• Anonym (Imovane)

Påverkad av imovane?

Någon som blivit påverkad alltså lite hög av en imovane. Jag tar det till natten och inte kännt av något sådant. 

• Svar på tråden Påverkad av imovane?
  • limE86
    Anonym (H) skrev 2024-08-31 08:34:38 följande:
    Fast Imovane ger abstinens när du slutar med dom, vilket inte de icke beroendeframkallande gör vilket är en stor fördel.
    Dom behöver inte alls ge utsättningssymptom när man slutar med dom, det är högst individuellt. Vissa kan få abstinens efter bara 3-4 veckor medans andra kan äta dom i flera månader utan problem.
    Dom ska helst inte ätas längre än 2 veckor och då är risken för abstinensreaktioner mycket mycket liten
  • Anonym (H)
    limE86 skrev 2024-08-31 09:04:09 följande:
    Dom behöver inte alls ge utsättningssymptom när man slutar med dom, det är högst individuellt. Vissa kan få abstinens efter bara 3-4 veckor medans andra kan äta dom i flera månader utan problem.
    Dom ska helst inte ätas längre än 2 veckor och då är risken för abstinensreaktioner mycket mycket liten
    Faktum kvarstår att de är narkotikaklassade och att en del kan få problem att sova på egen hand efter bara 3-4 nätter på Imovane. Det är inget att försköna.
  • Anonym (Christine)

Haft haft imovane i flera år och struntar i detta att det är beroendeframkallande.Jag mår bra med imovane,jag behöver min sömn(.,jag jobbar)

• Anonym (J)

Det är en nsrkotikaklassad medicin så är väl inte helt konstigt. 

• Anonym (J)
    Anonym (Christine) skrev 2024-08-31 10:34:02 följande:

Haft haft imovane i flera år och struntar i detta att det är beroendeframkallande.Jag mår bra med imovane,jag behöver min sömn(.,jag jobbar)

Ett tips är melatonin.
  • Anonym (J)
    limE86 skrev 2024-08-31 08:30:52 följande:
    Det finns mängder av mediciner som inte är narkotikaklassade men som har betydligt fler och läskigare biverkningar.
    Substanser som narkotikaklassas gör inte det p.g.a biverkningar 
    Man ska ha respekt för benzo. 
  • Anonym (..)
    Anonym (J) skrev 2024-08-31 11:27:28 följande:

Det är en nsrkotikaklassad medicin så är väl inte helt konstigt. 

Vet det. Men skillnad på t.ex en oxascand och imovane. Imovane är utformad som insomningstablett. Måste vara jobbigt menar jag att kämpa emot och hålla sig vaken. Aldrig testat så vet inte. Kanske blir man hög och redo för partaj om man inte går och lägger sig.
  • Anonym (H)
    Anonym (..) skrev 2024-08-31 12:22:16 följande:
    Vet det. Men skillnad på t.ex en oxascand och imovane. Imovane är utformad som insomningstablett. Måste vara jobbigt menar jag att kämpa emot och hålla sig vaken. Aldrig testat så vet inte. Kanske blir man hög och redo för partaj om man inte går och lägger sig.
    Har inte ätit Imovane men kollar man runt på forum så står det en del. Håller man sig vaken på Imovane slår det över åt andra hållet och man kan tydligen göra massa sjuka saker, som man sedan har glömt.
  • Anonym (..)
    Anonym (H) skrev 2024-08-31 14:15:04 följande:
    Har inte ätit Imovane men kollar man runt på forum så står det en del. Håller man sig vaken på Imovane slår det över åt andra hållet och man kan tydligen göra massa sjuka saker, som man sedan har glömt.
    Ok, läskigt. Ja de bör nog användas för sömnen samt ej ta med ån vad läkaren ordinerat. 
  • Anonym (Christine)

Ingen av oss lever för evigt.Behöver jag imovane ,så använder jag det oavsett vad någon säger !!

• limE86
    Anonym (J) skrev 2024-08-31 11:28:24 följande:
    Man ska ha respekt för benzo. 
    Word!
    Alla mediciner/droger/substanser som går genom GABA-system i hjärnan, både GABAa och GABAb ska man ha väldigt stor respekt för! Exempel på sådana substanser är;
    Alkohol
    Bensodiazepiner
    Barbiturater
    GHB
    Baklofen
    Z-drugs; Imovane och Stilnoct

Har man utvecklat ett starkt fysiskt beroende så kan man dö om man slutar för hastigt. Det är en barnlek att sluta med Heroin än ett långvarigt alkoholmissbruk eller benso.
  • Anonym (T)

Jag tar 7,5 mg men det hjälper inte alltid. Kan man ta två zopliclon?

• Anonym (J)
    limE86 skrev 2024-08-31 22:11:03 följande:
    Word!
    Alla mediciner/droger/substanser som går genom GABA-system i hjärnan, både GABAa och GABAb ska man ha väldigt stor respekt för! Exempel på sådana substanser är;
    Alkohol
    Bensodiazepiner
    Barbiturater
    GHB
    Baklofen
    Z-drugs; Imovane och Stilnoct

Har man utvecklat ett starkt fysiskt beroende så kan man dö om man slutar för hastigt. Det är en barnlek att sluta med Heroin än ett långvarigt alkoholmissbruk eller benso.

Precis. Det har jag med hört, att det ska vara lättare till och med 

Jag har haft Stesolid i säkert 8 år nu. Haft problem i 17 år. Men jag tar den bara när jag absolut måste, vid panikångest. Kanske en gång i månaden. Men då är klockan 3 på matten och jag har suttit där med panik i flera timmar. Det är så läkarna till och med sagt att det är dumt och att jag borde ta det oftare. Men hellre att det är så, än tvärtom. Att man tar det för ofta. 

Förstår inte hur man vågar ta det varje dag. Men jag kan förstå att man behöver för sova är ju viktigt. Imovane är ju sömnmedicin så det går väl inte riktigt att jämföra med Stesolid men ändå. I grunden är det ju benzo det med. Har aldrig provat det själv. Men bra att gå till botten med problemet - VARFÖR kan man inte sova? Är det pga oro? Stress? Isåfall är det ju oron som är problemet. Kroppen säger ifrån, av någon anledning. 

Men Melatonin skulle jag som sagt verkligen rekommendera. Tagit det i flera år. Propavan och allergimedicinerna Lergigan och Atarax har jag provat, funkar inte. 

Sen, lugn och ro. Ingen stress. Bra mat. Träning. Rutiner. Varva ned på kvällarna. Bort med mobilen / skärmar, minska intrycken. Ja, osv. 

• Anonym (J)
    Anonym (T) skrev 2024-08-31 22:19:25 följande:

Jag tar 7,5 mg men det hjälper inte alltid. Kan man ta två zopliclon?

Det är nog ingen bra idé. Men prata med din läkare 
  • Anonym (J)

Man ska aldrig ta mer än vad läkarna sagt iallafall. Inte leka med benzo.

• Anonym (Nix)

Jag blev jätteknäpp på Imovane, blev jätteknäpp på Stilnoct med (fick båda utskrivna för länge sen) så sedan dess har jag hållt mig långt borta.

Och då tog jag ordinerad dos och jag fick total blackout redan första intaget. Vaknade dagen efter i totalt kaos utan minne alls av kvällen (jag hade uppenbarligen varit vaken för jag hade skrivit massa mumbojumbo i ett kollegieblock plus skadat mig själv och smsat massa konstiga saker till mina vänner).

Jag tog alltså för att sova, ska tilläggas. Jag planerade inte alls att hålla mig vaken för något slags rus. Det fick jag visst ändå.

• Anonym (Christine)

Ta det vid behov.Du blir ju inte sämre av detta då.Skit i vad moraltanter säger  om detta.

• Anonym (J)
    Anonym (Christine) skrev 2024-08-31 22:30:21 följande:

Ta det vid behov.Du blir ju inte sämre av detta då.Skit i vad moraltanter säger  om detta.

Vid behov är lugnt men inte hela tiden och inte öka hur som. Det är man ingen moralkärring för. Det är att vara sund. 
Svar på tråden Påverkad av imovane?