• Anonym (Ställa in resan?)

Hur reser man med riklig mens?

Jag har väldigt riklig mens första. Så pass illa att jag måste byta binda med högst två timmars mellanrum. Det händer att jag blöder igenom på natten, något som aldrig har hänt tills nu men det är ju en sak att göra det i sin egen säng där jag kan tvätta allt direkt utan att skämmas och förstörs den så är det ju min egen säng.

Jag planerade resan efter när det skulle vara "säkert" att jag inte har mens men nu verkar den kanske komma precis då för att kroppen gjorde nåt annat än vanligt förra månaden.

Själva resan tar runt 15 timmar med mellanlandning och många flygtimmar. Bara där blir det problem när jag inte kan springa till toaletten hela tiden.

Sen ska vi bo hos vänner i tre nätter. Jag fasar. Både för att inte kunna göra nåt under dagarna som dom har planerat och för att kanske blöda i deras gästsäng.

Jag funderar allvarligt på att ställa in resan men mannen blir jätteledsen när jag säger det då det dessutom är vår första semester tillsammans på 6 år.

Vad kan jag göra? Jag brukar alltid vara hemma bara när mensen kommer för att det är hopplöst att ens gå ut på lunch.

• Svar på tråden Hur reser man med riklig mens?
  • Räkan77

Ta med skyddslakan, typ plastad frottéör att lägga i sängen så slipper du oroa dig för att förstöra någon annans säng.

• Anonym (Emma)

Usch jag vet vad du går igenom. Du borde sätta in spiral . Ingen ska behöva planera sitt liv efter mensen . Jag var 37 när jag gjorde det. skulle gjort det för många år sedan . Har haft ett helvete hela livet pga min mens

• Anonym (V)

Går du på p-piller då kan man skjuta upp mensen. Jag hade som dig och började med minipiller och då försvann mensen helt. riktigt skönt.

Annars cyklo f och tamponger.
    Det finns särskilda tamponger man kan bada med Men vanliga funkar säkert med.

• Anonym (Puma)
    Anonym (Ställa in resan?) skrev 2024-09-02 22:22:35 följande:
    Aldrig provat en sån men det lät intressant.
    Anonym (Puma) skrev 2024-09-02 22:17:23 följande:

Ja cyklo-f funkar. Jag har ännu värre. Har tampong o binda o första dagen är de minst en gång i timmen 

Låter verkligen hemskt. Har du också myom? Hur mycket minskar Cyklo-F mängden på ett ungefär? 25, 50%?

Jag avskyr tampong men måste nog använda det och binda om det nu sammanträffar så illa som med resan.

Jag vet inte hur mkt de minskade de var rätt längesen jag tog dom. Tog slut o jag vart snål haha 
    ingen har nämnt myom? 

menskopp funkar inte alls när jag har som värst. Den blir full på en halvtimme 

• Anonym (Annat)

Plastad frotté i sängen.
    Tampong plus binda. Att gå på toa ofta på flyget för att byta är väl inget jätteproblem.

• Anonym (Ställa in resan?)

Jag tar med mig era råd och kommer att köra på CF, binda och tampong fast jag avskyr tamponger. Istället för att få med ett helt plastat frottélakan funderar jag på såna där pee pads som man har till hundar som lär sig bli rumsrena. Vad tror ni om det? Det tar upp mindre plats i väskan och väger ingenting. Men lakanet är kanske säkrare ändå?

Puma, jag pratade om myom eller hur menade du?

• Anonym (Lix)

Börja med att skaffa läkemedel som skjuter upp mensen så kanske du slipper den helt.

Jag blöder också massor fast bara 1 dag, då måste jag byta största tampongen efter 1,5-2 timmar ca. Brukar köra menstrosa eller binda som extra skydd.

• Anonym (Menstrosa)

Jag beställde ett pack menstrosor, de har jag på natten som ett extra skydd, även ibland på dagen om jag vet att jag kommer ha svårt att gå på toa hela tiden. Jag använder tampong och sen trosorna ifall det skulle läcka, någon gång har jag sovit borta och då har jag även lagt in en binda

• Anonym (I)
    Anonym (Ställa in resan?) skrev 2024-09-04 19:10:48 följande:

Jag tar med mig era råd och kommer att köra på CF, binda och tampong fast jag avskyr tamponger. Istället för att få med ett helt plastat frottélakan funderar jag på såna där pee pads som man har till hundar som lär sig bli rumsrena. Vad tror ni om det? Det tar upp mindre plats i väskan och väger ingenting. Men lakanet är kanske säkrare ändå?

Puma, jag pratade om myom eller hur menade du?

Tror man kan köpa plastad frotté i bit på vissa tygbutiker. Ikea kanske har små till barn?
    På apoteket finns sängskydd/inkontinensskydd, visserligen många i sånt paket. 
  • Anonym (Li)

Fy sjutton, jag vet hur det är. Jag skulle försöka få tag i tabletter som skjuter upp mensen, om du hinner få läkartid.

Och ja, överväg spiral! Jag gick från att blöda ner byxor till att inte behöva tamponger alls. 

• Anonym (Syster)

Det finns massa hjälpmedel! Jag har själv riklig mens. 
    Är du rädd för att blöda genom så gör såhär. 
    Stora tamponger. En in i sidan, den andra mellan blygläpparna. Stor binda. Menstrosor på som extra skydd och lägg handduk på sängen. 
    Byt tampongerna och bindan vid behov & lycka till! 

• Anonym (Primolut-Nor)

nej! Hallå! Du kan ju skjuta på mensen. Har du inte haft blodproppar eller tar läkemedel Som krockar med Primolut-Nor så kan jag rekommendera att testa Menskoll. Du får ett recept direkt därifrån. Asbra

• Anonym (Annat)

Vi hade ett plastat frottéskydd som bara var ca 1x1 m
    men poppypads går säkert lika bra ts.

• cosinus

När är resan? Skjuta upp mensen funkar ju oftast bra. Både jag och dottern gjorde det när vi var till cypern för ett antal år sen. Har man tid så kan man vara listig och skjuta på mensen månaden innan så slipper man eventuella biverkningar på själva resan.

Annars plastad frotte, finns på metervara, finns också speciella vätsketäta skyddslakan för flergångsbruk och sånt man lägger i sängen för engångsbruk. 

Men generellt så känns det ju som att du skulle behöva söka hjälp, inte rimligt ha så jobbiga blödningar att man känner att man inte kan gå ut och göra det man vill.

Svar på tråden Hur reser man med riklig mens?