• Anonym (Fråga)

Rimligt att få kolla i telefonen efter svek?

Tilliten till din partner krossas då du ser att hen har skrivit till en onlinebekant och raggat på hen med komplimanger och explicit flörtiga/sexiga meddelanden. Personen bor i närliggande stad och är ingen främling på andra sidan jorden, personen var ganska artig (och smickrad) i sina svar men raggade inte tillbaka. Stort bråk följer med några dagars uppbrott, du får en ursäkt och försäkran om att det inte ska hända igen.

Litar du hädanefter blint på din partner? Om du någon månad senare när ni försökt reparera er relation ber att få titta i hens telefon igen och hen får en stark och arg reaktion och vägrar visa den och säger att hen ?pallar inte känna sig kontrollerad hela tiden? och lämnar bostaden i vrede, accepterar du det och lägger ner tanken att få titta i telefonen i framtiden? Eller tycker du att det är en rimlig begäran att få titta i hens telefon ibland för att kunna bygga upp din tillit igen?
  • Svar på tråden Rimligt att få kolla i telefonen efter svek?
  • Anonym (Fråga)
    Anonym (Samma) skrev 2024-09-03 18:23:49 följande:

Vill bara göra ett inlägg även om jag läser att du gjort slut. Klokt beslut 

Hade en liknande situation här
    Möjligt lite mindre allvarligt
    Jag fick veta att dejten, numera särbo, svarade på ett meddelande och skrev lite med den personen trots att sagt att vi skulle vara exklusiva 

Jag blev såklart ledsen även om vi bara dejtade och ville avsluta då det kändes oseriöst
    Han blev ångerfull osv och ville satsa på oss.
    Han erbjöd ett tag efter det vid flera tillfällen att jag skulle kolla hans mobil ,skärmdumpade när han sa upp konto osv
    Skärmdumpade och skickade hela deras konversation till mig, fast jag inte ville ha den.

Jag kollade aldrig för jag kände att så bygger vi ingen relation 
    Men beteendet att erbjuda och vilja visa allt känns mer rätt och trovärdigt än det du beskriver 

Jag vet inte om jag hade kunnat komma över att han initierade och skrev som han gjorde till en annan kvinna, men hade han ansträngt sig på samma sätt som din partner hade vi åtminstone haft en chans. Det är inte konflikten i sig som är avgörande utan hur man reparerar det. Grattis till att ha hittat en vettig partner som får dig att känna dig trygg med honom! Mitt ex ville bara att vi skulle glömma tråkigheter och gå vidare och inte tänka på det som låg bakom oss. 
  • Anonym (Inte ok)
    Anonym (Fråga) skrev 2024-09-03 18:31:16 följande:

Tack hörni.

Han sa att om inte jag hade gjort slut så hade han gjort det snart för han klarade inte av att känna att jag inte litar på honom. Han ville inte fortsätta känna sig misstänkt. 

På nåt sätt känns hans reaktion i sig osympatisk. Att han inte kan äga sitt eget snedsprång och be om ursäkt, och att bättre spegla din besvikelse liksom, totalpudla. istället lägger han över på dig att du skulle vara nåt kontroll freak som borde lita på honom, när han inte visat att han förtjänar den tilliten. 

• Anonym (tillit)

Rätt beslut av dig. Skadan hade aldrig kunnat reparerats, tilliten aldrig återbyggas med hans fortsatta attityd. 

• molly50
    Anonym (Fråga) skrev 2024-09-03 18:31:16 följande:

Tack hörni.

Han sa att om inte jag hade gjort slut så hade han gjort det snart för han klarade inte av att känna att jag inte litar på honom. Han ville inte fortsätta känna sig misstänkt. 

Men det skulle han kanske ha tänkt på innan han började smyga med telefonen och skriva med andra.
  • molly50
    Anonym (bes) skrev 2024-09-01 07:02:14 följande:

Nä det är inte ok på någon nivå att "be om att få kolla" sin partners telefon.

Det enda det säger är att personen som "ber om att få kolla" inte släppt den tidigare saken.

Ingen person vill bli avtvingad att "bevisa sig trogen" i ett förhållande. Vad är det för slags förhållande? Fångvaktare och lägerfånge?

"Uppställning! Visitering!"

Klarar man inte av att låta bli att "be om att få titta i telefonen" så är det mycket hälsosammare för alla parter att man avslutar förhållandet.

Inte ens om ens partner smyger med telefonen och låser in sig på toaletten med telefonen i timmar?
    För det är vad TS partner har gjort.
    Och det verkar inte vara frågan om en engångsföreteelse eller en dålig dag som h*n försökt ursäkta sig med.
    Och har man inget att dölja så reagerar man inte med vrede när TS ber om att få titta i telefonen.
    Speciellt inte när man tidigare har chattat med andra på ett gränsöverskridande sätt.
    Då får man själv försöka jobba på att ens partner ska få tillbaka tilliten.
  • Core
    Ställer man frågan så, absolut är det kanske rimligt.
    Men, frågan du egentligen ska ställa dig är om det är rimligt att fortsätta att n relation med en person du inte litar på?
    Kan du välja att ge full tillit igen kan man ju satsa, men finns tvivlen där finns ingen grogrund för någonting bra.
  • Anonym (Tänk om)
    Anonym (Fråga) skrev 2024-08-30 09:54:38 följande:
    Rimligt att få kolla i telefonen efter svek? Tilliten till din partner krossas då du ser att hen har skrivit till en onlinebekant och raggat på hen med komplimanger och explicit flörtiga/sexiga meddelanden. Personen bor i närliggande stad och är ingen främling på andra sidan jorden, personen var ganska artig (och smickrad) i sina svar men raggade inte tillbaka. Stort bråk följer med några dagars uppbrott, du får en ursäkt och försäkran om att det inte ska hända igen.

Litar du hädanefter blint på din partner? Om du någon månad senare när ni försökt reparera er relation ber att få titta i hens telefon igen och hen får en stark och arg reaktion och vägrar visa den och säger att hen ?pallar inte känna sig kontrollerad hela tiden? och lämnar bostaden i vrede, accepterar du det och lägger ner tanken att få titta i telefonen i framtiden? Eller tycker du att det är en rimlig begäran att få titta i hens telefon ibland för att kunna bygga upp din tillit igen?
    Nej. 
    Gå inte bakom ryggen. 
    Då är det ett bevis på att du litar inte längre på din man.
  • Anonym (Fråga)
    Anonym (Inte ok) skrev 2024-09-03 18:53:05 följande:

På nåt sätt känns hans reaktion i sig osympatisk. Att han inte kan äga sitt eget snedsprång och be om ursäkt, och att bättre spegla din besvikelse liksom, totalpudla. istället lägger han över på dig att du skulle vara nåt kontroll freak som borde lita på honom, när han inte visat att han förtjänar den tilliten. 

Ja, han har inte så mycket empati har jag förstått. Han har alltid haft väldigt svårt för att säga förlåt med känsla och att vara ödmjuk. Stort ego och blev väldigt defensiv vid minsta kritik. Rättare sagt allt han tolkade som kritik, vilket var det mesta, han var ganska lättstött. Det kan jag också vara i ärlighetens namn men jag har inga problem att säga genuina förlåt eller pudla ordentligt om jag gjort något fel. Och det viktigaste av allt, jag har inget att dölja och är lojal. 
  • Anonym (Fråga)
    Anonym (tillit) skrev 2024-09-03 20:00:47 följande:

Rätt beslut av dig. Skadan hade aldrig kunnat reparerats, tilliten aldrig återbyggas med hans fortsatta attityd. 

Precis, tilliten hade aldrig gått att återbygga om partnern fortsätter bete sig som om hen har något att dölja.
  • Anonym (Hur länge)

Hur länge hade ni en relation?

• Anonym (Fråga)
    Anonym (Hur länge) skrev 2024-09-05 02:38:45 följande:

Hur länge hade ni en relation?

Jag svarar gärna på denna, men är först nyfiken på vad du tänker om den saken? 
  • Teresiat

Du kommer aldrig ångra detta beslut, all cred till dig TS som hade kraften att lämna. Han har visat dina rätta färger. Det finns såååå många upptagna män som springer efter tjejer så fort de får chansen och med största sannolikhet är denna man en av dem. Bättre att lämna i tid innan man tex köpt gemensamt  boende, skaffat barn osv.

• Anonym (Hur länge)
    Anonym (Fråga) skrev 2024-09-05 11:44:36 följande:
    Jag svarar gärna på denna, men är först nyfiken på vad du tänker om den saken? 
    Var mest nyfiken på om det var en lång relation eller en ny. Har han hållit på med suspekta beteenden tidigare? Eller är det bara det här tjejen.

Var det en ny så kan jag bara gratulera. Då kom det fram ganska oskyldigt ändå att han inte är att lita på. Eller så är han kär i henne, inte i dig.
  • Anonym (Hur länge)
    Anonym (Samma) skrev 2024-09-03 18:23:49 följande:

Vill bara göra ett inlägg även om jag läser att du gjort slut. Klokt beslut 

Hade en liknande situation här
    Möjligt lite mindre allvarligt
    Jag fick veta att dejten, numera särbo, svarade på ett meddelande och skrev lite med den personen trots att sagt att vi skulle vara exklusiva 

Jag blev såklart ledsen även om vi bara dejtade och ville avsluta då det kändes oseriöst
    Han blev ångerfull osv och ville satsa på oss.
    Han erbjöd ett tag efter det vid flera tillfällen att jag skulle kolla hans mobil ,skärmdumpade när han sa upp konto osv
    Skärmdumpade och skickade hela deras konversation till mig, fast jag inte ville ha den.

Jag kollade aldrig för jag kände att så bygger vi ingen relation 
    Men beteendet att erbjuda och vilja visa allt känns mer rätt och trovärdigt än det du beskriver 

Håller med. Lägg alla kort på borden. Då kan det vara ok. Han ville ha dig.

men riktig otrohet vette fan alltså. Det hade jag inte gett någon en andra chans för
  • Anonym (Hur länge)
    Anonym (Fråga) skrev 2024-08-30 09:54:38 följande:
    Rimligt att få kolla i telefonen efter svek? Tilliten till din partner krossas då du ser att hen har skrivit till en onlinebekant och raggat på hen med komplimanger och explicit flörtiga/sexiga meddelanden. Personen bor i närliggande stad och är ingen främling på andra sidan jorden, personen var ganska artig (och smickrad) i sina svar men raggade inte tillbaka. Stort bråk följer med några dagars uppbrott, du får en ursäkt och försäkran om att det inte ska hända igen.

hur har det gått? Är på sätt och vis i en ganska identisk situation
Svar på tråden Rimligt att få kolla i telefonen efter svek?