Svar på tråden Sociala medier har gjort mig livrädd för förlossningen & för att bli mamma..
  • Jemp

Det är nog dags att ta en paus från sociala medier :) 

Du verkar ha en sund inställning och naturligtvis kommer inte alla farhågor slå in samtidigt.

Länge har föräldraskap och graviditet bara målats upp som fantastiskt och problemfritt, så det inte känts accepterat att nämna att saker är jobbiga. I ditt flöde kanske pendeln svängt helt åt andra hållet istället.
    Det ända som är säkert är nog att man inte kan följa alla råd och tyckanden samtidigt. 

Lycka till!

• Anonym (Soc)

Det är inte en dans på rosor att föda barn. Det är förknippat med smärta. Du behöver nog ha en realistisk uppfattning utan att känna rädsla.

Tror det är lätt för mödrar att känna ett misslyckande om födseln/ amning inte går enligt ens egen plan. Det är en helt onödig känsla.

Det du läser om relationen efter kan nog stämma, kanske bra för alla inblandade att ha en realistisk uppfattning även där för att kunna slappna av i sin föräldraroll och inte känna onödiga krav eller press. Kunna tacka nej till olika saker. Det behöver naturligtvis inte bli så, men är ganska sannolikt faktiskt om man generaliserar 

• LexLuthor
    Jemp skrev 2024-08-23 13:33:36 följande:

Det är nog dags att ta en paus från sociala medier :) 

Du verkar ha en sund inställning och naturligtvis kommer inte alla farhågor slå in samtidigt.

Länge har föräldraskap och graviditet bara målats upp som fantastiskt och problemfritt, så det inte känts accepterat att nämna att saker är jobbiga. I ditt flöde kanske pendeln svängt helt åt andra hållet istället.
    Det ända som är säkert är nog att man inte kan följa alla råd och tyckanden samtidigt. 

Lycka till!

Haha ja är nog dags för en paus & en rejäl detox sen..

Tack för dina tankar! Mitt flöde är nog inte representativt för hur det verkligen är eller kommer bli för mig.. Så svårt när man i detta läget är som en svamp bara.
  • LexLuthor
    Anonym (Soc) skrev 2024-08-23 14:17:41 följande:

Det är inte en dans på rosor att föda barn. Det är förknippat med smärta. Du behöver nog ha en realistisk uppfattning utan att känna rädsla.

Tror det är lätt för mödrar att känna ett misslyckande om födseln/ amning inte går enligt ens egen plan. Det är en helt onödig känsla.

Det du läser om relationen efter kan nog stämma, kanske bra för alla inblandade att ha en realistisk uppfattning även där för att kunna slappna av i sin föräldraroll och inte känna onödiga krav eller press. Kunna tacka nej till olika saker. Det behöver naturligtvis inte bli så, men är ganska sannolikt faktiskt om man generaliserar 

Haha, ja nä men det fattar jag. Känner att den bild jag har ändå är realistisk, det kommer göra ont som fan helt enkelt. Men förhoppningsvis så klarar jag det. 

Tack för dina tankar! 🙂
  • halvan
    LexLuthor skrev 2024-08-23 13:25:24 följande:
    Har tidigare tänkt gällande min graviditet: att jag gör så gott jag kan enligt alla rekommendationer, lyssnar på min BM & min kropp, tränar & rör på mig så gott jag kan, köper grejer till barnets första tid (sovställe, vagn, babyskydd, skötbord)
    - Sociala medier säger: Ha ett barnrum klart. Packa BB-väskan som om du ska på 1 v semester. Fixa en liten vagn med blöjor & massa krämer klar för blöjbyten helst på olika ställen i hemmet. En ljudmaskin. Rött ljus.

Min förlossning: har jag tidigare tänkt att ungen ska ut på ett eller annat sätt. Andas lungt, tungt, neråt. Ta hjälp av partner. Kolla upp ställningar att föda i. Det kommer inte vara skönt men finns smärtlindring & läs på så bra som möjligt så vi vet ungefär vad som händer.
    - Sociala medier säger: Att det i pricip inte går att föda vaginalt utan att få ett trauma. Kejsarsnitt är bra & nästan att föredra. Igångsättning likaså. Att man ska äta en massa olika saker för en enklare graviditet & förslossning. Stretcha inför förlossningen minst från 1a trimestern annars kan du inte få ut ungen.

Tiden efter förlossningen: jag har som tänkt att jag har sett rätt många nyblivna mammor & barn runt mig genom åren. Fick både småsyskon sent i livet, & har vänner som fått barn före mig. Det har verkat vara en omvälvande tid för alla, mycket nytt & spännande, mindre sömn men liksom.. dom har anpassat sig på sina egna sätt & det är väl nått jag borde kunna fixa med? Fått rådet att mata mig själv, barnet, duscha & gå ut för frisk luft & dagsljus iallafall 1 gång om dagen den första tiden. Resten kommer att komma av sig själv med tiden. Ta hjälp av det nätverk jag har. Vårda relation med man.
    - Sociala medier säger: Återhämtning efter födseln är förjävlig & du kommer inte kunna lämna sängen. Du kommer bli deprimerad. Du får aldrig sova igen. Barnet kommer inte låta dig lägga ner det för att gå på toa ens. Ha barnet på en rutin direkt/ha inte barnet på en rutin direkt. Ha inte barnvakt till barnet under barnets 5 första år. Glöm din relation, ni är rumskamrater under småbarnsåren. Funkar inte amningen så ge för guds skull inte mjölkersättning utan få det funka.

Ja ni fattar säkert... Nån fler som gått in i detta med "Jag fixar det" men sen känt att "Nej men vad har jag gett mig in på...?" tack vare sociala medier?
    Mitt sunda förnuft säger givetvis en sak, men jag kan som inte låta bli att bli så tvivlande på mig själv...

Reflektioner & erfarenheter av hur du tänkte innan (kanske tack vare sociala medier) & hur det blev när ditt barn väl skulle födas & tiden efter mottages tacksamt! 🙂
    Man behöver inte ha med sig så mycket till BB, ombyte och tandborste räcker fint. Jobbigt att överpacka. En rullvagn med grejer är bra, men om du har andra förvaringsmöjligheter fungerar det lika bra. Så länge du har förvaring. För oss har det varit jättebra att ha blöjbytar-grejer både i badrummet och i sovrummet så att det finns uppsättningar med blöjor och underlägg och sånt på två ställen. Sen byter vi ofta blöja i vardagsrummet också, men då tar vi med blöjor dit. Vi byter där vi är, det är smidigt.

Förlossningen har du sunda tankar kring. Det gör ju ont men man behöver absolut inte få trauma. Jag har fött två barn i halvsittande/halvliggande med lustgas som bedövning. Inget trauma här inte. Första gången fick jag en liten, liten reva och fick sy 1 stygn och efteråt sved det väldigt mycket i underlivet och vad jobbigt att gå på toa. Andra barnen fick jag andra gradens bristning och sprack halvvägs till stjärthålet och fick sy 6 stygn - men det har varit så bra! Har inte alls svidit, har inte alls varit jobbigt att gå på toa, har inte alls haft ont i underlivet över huvud taget och det har läkt jättefint. Så hur mycket man spricker avgör inte hur ont det gör efteråt.
    Jag har både blivit igångsatt och fött när förlossningen startar av sig själv och det är inte så stor skillnad. Skillnaden för mig var att jag sprack när jag blev igångsatt, men jag sprack inte när förlossningen startade av sig självt (bf+6)

postpartum kan det vara bra med lite isbindor, xylocain, hasselskum(?) eller den där sprayen alltså från fridamom som lindrar. Underlivet är lite skört efteråt och smärtlindring är bra så svullnaden lägger sig. De första dagarna kan det vara jobbigt att stå, sitta och gå eftersom det kan dels göra ont, vara svullet eller så känns det som en tyngdkänsla ner mot underlivet. Men det blir bättre snabbt! Vad jag har förstått så är återhämtningen efter ett kejsarsnitt betydligt svårare och längre än efter en vaginal förlossning.

Tänk på! Mycket på sociala medier är inte verkliga livet. Det ska göras fint, piffas till och överdrivas för att vara vackert för ögat eller för att ge en drömsk bild. Det behöver inte spela verkligheten. Du verkar ha sunda tankar som det är. Man får helt enkelt ta det lite som det kommer!
  • Anonym (en annan mamma)

Du. Det kommer gå jättebra. Snart har du ditt älskade barn i dina armar och du glömmer allt vad sociala medier heter. 

Ditt barn kommer att komma ut oavsett om det sker vaginalt eller med kejsarsnitt. Det är förmodligen lite omvälvande oavsett hur det går till. Det är ju för att det är något man aldrig har gjort förut och hela kroppen är inblandad! Man får ingen paus och man kan inte skjuta upp det när det väl börjar. Men det kommer gå bra! Barnmorskorna stöttar och hjälper dig. 

Snart säger vi grattis till bebisen och så får du berätta din förlossningshistoria för vänner och familj. Ett till mirakel har skett! 

• Anonym (Lis)

oj, vad är det för konstiga konton du hamnat på, väldigt mycket tråkiga inställningar till det hela. Pausa sociala medier, eller kolla upp typ asabea och instamorskan.

Din inställning är bra, du löser det. Blöjor kan man byta i sängen på golvet eller i bakluckan på en bil, ett bra skötunderlag är bra att ha😊.
    Packa bb-väskan för en vecka?! du kommer älska bb-kläderna när du är där. Ett par mjukisbyxor/klänning att åka hem i och ett par ombyten till bebisen räcker typ. Skulle nåt göra att ni behöver ligga kvar kan ju nån åka hem och hämta mer kläder.

Ja det gör ont, men jag var själv inställd på att det skulle vara värre. Och det är en fantastisk upplevelse, denna urkraft vi har. Du kommer hitta en position som känns bra för dig, följ det din kropp säger åt dig. Jag ville ha något att dra i ett tag och sen ville jag ligga på alla fyra, kändes bäst så.😊

Jag blev igångsatt, två gånger, ena gången kom det igång av sig själv under igångsättningen och andra tog de hål på hinnorna, sprack lite lite båda gångerna. Fult ärr första gången, rättades till när jag sprack på samma ställe andra gången.😅
    Knip efteråt, träna det direkt du kommer hem och närmsta tiden.

Var förberedd på baby blues, det är normalt att bli lite deppig någea dagar efteråt. dock inte för mycket, vid allvarligare symptom ska man söka hjälp, förlossningsdepression är allvarligt.

Bara var och känn in bebisen i början, gör det som känns bra för er. Det finns inga rätt eller fel där.

Hoppas det kommer kännas bättre. Det är ju något fantastiskt du kommer vara med om, du kommer snart få träffa ditt barn.

• Anonym (Mamma till 3)

Alla förlossningar och barn är olika.
    Fokusera på att tänka att du snart har din bebis i din famn.
    Du kommer få den hjälp och stöd du behöver på förlossningen.
    Tänk på att hålla dig lugn och fokuserad, vi är skapta till detta .
    Det gör ont ja absolut , när barnet väl är ute så kommer man knappt ihåg smärtan efter ett tag. Hade alla gått och tänkt på den så hade ingen haft fler än ett barn.

Du frigör ett hormon som gör att du fixar vakennätter och mammainstinkter väcks .
    Du kommer bli ditt barns bästa mamma.
    Ät sov och gör sådant som känns bra för dig och din partner första tiden.
    Orkar du städa så städa
    Orkar du inte städa så skit I det.

• 567890

Jag tappade känslorna för min man ett par månader efter förlossningen, tyckte inte att han tillförde något och ville bara vara själv med mitt barn. Som tur var kunde jag någonstans förstå att det var hormoner som for runt i mitt system och jag sa aldrig något om det till maken och känslan gick också över helt och hållet.

Mitt tips är därför att inte ta alla dina känslor på allvar utan försöka inse att ditt gamla och sunda jag försvinner en liten stund i början.

• trollhona

Ta bort Instagram och övriga sociala medier så löser problemet sig självt

• Anonym (qwerty)

Sociala medier som tiktok och insta är skit. Rent skit. Logga ut från allt scrollande och må bättre.

Ta ett djupt andetag och känn att du har saker klart. Gå in på Marketplace och sök startpaket eller baby paket så kommer du får bra resultat av allt som kan tänkas behövas (som någon annan redan verifierat så du slipper undra vad som behövs) och det brukar vara halva priset mot att köpa i butik.

Packa en liten väska att ha till BB, ombyte till dig och bebis, en filt och din tandborste så är du redo.
    Att föda vaginalt är att föredra, det hjälper inte bara dig utan även din kropp och gör att mjölk kommer igång som det ska mm. KS är till för nödfall och inte en bakväg till födsel för nervösa kändisar.

• LexLuthor

Tack så hemskt mycket för alla era svar ❤️❤️❤️

Har läst allt & tagit till mig. Känner att jag i grund & botten har en bra & sund inställning, min man likaså & tillsammans så är vi ett (om än lite nervöst & tafatt i vår kommande nya roll kanske) riktigt bra team. Detta fixar vi 💪🏼

Ska definitivt typ logga ut från Instagram & Facebook haha! Iallafall rikta om algoritmen rejält tids nog.

Bebis dröjer än så länge här, hade BF i torsdags men känner i princip 0 förutom dom sammandragningar jag känt sen 7e månaden ungefär. Känner mig rädd för förslossning fortfarande, men, också rätt så taggad på att få uppleva det 🙂

Svar på tråden Sociala medier har gjort mig livrädd för förlossningen & för att bli mamma..