Anonym (Zebrita) skrev 2024-09-03 14:31:33 följande:
Ascendere skrev 2024-09-03 14:22:32 följande:
Beror väl på hur situationen ser ut.
Finns det barn med i bilden tex så är det bra att kunna ha kontakt kring dessa.
Har man däremot kontakt bara för kontaktens skull och att man inte vill släppa taget så tycker i alla fall jag det känns lite märkligt.
Exakt! Nej de har inga barn. Till saken hör att vi dejtade förut en gång och det kändes väldigt laddat, men efter denna enda träff gick han in i en relation med den här tjejen en vecka senare som varade ett år typ. Det var jag som fick ta reda på det själv och bröt då med honom. När den tog slut kontaktade han mig. Hade det inte varit för att han är en väldigt nära man till mig hade jag aldrig ens bemödat mig med att svara men ville väldigt gärna träffa just honom. Vi pratade om det i början och han sa att han gjort slut för att han kände mer som en vän för henne. I början var jag så säker på hans känslor och vi var inne i vår bubbla liksom att jag inte alls brydde mig om att de fortsatte vara ytliga vänner. Men nu har det gått flera månader och jag får en känsla av att deras relation aldrig tagit slut liksom på något sätt. Exempelvis har hon kontakt med hans vänner och familj och han skriver ändå en del med henne. Igår skrev han med hennes vän och då kände jag bara att det räcker. För att vara rättvis har jag inte tagit upp detta med honom. Men hur gör man det utan att framstå som någon svartsjuk psykopat? Just nu funderar jag bara på att bryta och aldrig mer prata med honom för att jag är så besviken.
Ta upp det med honom utan att anklaga.
Tex kan du säga: Jag vet att du är vän med ditt ex, men jag är inte bekväm med det, det känns som att ni inte är färdiga med varandra och det blir för mycket för mig att hantera så jag väljer att avsluta vår relation. Kanske kan vi vara vänner framöver, men just nu behöver jag en paus på en tid.
Men BARA om du faktiskt känner så, att du inte vill ha en relation med honom så länge han har kontakten med sitt ex och på riktigt avslutar relationen.
På det här viset ger du honom ett val. Väljer han henne så vet du att han inte är klar med henne, väljer han dig har han inga som helst problem med att bryta med henne och inte heller ha kontakt med henne bakom din rygg.