• Anonym (Fråga)

Rimligt att få kolla i telefonen efter svek?

Tilliten till din partner krossas då du ser att hen har skrivit till en onlinebekant och raggat på hen med komplimanger och explicit flörtiga/sexiga meddelanden. Personen bor i närliggande stad och är ingen främling på andra sidan jorden, personen var ganska artig (och smickrad) i sina svar men raggade inte tillbaka. Stort bråk följer med några dagars uppbrott, du får en ursäkt och försäkran om att det inte ska hända igen.

Litar du hädanefter blint på din partner? Om du någon månad senare när ni försökt reparera er relation ber att få titta i hens telefon igen och hen får en stark och arg reaktion och vägrar visa den och säger att hen ?pallar inte känna sig kontrollerad hela tiden? och lämnar bostaden i vrede, accepterar du det och lägger ner tanken att få titta i telefonen i framtiden? Eller tycker du att det är en rimlig begäran att få titta i hens telefon ibland för att kunna bygga upp din tillit igen?
  • Svar på tråden Rimligt att få kolla i telefonen efter svek?
  • Anonym (T)

Det är rimligt. Men det låter inte som prrsonen ångrar sig så värst mycket, jag tycker nog det rimligaste är att göra slut.

• Aliona

Hur kunde jag se online-raggandet? Snokade jag i parnerns telefon när jag upptäckte det? Eller hur fick jag reda på det? Det är avgörande för mig för att kunna svara på frågan om rimligheten att få se telefonen senare. 

• Tilolo

Det har uppstått liknande situationer du beskriver där jag haft svårt för att lita på personen igen. 
    Sen med tanke på din persons reaktion så skulle jag få svårt att inte vilja titta i telefonen igen. 

Tycker detta agerande visar på att personen har något att dölja men reagerar på detta sätt för att skapa skuldkänsla hos dig. 

• Anonym (Fråga)
    Aliona skrev 2024-08-30 09:58:55 följande:

Hur kunde jag se online-raggandet? Snokade jag i parnerns telefon när jag upptäckte det? Eller hur fick jag reda på det? Det är avgörande för mig för att kunna svara på frågan om rimligheten att få se telefonen senare. 

Du hade haft en magkänsla en längre tid att hen dolde nåt, din partner hade börjat smussla med telefonen mer, börjat låsa in sig på toaletten i timmar, blivit mer distanserad. Du ber att få titta i hens telefon och hen räcker motvilligt över den, du tittar vilka hen kommunicerar med i en app och hittar där konversationen som då är någon månad gammal. Du hinner bara titta på ett ställe innan bråket bryter ut och din partner tar tillbaka telefonen. Du har alltså inte tittat igenom alla appar, smshistorik osv utan bara tittat i ett kommunikationsställe/app. 
  • Anonym (xxx)

Varför fortsätta vara tillsammans med någon du inte litar på?

• Anonym (Fråga)
    Anonym (xxx) skrev 2024-08-30 10:11:27 följande:

Varför fortsätta vara tillsammans med någon du inte litar på?

För att man ändå älskar varandra och har mycket fint ihop också som man inte vill förlora? 

• Anonym (L)

Ha lite självrespekt och gör slut?

• Anonym (Fråga)
    Anonym (L) skrev 2024-08-30 10:16:08 följande:

Ha lite självrespekt och gör slut?

Hade du gjort slut om din partner gjort nåt liknande? 
  • Anonym (L)
    Anonym (Fråga) skrev 2024-08-30 10:30:50 följande:
    Ja.
  • Anonym (L)
    Anonym (Fråga) skrev 2024-08-30 10:30:50 följande:
    Ska tillägga att jag kanske kunnat förlåta meddelandena (med stor betoning på kanske) men inte reaktionen, bli arg, bråka, lämna i vredesutbrott osv.
    Han visar ju att han inte är beredd att jobba på något alls i relationen och kommunikation på rätt sätt är ju A och O för att det ska kunna laga relationen.
Svar på tråden Rimligt att få kolla i telefonen efter svek?