• Anonym (Zebrita)

Dejts kontakt med exet

Jag dejtar en kille jag sedan tidigare har en lång och nära relation med. Jag är väldigt kär i honom men stör mig otroligt mycket på hans kontakt med exet. Jag har blivit så illa berörd av det att jag faktiskt dragit mig tillbaka helt. Hur tänker ni andra kring detta? är det verkligen okej att ha kontakt med sitt ex när man dejtar en annan? 

• Svar på tråden Dejts kontakt med exet
  • Anonym (Zebrita)
    Anonym (Vän med ex) skrev 2024-09-04 06:55:51 följande:
    Säg att du vill köra med öppna kort. Att ni ska kunna vara ärliga med varandra. 

Jag har nyligen fått kontakt med ett ex sen typ 25 år tillbaka. Vi är båda nyseparerade med barn. Ingen av oss har en tanke på att gå tillbaka till något ex. Vi har inte definierat något gällande vår relation utan tar det som det kommer. Det vi däremot har kommit överens om är att vara öppna med varandra, att känns något konstigt etc så måste vi kunna prata om det. Vi skriver rätt mycket till varandra vilket kanske gör det enklare ibland att prata om det som känns jobbigt. 

Hade jag haft din situation så hade ett mess sett ut typ så här:

Jag måste bara få säga att jag är obekväm när det gäller din relation med X och hennes vänner. Jag vet inte vart jag har dig riktigt och det är ingen rolig känsla. Jag har redan blivit lämnad av dig för henne en gång och vill inte vara med om det igen. Jag säger inte att ni måste sluta ha kontakt helt men jag behöver både få veta vart vi står och få säga att kontakten mellan er gör mig obekväm. 

Oj wow vad spännande! Grattis eller vad man ska säga? Ja låter som en väldigt bra idé mtp på att det gått så lång tid och hänt väldigt mycket under alla dessa år. Det blir ju också laddat när det är någon man varit tillsammans med och haft starka känslor för tidigare. 

Wow vilket bra förslag. Det lät faktiskt inte kontrollerande heller alls utan helt rimligt. Att jag inte kollade tidigare i tråden. För hann nämligen skriva ett meddelande redan. Jag skrev att jag förstår att de haft någonting fint och att det kan vara svårt att veta vem man vill vara med ibland mellan två personer eller om man vill något alla med någon och att jag tar ett steg tillbaka så kan han fundera kring det som känns ouppklarat med exet och att jag kom in i bilden lite förhastat innan det var utrett mellan dem. Även om det känns väldigt jobbigt att släppa taget så kan man aldrig kontrollera andra eller vad dem känner, de kan inte ens själva kontrollera sina känslor speciellt inte i kärlekssituationer. Någonstans måste man låta andra göra det de blir lyckliga av också. Har själv varit i situationer där jag inte velat såra någon och därför inte vågat stå för mina känslor ibland och när jag inte varit rak har det skapar mer frustration hos den andre. Det krävs mod att följa sin magkänsla ibland och sätta sina önskningar åt sidan. 

• Anonym (Inez)

Du beskriver att du haft en lång och nära vänskapsrelation innan ni blev tillsammans?  Hade du kontakt med den här killen under tiden han var tillsammans med den andra tjejen då? Det kan ju säga lite om vad det är för typ av kille det handlar om...

Typ av kille:

- Har svårt att släppa alla typer av relationer.
    - Vill hålla alla dörrar öppna.
    - Söker ständigt bekräftelse från olika håll.

Jag har egen erfarenhet av den här typen. Jag dejtade en kille som jag misstänkte samtidigt dejtade eller i alla fall hade kontakt med en annan tjej. Man kan väl säga att det var mer en KK relation och eftersom det var uppenbart att han inte satsade helhjärtat blev jag inte heller helhjärtat intresserad. Jag träffade själv andra och höll det på en KK-nivå. Jag fick sedan ett jobb utomlands och 2 veckor efter min flytt var han officiellt ihop med tjejen jag misstänkte att han träffat samtidigt. Slutet gott, allting gott?

Nejdå, för när jag kommer tillbaka till landet ett halvår senare kontaktar han mig genast och gör också slut med sin tjej. Jag säger bestämt att jag inte är intresserad längre och... 2 veckor senare är de ihop igen. Detta paret har nu hus och barn tillsammans men han har då och då kontaktat mig för han vill vara "vän". Han vill inte vara vän, han vill ha bekräftelse och spänning. Jag har varit kortfattad eller inte svarat. 

Du har nu lite olika val. Antingen satsar stannar du med din kille och blir som den andra tjejen. Barn, hus och relation -javisst, men till priset av att han skriver med andra i tveksamma syften. Eller så går du stolt vidare, tro mig, det dröjer inte länge innan han är tillsammans med sitt ex, ursäkta, "vän" igen.  

• Anonym (Vän med ex)
    Anonym (Zebrita) skrev 2024-09-04 08:46:47 följande:

Oj wow vad spännande! Grattis eller vad man ska säga? Ja låter som en väldigt bra idé mtp på att det gått så lång tid och hänt väldigt mycket under alla dessa år. Det blir ju också laddat när det är någon man varit tillsammans med och haft starka känslor för tidigare. 

Wow vilket bra förslag. Det lät faktiskt inte kontrollerande heller alls utan helt rimligt. Att jag inte kollade tidigare i tråden. För hann nämligen skriva ett meddelande redan. Jag skrev att jag förstår att de haft någonting fint och att det kan vara svårt att veta vem man vill vara med ibland mellan två personer eller om man vill något alla med någon och att jag tar ett steg tillbaka så kan han fundera kring det som känns ouppklarat med exet och att jag kom in i bilden lite förhastat innan det var utrett mellan dem. Även om det känns väldigt jobbigt att släppa taget så kan man aldrig kontrollera andra eller vad dem känner, de kan inte ens själva kontrollera sina känslor speciellt inte i kärlekssituationer. Någonstans måste man låta andra göra det de blir lyckliga av också. Har själv varit i situationer där jag inte velat såra någon och därför inte vågat stå för mina känslor ibland och när jag inte varit rak har det skapar mer frustration hos den andre. Det krävs mod att följa sin magkänsla ibland och sätta sina önskningar åt sidan. 

Ja, det är spännande att se vad detta kommer att utvecklas till. Vi har pratat lite då och då under åren. Han har vetat att jag finns där att prata med om det behövs och samma lika för mig. Så när hans ex flyttade ut och det var jobbigt var jag den han kontaktade. Jag hade då lämnat mitt ex som jag varit med i lite mer än 20 år. Det var inte meningen att vi skulle starta upp något utan det bara blev så. 

Ja, det svåraste ibland är att lyssna på förnuftet och inte bara gå på känslorna. Men det är ännu jobbigare att stå där och veta att man sannolikt kommer att bli sårad om man fortsätter utan att vara tydlig med vad man känner. 
  • Anonym (,.mö nök)
    Anonym (Zebrita) skrev 2024-09-03 14:31:33 följande:

Ascendere skrev 2024-09-03 14:22:32 följande:

Beror väl på hur situationen ser ut.
    Finns det barn med i bilden tex så är det bra att kunna ha kontakt kring dessa.

Har man däremot kontakt bara för kontaktens skull och att man inte vill släppa taget så tycker i alla fall jag det känns lite märkligt. 

Exakt! Nej de har inga barn. Till saken hör att vi dejtade förut en gång och det kändes väldigt laddat, men efter denna enda träff gick han in i en relation med den här tjejen en vecka senare som varade ett år typ. Det var jag som fick ta reda på det själv och bröt då med honom. När den tog slut kontaktade han mig. Hade det inte varit för att han är en väldigt nära man till mig hade jag aldrig ens bemödat mig med att svara men ville väldigt gärna träffa just honom. Vi pratade om det i början och han sa att han gjort slut för att han kände mer som en vän för henne. I början var jag så säker på hans känslor och vi var inne i vår bubbla liksom att jag inte alls brydde mig om att de fortsatte vara ytliga vänner. Men nu har det gått flera månader och jag får en känsla av att deras relation aldrig tagit slut liksom på något sätt. Exempelvis har hon kontakt med hans vänner och familj och han skriver ändå en del med henne. Igår skrev han med hennes vän och då kände jag bara att det räcker. För att vara rättvis har jag inte tagit upp detta med honom. Men hur gör man det utan att framstå som någon svartsjuk psykopat? Just nu funderar jag bara på att bryta och aldrig mer prata med honom för att jag är så besviken. 

Ta upp det med honom utan att anklaga. 

Tex kan du säga: Jag vet att du är vän med ditt ex, men jag är inte bekväm med det, det känns som att ni inte är färdiga med varandra och det blir för mycket för mig att hantera så jag väljer att avsluta vår relation. Kanske kan vi vara vänner framöver, men just nu behöver jag en paus på en tid. 

Men BARA om du faktiskt känner så, att du inte vill ha en relation med honom så länge han har kontakten med sitt ex och på riktigt avslutar relationen. 

På det här viset ger du honom ett val. Väljer han henne så vet du att han inte är klar med henne, väljer han dig har han inga som helst problem med att bryta med henne och inte heller ha kontakt med henne bakom din rygg. 

• Anonym (kammaren)
    Anonym (Zebrita) skrev 2024-09-04 00:46:22 följande:

Och vi har svårt att prata öppet med varandra. Vet verkligen inte om jag bara är en lek för honom eller nåt sånt. Jättesvårt att ta upp detta när vi inte är ett par eller nåt sånt. Kommer framstå som kontrollerande? 

Men sluta oroa dig för hur du uppfattas. Ta upp dina behov i jag-budskap. Då är du genuin mot dig själv och honom.

Hans respons visar om han är nåt att ha!
  • Anonym (Zebrita)

Alltså tror att jag kommer att avsluta mellan oss oavsett för tänker har man dejtat ganska länge och det redan nu är så svårt att kommunicera är det inte ett bra tecken. Och när tilliten inte finns där. Det är Inte första gången han håller på med andra tjejer, känns som att det är ett genomgående tema hos honom. 

• Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Zebrita) skrev 2024-09-04 16:34:13 följande:

Alltså tror att jag kommer att avsluta mellan oss oavsett för tänker har man dejtat ganska länge och det redan nu är så svårt att kommunicera är det inte ett bra tecken. Och när tilliten inte finns där. Det är Inte första gången han håller på med andra tjejer, känns som att det är ett genomgående tema hos honom. 

Tyvärr verkar du vara hans tröstpris/snuttefilt tills vidare. Ta hand om dig!
  • Anonym (kammaren)

Ok, lita på din intuition! Trist, men du är värd bättre.
  • Zachariasmanta

Men snälla du, relationer är inte lätta. Ska du lämna bara för att du inte vågar berätta ärligt för honom om vad du känner? Herregud, skaffa lite stake och säg precis som det är till honom eller skriv det i ett mess, sen efter det kan du lämna eller vadsom. Men du är i en försvarsmekanism just nu där du hellre dumpar än är ärlig öppe och sårbar och riskerar att bli sårad.
  • Anonym (Zebrita)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-09-04 16:37:59 följande:
    Tyvärr verkar du vara hans tröstpris/snuttefilt tills vidare. Ta hand om dig!
    Ja jag känner också det faktiskt. Det är inte riktigt normalt att ta kontakt så fort det tar slut med seriösa relationer men aldrig klara av att bli seriös med mig i det här fallet. Hade kanske önskat han var mer öppen kring sina intuitioner men ibland får man märka själv. tack så mycket <3
  • Anonym (Zebrita)
    Zachariasmanta skrev 2024-09-04 17:18:48 följande:
    Men snälla du, relationer är inte lätta. Ska du lämna bara för att du inte vågar berätta ärligt för honom om vad du känner? Herregud, skaffa lite stake och säg precis som det är till honom eller skriv det i ett mess, sen efter det kan du lämna eller vadsom. Men du är i en försvarsmekanism just nu där du hellre dumpar än är ärlig öppe och sårbar och riskerar att bli sårad.

Jo men tänker att om man redan har så svårt att kommunicera med någon kanske det är det som är huvudproblemet. Vi har aldrig kunnat kommunicera. Från min sida känner jag såhär. Brukar aldrig ha problem i andra relationer. Han är väldigt svår att prata med och har en stark känsla av att han inte vill prata, speciellt inte på senaste tiden. Det känns som fel läge att pressa honom. När han dragit sig tillbaka tidigare har det alltid varit någon annan tjej eller att han varit sur på nånting han inte velat prata om. 

Jag känner mig så osäker och sårbar redan kring den här tjejen och hela bor situation att jag tror det är bättre att backa ur helt enkelt och eventuellt ha en ytlig relation där man  skriver ibland. Har man så svårt att klicka med varandra och kommunicera kan jag nog ändå inte ge honom det han vill a och behöver. icke kommunikation beror ju på något liksom 

Svar på tråden Dejts kontakt med exet