Anonym (Annica) skrev 2024-09-03 07:34:41 följande:
Den lärdom man bör dra är att inte fråga random människor på nätet om så här viktiga frågor. Särskilt inte folk som googlar fram svar vars riktighet de inte har någon aning om.....
Kontakta egen jurist via bank, begravningsbyrå eller liknande. Förklara bakgrund och förutsättningar samt hur ni önskar ha det, vad som vore idealet. Försök att få det så.
Absolut bör TS ta en timme med en familjejurist, ja. Det är dyrt, men när det finns så mycket som 5 miljoner i potten, så är det väl investerade pengar.
...men rent intellektuellt retar det mig ändå, att vi inte kunnat reda ut vad som gäller, här i tråden. Jag TROR att det är så, att vid dödsfall sker det två "steg": först bodelning mellan mannen och hustrun, och därefter fördelning av arvet. Vid steg ett tar man hänsyn till äktenskapsförordet, och då kan det bli så att äktenskapspartner A har en mindre hög efter bodelningen, och den avlidne äktenskapspartner B en större hög.
Nästa steg är fördelningen av arvet. Då ärver B:s särkullsbarn endast sin andel av det som finns i B:s hög. A:s särkullsbarn ärver ingenting eftersom det inte är deras förälder som är död. Gemensamma barn ärver "egentligen" sin andel av det som finns i B:s hög, men får tillsvidare vänta då A förfogar över denna summa under sin återstående livstid.
MEN här kommer kruxet: eftersom A och B var gifta, så har A också rätt att ärva B, om det inte finns testamente som säger annat. Så A kommer förutom sin egen hög att erhålla hälften av allt i B:s hög, inklusive det som egentligen var B:s enskilda egendom. Då blir det trots äktenskapsförordet, inte någon jätteförmögenhet kvar för B:s barn att dela på.
...eller finns det någon lagparagraf som säger att en änka/änkeman inte har arvsrätt ifall den avlidne äktenskapspartnern hade särkullsbarn? Det ringer någon liten klocka i mitt huvud nu, som säger att det kan vara så...
Nä, TS måste gå till en jurist, vi fixar inte detta här!