• Anonym (Ts)

Sonen swishade för mycket, borde inte vännen skicka tillbaks?

Vi var ute ett gäng och hade skoj, familjer alltså med barn. Det blev så att en familj och våran son gick och åt samtidigt, och då betalade pappan i familjen för min son för de tog allt på samma beställning.

Sedan så hörde sonen fel på hur mycket maten gått på, han swishade 153 kr till pappan. (Det hade gått på 103)

Sedan kom pappan fram till min sambo och sa: **sonen namn*** är väldigt generös när han swishar, bra driks!!!

Sedan hände inget mer... skulle ni swishat tillbaks pengarna till sonen? Sonen är 14...

Eller skulle ni behållt dem?

• Svar på tråden Sonen swishade för mycket, borde inte vännen skicka tillbaks?
  • Grodbollen88

Jag hade åtminstone frågat först. Typ "du, du råkade swisha 50 kr för mycket. Var det meningen?".

Och sen swishat tillbaka om det var ett misstag. Hade inte bara antagit att det var "dricks".

• Grodbollen88

Men jag är också den som swishar min kompis 7 kronor om hon köper en glass åt mig på Ikea (och inte uttryckligen säger JAG BETALAR ALLAS GLASSAR) när hon köper glass åt henne och hennes barn.

• Anonym (d)

Men varför frågar ni inte honom hur han tänkte? Säg att ni inte hade brytt er men det är mycket pengar för sonen?

• EpicF
    Anonym (d) skrev 2024-09-07 13:18:40 följande:

Men varför frågar ni inte honom hur han tänkte? Säg att ni inte hade brytt er men det är mycket pengar för sonen?

Det har de på sätt och vis gjort. 
  • blomman 2

Självklart hade jag swishat tillbaka!

Herre gud, vad är det för en arrogant snåljåp som behåller något som inte är hans?!!

Nästa gång hade jag om det var omvänt sagt att Nu är vi kvitt från förra notan!

• Anonym (A)

Barnet hade självklart fått tillbaka pengen av mig. Vilken typ.

• Core
    EpicF skrev 2024-09-07 12:08:24 följande:
    Det är 14 åring det handlar om. Inte en vuxen människa som swischat fel. 

Men oavsett så betalar man tillbaka det man fått fel oavsett men det är som swischat fel från början. 
    Absolut, alla vettiga människor gör det. Dessvärre är inte alla vettiga. Det jag säger är att man har två alternativ och det är att be om pengarna tillbaka eller gå vidare med livet.

Utan konfrontation är det omöjligt att veta, kanske hade han för avsikt att swisha tillbaka men glömde det? Eller vad som helst. Att älta är ingen väg framåt i något läge
  • Anonym (IKEA)
    Core skrev 2024-09-07 14:28:42 följande:
    Absolut, alla vettiga människor gör det. Dessvärre är inte alla vettiga. Det jag säger är att man har två alternativ och det är att be om pengarna tillbaka eller gå vidare med livet.

Utan konfrontation är det omöjligt att veta, kanske hade han för avsikt att swisha tillbaka men glömde det? Eller vad som helst. Att älta är ingen väg framåt i något läge
    Korrekt. Det är 50 kronor och inte 5000 kronor.

Glöm och gå vidare är mitt råd. Sedan är detta en person man ev ska försöka ha på behörigt avstånd i framtiden.

Alla vettiga begriper att man inte gör såhär. 
  • Anonym (d)
    EpicF skrev 2024-09-07 13:42:36 följande:
    Det har de på sätt och vis gjort. 
    Nej, det har de inte men förstår varför du tror det. Men orkar inte med "episka" diskussioner så du behöver inte svara.
  • EpicF
    Anonym (d) skrev 2024-09-07 14:50:29 följande:
    Nej, det har de inte men förstår varför du tror det. Men orkar inte med "episka" diskussioner så du behöver inte svara.
    Ehh...har du läst trådstarten?

Eller ens ved vad "på sätt och vis" betyder? 
  • Egon den stora
    Anonym (Lie) skrev 2024-09-07 07:03:39 följande:

Pappan trodde att sonen dricksade 50 kr och tycker att han är en bra och generös grabb.
    Pappan har inte behållt dessa pengar själv och nu tycker ni att pappan ska ta av sina pengar och swisha tillbaka? Jag som förälder hade bara låtit det vara och swishat mitt barn 50 kr. Hade inte bett den andra familjen stå för att sonen råkade göra fel.

Fast en 14 åring dricksar inte 50 spänn. En normalbegåvad förstår att det blev fel. 
  • Wilmis07

Jag hade såklart swishat tillbaka. I mina öron så låter det som att pappan i den andra familjen var fullt medveten om att sonen gjorde fel  men att han behöll pengarna själv.

Svar på tråden Sonen swishade för mycket, borde inte vännen skicka tillbaks?