• Anonym (Petri)

Är det otrohet nu?

Jag och pojkvännen gjorde slut för ett tag sen, på mitt intiativ, men han förstod varför. Hade varit problem länge, men handlade inte om brist på känslor.

Efter det började jag prata med andra för att distrahera tankarna och jag hittade några jag gillar att prata med. Två av dem känner tom till läget och stöttade ganska bra genom den värsta ångesten.

Hur som helst. Exet kontaktade mig för några dagar sen. Tänkte först inte svara, men tänkte sen att det inte finns så mycket att förlora på att prata ut på allvar, något som var svårt innan, för han var inte mottaglig för det jag sa. Vi har båda konstaterat att vi fortfarande älskar varandra, men jag håller honom på avstånd, det går inte att fortsätta som ingenting. Vi har saker som måste lösas på riktigt om jag ska överväga det, men han verkar tro att allt blir bra bara vi träffas.

Min kompis säger att jag är otrogen nu som fortsätter prata med andra, men jag förstår inte hur. Vi har gjort slut och bara för att vi pratar igen betyder inte det att vi är tillsammans?

• Svar på tråden Är det otrohet nu?
  • Anonym (Mannen)

Har ni gjort slut kan du inte vara otrogen mot honom.

Däremot kan det kanske förstöra om ni ska försöka igen. 

• Anonym (.)

jag tolkar det som att hon ser det som att ni är på paus och mot en potentiell återförening, att ni ska arbeta för det, och då ska du inte under den tiden prata med andra killar. så tolkar jag hennes bedömning. 

om du pratar med andra killar som enbart vänner och har ingen baktanke på att det ska vara eller bli något annat med dem är frågan varför du pratar med dem och inte känner du kan ventilera samma med ditt ex, som nu säger sig vara villig, vill mötas, prata igenom. 

jag dömer dig inte för någonting, ska du veta, men det finns en risk när du gör så här att du leker lite med elden, jag har haft tjejkompisar som gjort så och det har då varit för en ego-boost, ena stunden är de här killarna bara kompisar, nästa en flört. Då är det som att du leker med dem, och du leker med ditt ex.

Du behöver koncentrera dig på vad det är du vill, vill du rädda relationen, ge den en ny chans till, har du ingen nytta av vad de andra killarna tycker, säger om honom (när du öser ur dig allt). Det kan då bara bli en följetång.

• Anonym (Petri)
    Anonym (.) skrev 2024-08-29 06:34:39 följande:

jag tolkar det som att hon ser det som att ni är på paus och mot en potentiell återförening, att ni ska arbeta för det, och då ska du inte under den tiden prata med andra killar. så tolkar jag hennes bedömning. 

om du pratar med andra killar som enbart vänner och har ingen baktanke på att det ska vara eller bli något annat med dem är frågan varför du pratar med dem och inte känner du kan ventilera samma med ditt ex, som nu säger sig vara villig, vill mötas, prata igenom. 

jag dömer dig inte för någonting, ska du veta, men det finns en risk när du gör så här att du leker lite med elden, jag har haft tjejkompisar som gjort så och det har då varit för en ego-boost, ena stunden är de här killarna bara kompisar, nästa en flört. Då är det som att du leker med dem, och du leker med ditt ex.

Du behöver koncentrera dig på vad det är du vill, vill du rädda relationen, ge den en ny chans till, har du ingen nytta av vad de andra killarna tycker, säger om honom (när du öser ur dig allt). Det kan då bara bli en följetång.

Han har alltid velat prata, vi har inte gjort annat en stor del av förhållandet, men det leder ingenstans. Han har vägrat ta tag i sina problem, så oavsett löften i stunden så blir det inget av det.

Jag leker inte med någon. Jag gick med på att prata, men jag ser oss fortfarande som separerade. De säger inget speciellt om honom, utan peppar MIG, hjälper mig att fokusera på annat, påminner om att det kommer kännas bättre så småningom osv... de är vänner, men exet är inte okej med att jag har killkompisar.
  • Anonym (J)

Nej det är du inte. Men du borde nog bestämma dig om du vill försöka igen eller inte. Isåfall ska du ju såklart inte kolla dig efter andra.

• Anonym (J)
    Anonym (Petri) skrev 2024-08-29 07:55:40 följande:
    Han har alltid velat prata, vi har inte gjort annat en stor del av förhållandet, men det leder ingenstans. Han har vägrat ta tag i sina problem, så oavsett löften i stunden så blir det inget av det.

Jag leker inte med någon. Jag gick med på att prata, men jag ser oss fortfarande som separerade. De säger inget speciellt om honom, utan peppar MIG, hjälper mig att fokusera på annat, påminner om att det kommer kännas bättre så småningom osv... de är vänner, men exet är inte okej med att jag har killkompisar.
    Ja men det det är väl nya killkompisar. Du kan inte tänka dig att vara med någon av dessa då även om det inte blir du och exet? Då är det ju okej. 
  • Anonym (Petri)
    Anonym (J) skrev 2024-08-29 08:00:03 följande:

Nej det är du inte. Men du borde nog bestämma dig om du vill försöka igen eller inte. Isåfall ska du ju såklart inte kolla dig efter andra.

Det är för tidigt att säga, först måste jag verkligen se att han tar problemet på allvar den här gången. Jag behöver prata med andra för att hålla en viss distans, annars är risken stor att jag dras in igen och allt bara fortsätter. Behöver andra jag kan ventilera etc med... mina vänner är i princip alltid upptagna, har inget direkt stöd att vänta där... inte ens i den starkaste paniken första dagarna hade de tid att sätta undan... då var de enda jag hade just de här.
  • Anonym (Petri)
    Anonym (J) skrev 2024-08-29 08:01:48 följande:
    Ja men det det är väl nya killkompisar. Du kan inte tänka dig att vara med någon av dessa då även om det inte blir du och exet? Då är det ju okej. 
    Nej, de har dessutom partners själva, så det hade inte gått oavsett. Jag är inte intresserad av att vara någons på sidan av, inte för att de gett något sken av att vilja det heller.

Men visst, fångar någon (som är singel) min uppmärksamhet kanske intresse väcks, men där är jag inte idag. Jag är väldigt skeptisk till att saker kommer lösa sig med exet, jag har bönat så länge och han viftade bort det... men samtidigt känner jag behovet att prata ut och ge honom en chans att bevisa... men enligt mig är vi inte tillsammans just nu...
  • Anonym (P)

Det är inte otrohet att ha killkompisar. Det får man ha även när man lever i en monogam relation.

• Anonym (Petri)
    Anonym (P) skrev 2024-08-29 09:05:49 följande:

Det är inte otrohet att ha killkompisar. Det får man ha även när man lever i en monogam relation.

Men även om det VAR annat då? jag ser inte hur det kan vara otrohet när vi inte ens är tillsammans.
  • Anonym (J)

Beror på om man har en baktanke med det. Om man i hemlighet tycker de är snygga o kunnat tänka sig ligga med dem. Viktigt att komma ihåg också att många killar inte är enbart vänner med tjejerna själva utan att de ofta vill något (varit så för mig med i princip alla killkompisar jag någonsin haft och det är många).
  • Anonym (J)
    Anonym (Petri) skrev 2024-08-29 09:06:55 följande:
    Men även om det VAR annat då? jag ser inte hur det kan vara otrohet när vi inte ens är tillsammans.
    Ni funderar ju på att bli tillsammans igen, låt bli andra då
  • Anonym (J)
    Anonym (Petri) skrev 2024-08-29 08:13:14 följande:
    Nej, de har dessutom partners själva, så det hade inte gått oavsett. Jag är inte intresserad av att vara någons på sidan av, inte för att de gett något sken av att vilja det heller.

Men visst, fångar någon (som är singel) min uppmärksamhet kanske intresse väcks, men där är jag inte idag. Jag är väldigt skeptisk till att saker kommer lösa sig med exet, jag har bönat så länge och han viftade bort det... men samtidigt känner jag behovet att prata ut och ge honom en chans att bevisa... men enligt mig är vi inte tillsammans just nu...
    Som att det någonsin hindrat folk (om de har en partner), iallafall om man läser på detta forumet?.. men jag förstår. 

Ja nej du ska ju känna tillit i att det ska gå med. Det är ju något han måste jobba upp isåfall. Men du måste ju känns att du vill och känns att det funkar också.  
  • Anonym (Petri)
    Anonym (J) skrev 2024-08-29 09:09:42 följande:
    Ni funderar ju på att bli tillsammans igen, låt bli andra då
    Nej, vi pratar ut. Jag har varit tydlig med att han måste söka hjälp om vi ska ge det ett försök igen. I nuläget är det inte aktuellt att bli tillsammans igen.
  • Anonym (P)
    Anonym (Petri) skrev 2024-08-29 09:06:55 följande:
    Det håller jag helt med dig om. Är du tydlig mot honom med att du inte ser er som ett par så finns det ju liksom ingen att vara otrogen mot.

Däremot, som några redan skrivit, kan det vara en dålig idé att dejta andra om du vill att ni ska hitta tillbaka till varandra. Men det verkar vara han som är den drivande när det gäller det.
  • Anonym (Mannen)

Det är inte grejen. Det är hur "vänskapen" ser ut. Finns det en attraktion från någon sida? Finns det lösa tankar om att vännen kanske kan bli ens partner i framtiden? Beklagar man sig över sin partner inför killkompisen? Är det flirtigt tonläge?

Sådana saker kan innebära att vänskapen egentligen inte är bara vänskap utan egentligen något mer eller åtminstone riskerar att sabotera relationen. En del tjejer har killkompisar som "reserv" så de kan börja dejta ifall nuvarande relationen tar slut. Det är inte heller seriöst.

• Anonym (helt slut)

Att ¨'prata ut' för att man har saker med motparten som man tycker 'måste lösas' är ett indirekt erkännande att förhållandet mer är satt på standby än helt avslutat. Tycker därför att du bör göra helt slut och sluta med att försöka bearbeta detta avslut genom att 'prata ut' med din (kanske-kanske inte) fd. 

Annars ger du dubbla signaler och någon kan tycka att du därmed är otrogen.

• Anonym (P)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-08-29 10:09:14 följande:

Det är inte grejen. Det är hur "vänskapen" ser ut. Finns det en attraktion från någon sida? Finns det lösa tankar om att vännen kanske kan bli ens partner i framtiden? Beklagar man sig över sin partner inför killkompisen? Är det flirtigt tonläge?

Sådana saker kan innebära att vänskapen egentligen inte är bara vänskap utan egentligen något mer eller åtminstone riskerar att sabotera relationen. En del tjejer har killkompisar som "reserv" så de kan börja dejta ifall nuvarande relationen tar slut. Det är inte heller seriöst.

Ja men då är det ju det som är problemet, inte det faktum att man har killkompisar. 
  • Anonym (Petri)
    Anonym (helt slut) skrev 2024-08-29 10:32:34 följande:

Att ¨'prata ut' för att man har saker med motparten som man tycker 'måste lösas' är ett indirekt erkännande att förhållandet mer är satt på standby än helt avslutat. Tycker därför att du bör göra helt slut och sluta med att försöka bearbeta detta avslut genom att 'prata ut' med din (kanske-kanske inte) fd. 

Annars ger du dubbla signaler och någon kan tycka att du därmed är otrogen.

För mig är det slut, det var han som inte kunde hålla det vi sagt om att inte ha kontakt. Vare sig vi är tillsammans eller inte så bryr jag mig om honom och jag hoppas att det här fått honom att vakna och ta ansvar för det. 
  • EpicF

Hur ska du kunna vara otrogen mot en person du inte har en relation med? 

Har dina kompisar missat det faktum att du har gjort slut med ditt ex?

Du kan alltid fråga dem hur de resonerar 

Svar på tråden Är det otrohet nu?