Anonym (rastochro) skrev 2024-08-25 22:42:44 följande:
Gudasänd förklaring från dig. Gör det lättare för mig att leva in i hur det är för han. Han tar inte detta som ett tillräckligt problem (än). När vi var i början av vårt förhållande var han mycket snabb med mobilen, SMS, men det var inget jag tänkte på då. Det har tillkommit saker, stressiga och nöje/fritid, med tiden.
Jag varnade honom för fem år sen när det var något han ville ge sig in i där jag sett andra bli sönderstressade av det, men han lyssnade inte. Han kunde ta det, tyckte han. Det här håller han på med varje dag. Det finns där konstant. Jag väntar än så länge förgäves med att han ska säga det är för stressigt. Han har vant sig vid den stressen.
Jag funderar på om jag ska lägga fram det som så att jag blir stressad när han stressar med mobilen (men han kommer då bara säga, om jag känner han rätt, att han inte är stressad). Undrar hur länge han skulle klara av att lägga undan den då, för min skull? En mening jag funderar på om jag ska lägga fram är det är tråkigt för mig när du håller på med mobilen. Du är inte närvarande. Du ger inte mig samma närvaro jag ger dig. Nu hade vi bestämt vi skulle göra det här tillsammans. Kan vi göra det utan mobilerna? Jag saknar dig.
Någon jag känner berättade för mig att de (hon och hennes ex.) var båda alltid på sina mobiler. Om jag blir samma som han blir kommer vi komma längre ifrån varandra, få våra behov uppfyllda av andra och annat i mobilen, eller vår relation dö ut då, rädsla jag har om det, vi kommer sluta söka oss till varandra. Nu färgar jag allt mörkt. Där måste vara kickar han får från mobilen (intressen). Jag känner mig inte som en kick.
Åh, jag blir jätteglad om jag kunnat skänka någon klarhet och kanske tröst i detta! 😃🌟
Du kände antagligen på dig att det skulle påverka honom illa. Det är ytterst få som verkligen kan vara principfasta och ha ett sunt förhållningssätt. Då ska man inte ha någonting som triggar igång. Sen finns det en gråzon av människor som tror att de har ett sunt och kontrollerat förhållningssätt, men det är för att ej ännu har kunnat märka av några större konsekvenser. Jag anser att alla (inklusive mig själv) som använder detta medel, är beroende. Så det finns inga undantag egentligen.
Det är som knark, man vänjer hjärnan att fungera bättre av dessa små stunder av kickar av t,ex, notifikationer, gillamarkeringar på kommentarer och inlägg, mängden (!!) gilla samt kommentarer och inlägg där man skapar någon form av drama under kollektiv där man får medhåll i high fives-gillanden. Det är verkligen belöning (dopamin) och det man tror är samhörighet.
Att inte få kolla på en liten stund ger en fruktansvärd stress (abstinens) eftersom man då börjar känna sin oidentifierade ångest som man med hjälp av detta lyckats trycka undan. Men man missförstår och tror att ens ångest har och göra med att man inte kan få gå in och kolla. Att man missar någonting. Den känslan man upplever där är likställd med hur man känner när man har blivit utesluten. Och det är den värsta känsla vi kan uppleva, att inte få tillhöra någonting.
Den ångesten + ens befintliga ångest upplevs som ett stort mörker för att man har blivit så tom i sig själv och det finns verkligen inget värre än att inte ha sig själv.
Så det måste vara någonting han flyr bort ifrån som han tycker att han fortfarande genom mobilen kan fylla sitt tomrum med. Som blir ett lägga-locket på-lock som gör det hanterbart.
Jag skulle vilja påstå att roten till detta beteende är relationsbaserat. Antingen att någonting är fel eller att det är rätt, som han värjer sig emot för att slippa uppleva dess konfrontation.
Jag tycker absolut du lite mjukt kan säga att du saknar honom och att du tycker att det är svårt att nå fram när ni umgås, men helst gärna inte det andra då det kan låta anklagande.
Det är svårt att ge vidare råd i hur du ska göra, men jag tänker att det inte kan vara fel i att du frågar honom, också lite mjukt, hur han känner när han använder mobilen för att se om det kan skapa någon reflektion och hur du i så fall ska ställa dig till det.
Jag var med en person som också var mobilberoende på det sätt att den kom fram i den sekund som jag bara tittade åt ett annat håll. Det var väldigt svårt och jag kände mig anklagad av detta agerande. Jag tjatade också genom att säga att vi skulle umgås utan mobilen, bara sitta och existera tillsammans, ha vissa tider utan mobil. Det höll i en liten tid, men sen blev det samma igen. Och det slutade tyvärr med att vi bägge två satt i soffan djupt gloendes i varsin mobil/ipad. Det var verkligen hemskt, speciellt att vakna upp ur det där ruset och inse att nästan hela kvällen gått! 🥺😣
Så jag förstår innerligt din skräck över att hamna i det läget också. Vilket jag tyvärr tror är vanligt förekommande i de flesta parrelationer. Och det kan t o m vara så hemskt att de som är med varann är så beroende att de inte tycker att det är något problem eftersom de tycker att mobilen är en så självklar ingrediens i deras liv på den nivå som att de äter mat tillsammans. De lever sitt liv igenom mobilen med dess följare som åskådare som en bekräftelse på att de skulle leva ett bra och lyckligt liv. Så dessa åskådare håller ju faktiskt deras relation vid liv.
Jag är glad i alla fall för att du resonerar nyktert och medvetet kring detta och att du lyckats hålla dig ifrån det på den nivå att du inte fastnat på detta sätt. Det tycker jag är enormt starkt gjort, med tanke på den mobil-användarkultur vi har som har blivit norm! 👏⭐