• Anonym (Kärlek på jobbet)

När berättar man för kollegorna om relationen?

Jag och min kollega har dejtat varandra i ca 2 månader nu. 

Vi jobbar på en ganska liten arbetsplats och har börjat prata om när det är läge att berätta för kollegorna att vi ses.

Eller väntar man med att berätta tills man har bestämt sig för att vara tillsammans?

Någon som varit en sån situation eller som har några goda råd? :)

• Svar på tråden När berättar man för kollegorna om relationen?
    Anonym (Mis) skrev 2024-09-05 06:54:18 följande:
    Så du tänker sluta på den arbetsplatsen?
    Skrev jag det? 
    Anonym (Mis) skrev 2024-09-05 06:53:43 följande:

De vet nog redan. Folk är inte dumma. 

Hur gör ni om det inte håller? Om den ena vill göra slut men inte den andre? 

Nu vet ju du inte hur vår arbetsplats fungerar och hur vi arbetar. Men tack för rådet ;)

Om det inte håller så löser vi det då. Vi är båda villiga att flytta på oss om vi känner att situationen inte är hållbar, oavsett anledning.
    Anonym (Tea) skrev 2024-09-05 08:15:48 följande:

Om nån av er kan tänka sig att byta jobb så visst. Tror inte det är bra att gå och nöta på varandra så pass mycket, kommer bara sluta med separation. Har sett det några gånger på mina arbetsplatser. 

Nu vet du ju inte vilket typ av jobb vi utför. Man behöver ju inte nöta på varandra bara för att man jobbar på samma arbetsplats.

Har du råd kring hur vi ska gå ut med det är du hjärtligt välkommen att dela med dig :)
    Anonym (inte korp) skrev 2024-09-05 08:27:57 följande:

många olyckskorpar i tråden.

On Topic: jag hade ändå väntat i mer än 2 månader att berätta. lämpligast är att berätta för en chef, inte plinga i glaset på morgonfikan.

PS. Läste nyligen (i DN vill jag minnas) att mötas på jobbet inte är vanligast längre, dvs det är inte statistiskt vanligt längre, däremot är mötas online det. 

Familjeliv är fullt av dem ;)

Ja, vi kommer inte gå ut med något just nu. Vi vill vara säkra på OSS först. Vi har inte bråttom att rusa in i något :) 

Kan tro att online har gått om. Det är ju så lättillgängligt. Sen är det ju också så att starta en relation med en kollega drar ju med sig mer än vad en okänd onlinedejt gör. 
  • Anonym (Mis)
    Anonym (Kärlek på jobbet) skrev 2024-09-05 11:33:36 följande:
    Skrev jag det? 
    Nej, det är därför jag frågade. 
  • Anonym (Mis)
    Anonym (Kärlek på jobbet) skrev 2024-09-05 11:41:28 följande:
    Familjeliv är fullt av dem ;)

Ja, vi kommer inte gå ut med något just nu. Vi vill vara säkra på OSS först. Vi har inte bråttom att rusa in i något :) 

Kan tro att online har gått om. Det är ju så lättillgängligt. Sen är det ju också så att starta en relation med en kollega drar ju med sig mer än vad en okänd onlinedejt gör. 
    Ni behöver nog inte berätta, tids nog kommer någon att fråga er rakt ut. 
    Anonym (Mis) skrev 2024-09-05 11:48:18 följande:
    Nej, det är därför jag frågade. 

Jobb kan man hitta nytt skrev jag. 

Men självklart tänker jag inte börja med att lämna jobbet och sen se vad som händer. Men skulle det inte fungera är vi båda villiga att byta jobb.

Anonym (Mis) skrev 2024-09-05 11:50:00 följande:
    Ni behöver nog inte berätta, tids nog kommer någon att fråga er rakt ut. 
    Det är ju också ett sätt. Men det var inte det jag ville ha råd kring :)
  • Anonym (Tea)
    Anonym (Kärlek på jobbet) skrev 2024-09-05 11:37:10 följande:
    Nu vet du ju inte vilket typ av jobb vi utför. Man behöver ju inte nöta på varandra bara för att man jobbar på samma arbetsplats.

Har du råd kring hur vi ska gå ut med det är du hjärtligt välkommen att dela med dig :)
    Det finns ingen lag som tvingar er att berätta. Skit samma hur ni gör, de lär väl märka det förr eller senare ändå.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Kärlek på jobbet) skrev 2024-09-05 11:32:52 följande:
    Tack för ditt goda råd, precis det jag efterlyste :)
    Men om du nu vill get it off your chest så tycker jag ni ska säga det rakt och tydligt på eftermiddagsfikat Och avsluta med:

Frågor på det?

Ni kan ju nämna det för chefen först med. Inte för han har med det att göra men det är ju en fin gest att chefen får veta vad som händer på firman.
  • Anonym (Matilda)

Vi berättade efter sex månader eftersom jag blev tvungen att berätta för min chef att jag var gravid. Annars hade vi nog helst väntat lite till. 
    Men generellt tycker jag, för er egen skull, att ni ska vänta tills ni är lite mer "säkra" på varandra. Så minskar risken att ni också behöver berätta för alla om ni gör slut. 
    Lycka till och grattis till kärleken 🌸

Anonym (Matilda) skrev 2024-09-06 09:16:38 följande:

Vi berättade efter sex månader eftersom jag blev tvungen att berätta för min chef att jag var gravid. Annars hade vi nog helst väntat lite till. 
    Men generellt tycker jag, för er egen skull, att ni ska vänta tills ni är lite mer "säkra" på varandra. Så minskar risken att ni också behöver berätta för alla om ni gör slut. 

Tack för gott råd. Tack så mycket :)
  • Anonym (Mis)
    Anonym (Matilda) skrev 2024-09-06 09:16:38 följande:

Konstigt att ni inte berättade tidigare.Ni var ju så säkra på varandra att ni blev gravida nästan direkt. 
  • Anonym (Matilda)
    Anonym (Mis) skrev 2024-09-06 10:31:12 följande:
    Konstigt att ni inte berättade tidigare.Ni var ju så säkra på varandra att ni blev gravida nästan direkt. 
    Det var mitt råd till Ts utifrån att jag tolkade henne som att hon gärna ville berätta. Att då vänta tills relationen blivit lite mer etablerad. Själv kände jag inget behov av att berätta. 
Svar på tråden När berättar man för kollegorna om relationen?