• Anonym (Mx)

Papparollen har förändrats i grunden

Jag tycker mig se ett tydligt mönster i att allt fler fäder tar ett större ansvar och vill arbeta på sin relation med sina barn efter en separation.

Gränserna för vad som är vad suddas ut en aning och dessa män kan träffa nya flickvänner, men ändå åka på utflykter med sina barn och sitt ex.

Männen som bryter helt med sitt ex och träffar barnen minimalt(som var vanligt förr) blir färre och färre. Det gör att även många kvinnor nu reagerar på att när dom träffar en pappa, så hamnar dom inte längre i första rummet. Det gör mannens barn.

Bra eller dåligt, vad tycker ni?

• Svar på tråden Papparollen har förändrats i grunden
  • Tow2Mater
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-26 20:33:34 följande:
    Ja, hur ska de annars göra? Vad är så farligt med äktenskap? 
    T ex Interpellation 2016/17:515,  Automatisk gemensam vårdnad vid barnets födelse
    Sverigedemokraterna har under många år motionerat om att ge barn rätten till båda sina föräldrar redan från födseln, alltså en automatisk gemensam vårdnad när faderskapet är fastställt.

Nyligen införde Norge en sådan lagstiftning genom genomförandet av (prop.161L) Endringer i barnelova mv. (likestilt foreldreskap) och lämnade Sverige långt bakom sig vad gäller jämställt föräldraskap.

www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/interpellation/automatisk-gemensam-vardnad-vid-barnets-fodelse_h410515/
  • Anonym (Snarare rättvist)
    Anonym (Snarare rättvist) skrev 2024-08-26 19:49:28 följande:

Det blir naturligt att det är mer kvinnan som tar ansvar när det finns män som inte valde att bli pappa.

Det är vanligare med män som har fått barn med flera kvinnor än tvärtom och därför är upptagen med flera barn. Alla barn kan inte få lika mycket uppmärksamhet som kvinnan ger till sitt barn som hon fått barn ihop med en man. 

• Anonym (Mia)
    Tow2Mater skrev 2024-08-26 20:44:00 följande:
    T ex Interpellation 2016/17:515,  Automatisk gemensam vårdnad vid barnets födelse
    Sverigedemokraterna har under många år motionerat om att ge barn rätten till båda sina föräldrar redan från födseln, alltså en automatisk gemensam vårdnad när faderskapet är fastställt.

Nyligen införde Norge en sådan lagstiftning genom genomförandet av (prop.161L) Endringer i barnelova mv. (likestilt foreldreskap) och lämnade Sverige långt bakom sig vad gäller jämställt föräldraskap.

www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/interpellation/automatisk-gemensam-vardnad-vid-barnets-fodelse_h410515/

Och? Det gäller inte i Sverige. 

• Fiona M

Jag ser ofta att pappor tar delat ansvar vid separation numera, men jag vet inga som fortsätter umgås som familj med gemensamma middagar och semestrar.
    Är det verkligen vanligt?

(Är lärare, så stöter på en del föräldrar även utanför bekantskapskretsen.)

• EnAnonumius
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-27 07:22:54 följande:

Jag ser ingenstans där det påstods att den norska lagstiftningen skulle gäller i Sverige.
    Dock så är det intressant att se att vårt grannland i väster ligger steget före Sverige på det området.

Jag håller med Jimmie Åkesson i den sakfrågan om att när faderskapet har fastställts så skall automagiskt gemensam vårdnad gälla, även hos ogifta. Det är inget man skall behöva ansöka om utan det skall gå automatiskt. Sedan om det finns bra hållfasta bevis på att det är olämpligt med gemensam vårdnad så får man ju då ta strid för det.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Papyrus)
    Fiona M skrev 2024-08-27 07:40:05 följande:

Jag ser ofta att pappor tar delat ansvar vid separation numera, men jag vet inga som fortsätter umgås som familj med gemensamma middagar och semestrar.
    Är det verkligen vanligt?

(Är lärare, så stöter på en del föräldrar även utanför bekantskapskretsen.)

Nej, tycker det låter konstigt också. Jag nämnde tidigare att ts tror att ett ansvarsfullt föräldraskap handlar om ett pseudo-äktenskap. 

Ett ansvarsfullt föräldraskap handlar om att själv arrangera och ordna semestrar eller högtider med barnen samt ha en bra kommunikation om hur man fördelar det.

• Anonym (Mia)
    PH76 skrev 2024-08-26 18:49:16 följande:

Givetvis har barnen prioritet över en eventuellt ny flickvän, hur skulle det annars vara?

Fast nu handlar tråden om att även exet, dvs barnens mamma, skulle ha prioritet, dvs de ska åka på semestrar tillsammans. 
  • Anonym (Mia)
    EnAnonumius skrev 2024-08-27 10:08:18 följande:
    Jag ser ingenstans där det påstods att den norska lagstiftningen skulle gäller i Sverige.
    Dock så är det intressant att se att vårt grannland i väster ligger steget före Sverige på det området.

Jag håller med Jimmie Åkesson i den sakfrågan om att när faderskapet har fastställts så skall automagiskt gemensam vårdnad gälla, även hos ogifta. Det är inget man skall behöva ansöka om utan det skall gå automatiskt. Sedan om det finns bra hållfasta bevis på att det är olämpligt med gemensam vårdnad så får man ju då ta strid för det.
    Precis, det är därför irrelevant att dra upp något som inte gäller i Sverige. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-27 07:22:54 följande:

Jag gav dig ett svar på din fråga hur ska de annars göra? . Lär från t ex Norge.
  • Anonym (Mia)
    Tow2Mater skrev 2024-08-27 15:49:12 följande:
    Jag gav dig ett svar på din fråga hur ska de annars göra? . Lär från t ex Norge.
    Så pappor ska lära från Norge?  
  • Ess
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-27 15:54:28 följande:
    Nej, myndigheterna.
  • Anonym (Mia)
    Ess skrev 2024-08-27 17:29:34 följande:
    Nej, myndigheterna.
    Norska myndigheter?

Om de lever i Sverige måste de tyvärr hålla sig till de svenska reglerna.
  • Tow2Mater
    De ska rösta rätt.
  • Anonym (Mia)
    Tow2Mater skrev 2024-08-27 17:30:52 följande:
    De ska rösta rätt.
    Det gör de väl redan, SD är väl största parti bland män?
  • Ess
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-27 17:30:39 följande:
    Norska myndigheter?

Om de lever i Sverige måste de tyvärr hålla sig till de svenska reglerna.
    De svenska myndigheterna bör lära sig av de norska I denna frågan.
  • Tow2Mater
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-27 17:35:41 följande:
    Det gör de väl redan, SD är väl största parti bland män?
    Du verkar mest vilja tjafsa, istället för att se det finns lösningar om samhället var seriösa om riktig jämställdhet och ville ta tag i det. Men det verkar bara handla om främst  jämställdhet som gynnar kvinnor. Att gifta sig innan barn är alltid bäst. Men samhället borde gora saker jämställda även for män, det skulle gynna alla, inte minst barnen.
  • Anonym (Mia)
    Tow2Mater skrev 2024-08-27 17:39:13 följande:
    Du verkar mest vilja tjafsa, istället för att se det finns lösningar om samhället var seriösa om riktig jämställdhet och ville ta tag i det. Men det verkar bara handla om främst  jämställdhet som gynnar kvinnor. Att gifta sig innan barn är alltid bäst. Men samhället borde gora saker jämställda även for män, det skulle gynna alla, inte minst barnen.
    Jag tjafsar inte. Jag föreslog den lösningen som finns idag. Det är upp till männen att bestämma vad de tycker är viktigast. 
    Jag har inte skrivit om vad jag anser om det. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-27 17:42:30 följande:
    Jag tjafsar inte. Jag föreslog den lösningen som finns idag. Det är upp till männen att bestämma vad de tycker är viktigast. 
    Jag har inte skrivit om vad jag anser om det.
    Lösningen som finns i dag I Sverige är undermålig och gynnar kvinnorna enbart, om föräldrarna är ogifta. Kvinnan kan neka att skriva på papperna om gemensam vårdnad, och då har mannen mycket svårt att få till en gemensam vårdnad.

Som jag skrev tidigare att det är intressant att se att vårt grannland i väster ligger steget före på detta med gemensam vårdnad.
    Det är på tiden att Sverige tänker om och gör det rätta. D.vs att så fort faderskaps erkännande är fastställt så skall det till med gemensam vårdnad automatiskt. Det är något jag har alltid tyckt, och uppenbarligen så tycker Jimmie Åkesson så med. Så jag hoppas att Jimmie får igenom den idén.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • baam77
    Tow2Mater skrev 2024-08-26 20:44:00 följande:

Jag vet vad jag ska rösta på nu. Detta är ju förfan inte klokt att detta inte finns. Det ska väl bara en självklarhet att man ska få vara pappa till sitt barn. så fruktansvärt nervärderande. Jag utgår att de ska göra DNA test också. 
  • ClumsySmurf
    tja, när verklighetsfrånvända feminister som självutnämnd kunskaps auktoritet på allt möjligt står med sina pekpinnar så är ju verkligheten redan dummare än norgehistoria.
Svar på tråden Papparollen har förändrats i grunden