• Anonym (Vera)

Upphörande av VAB vs fritids - inte logiskt

Man har ju rätt till fritids tom åk 6. Rätten att vabba upphör vid 12 år. De allra flesta som går i åk 6 har antigen redan fyllt 12 eller gör det under höstterminen.

Låt säga ett barn som går i åk 6 och har fyllt 12 år. När hen är frisk har hen rätt att gå på fritids, men om hen blir sjuk, feber, magsjuka osv - ja då förväntar sig samhället att barnet ska klara sig själv hemma. 

Rent logiskt borde det inte vara lättare att klara sig ensam hemma då man är frisk än när man är sjuk.

Nu är vi inte där riktigt än, men nog borde det vara fler än jag som reagerar på detta.

• Svar på tråden Upphörande av VAB vs fritids - inte logiskt
  • Anonym (rätt)
    Anonym (Mom) skrev 2024-09-08 22:39:05 följande:
    Du menar semesterdag?När man förklarar saker och chefen är förstående ?
    Jag skulle nog sjukanmäla mig själv en dag i ett sånt läge om chefen var oförstående. Annars semesterdag eller tjänstledigt utan lön. Men nöden har ingen lag, jag skulle göra det som krävdes på det sätt som går.
  • Anonym (S)

Man får ju som sagt vabba om det är en allvarligare situation samt att det är ytterst få sjätteklassare som ens går på fritidsklubb. Det anses barnsligt och är bara för de som av olika skäl kanske inte kan ta sig hem själva pga avstånd eller något sånt. Alla andra går hem till sig, äter sitt mellanmål och gör sig i ordning för eventuella aktiviteter och går iväg dit själva. Det är normalt för en 12-åring. 

De flesta 12-åringar klarar fint att vara ensamma en dag och tycker t om att det är skönt! 

Det är viktigt för barn att kunna klara sig själva, laga lite mat och ta hand om sig. De flesta i den åldern kan värma mat i mikron, steka ägg och göra en macka mm. 

Ta inte ut oron i förskott. Det kommer gå fint. 

• Anonym (Steff)

De flesta regler vi har i samhället är inte helt logiska eller rättvisa. De grundar sig i politik vilket är tyckande i grund och botten. Reglerna ändras inte per automatik för att de är ologiska utan det krävs att många tycker att det är nödvändigt och viktigt att det ändras. 

I det här fallet kan jag se argument för att det är olika åldrar. Vad gäller vab så är gränsen inte helt fast utan det finns möjlighet till undantag. Vad gäller fritids så är det inte bara barnens behov av omsorg som är viktigt. Det handlar också om deras sociala utveckling och en meningsfull fritid. Vab är ju oftast bara ett par dagar där barnet ändå är för sjukt för att göra särskilt mycket. Det är skillnad på att ett barn sitter framför en skärm hela dagen när det är sjukt och om hen gör det varje dag efter skolan.

Barn är olika och har olika behov, , jag tycker det är toppen att det finns möjlighet att vara kvar på fritids ända till sexan om man vill. 

• Anonym (Mom)

Jag tycker inte att barn under 14 klarar sig bra ensam hemma hela dagen ,när dom är riktigt sjuka.Sen finns det skillnader såklart,vissa barn är mera mogna ,men alla är inte detta som 12-13- åringar.

• Anonym (M)
    Anonym (Mom) skrev 2024-09-09 18:13:38 följande:

Jag tycker inte att barn under 14 klarar sig bra ensam hemma hela dagen ,när dom är riktigt sjuka.Sen finns det skillnader såklart,vissa barn är mera mogna ,men alla är inte detta som 12-13- åringar.

Om de är så sjuk att de inte klarar av att på basic nivå ta hand om sig själva så får man vabb och då ha läkarintyg på detta. Det godkänner oftast fk. 
  • Anonym (rätt)
    Anonym (Mom) skrev 2024-09-08 22:39:05 följande:
    Du menar semesterdag?När man förklarar saker och chefen är förstående ?
    Vab är ju egentligen ersättningen för utebliven inkomst. Om chefen är oförstående att du har ansvar för ditt barns liv och hälsa så får du ju ordna så att du kan vara hemma i alla fall. Tex genom att själv sjukanmäla dig. 

Det är ju inte som att detta kommer att hända varje vecka eller så, att behöva vara hemma med ett extra sjukt barn över 12 år kanske händer max en eller et par gånger totalt mellan 12-19 års ålder?

Jag har bara vid ett tillfälle med ett av mina barn behövt vara hemma när de varit över 12 år. (Och en gång med min vuxna man). 
  • Anonym (rätt)
    Anonym (Mom) skrev 2024-09-09 18:13:38 följande:

Men hur ofta är barn över 12 år så sjuka? Sällan enligt min erfarenhet i alla fall. Men när de är det, då ser man så klart till att vara hemma med dem. 
  • Anonym (Mom)
    Anonym (rätt) skrev 2024-09-10 08:34:06 följande:
    Men hur ofta är barn över 12 år så sjuka? Sällan enligt min erfarenhet i alla fall. Men när de är det, då ser man så klart till att vara hemma med dem. 
    Ja,exakt.Men det händer.
  • Anonym (rätt)
    Anonym (Mom) skrev 2024-09-10 18:43:35 följande:
    Ja,exakt.Men det händer.
    Precis, och om det nu kulle hända, då får man lösa det så gott det går. Genom att tex sjukanmäla sig själv, eller anmäla frånvaro till jobbet och bara ta att det blir lite kaos en dag. 

Säg att det händer en enda gång per barn i en familj. Inget att vara så bekymrad över. 
  • Agda90
    Anonym (Mom) skrev 2024-09-08 20:19:58 följande:
    Och på alla jobb är det inte så lätt att plötsligt vara ledig ,just för man har ett jobb där man tar hand om människor.Ok?
    Att ta vab påverkade det jobbet lika mycket när du vabbade. 
    Och jag tror inte för en sekund att en chef nekar ledighet av olika slag när något sådant som sjukt barn händer!
  • Anonym (logiskt)

Jag tycker det är rätt logiskt, 12åringar brukar ju inte vara sjuka särskilt ofta - någon / några dagar kan de väl förväntas vara hemma själva. Fritids är ju varje dag och har man inga andra aktiviteter efter skolan är det väl toppen att man har rätt till fritids!

Sen att det i praktiken inte är några åk6 som är på fritids är en annan femma, men att rätten till det är logiskt tycker jag nog att det är!

• Anonym (rätt)
    Anonym (logiskt) skrev 2024-09-11 09:24:18 följande:

Jag tycker det är rätt logiskt, 12åringar brukar ju inte vara sjuka särskilt ofta - någon / några dagar kan de väl förväntas vara hemma själva. Fritids är ju varje dag och har man inga andra aktiviteter efter skolan är det väl toppen att man har rätt till fritids!

Sen att det i praktiken inte är några åk6 som är på fritids är en annan femma, men att rätten till det är logiskt tycker jag nog att det är!

Det är inte heller samma fritids, utan från 10 års ålder så är det fritidsklubb dit man går om man har lust. Inte som fritids där man är inskriven och anmäler om man ska vara där eller inte, utan mer som en frivillig fritidsgård. Just för att barn från ca 10 års ålder inte behöver passning på samma sätt som yngre barn. 
  • Anonym (Vera)
    Anonym (rätt) skrev 2024-09-11 08:36:08 följande:
    Precis, och om det nu kulle hända, då får man lösa det så gott det går. Genom att tex sjukanmäla sig själv, eller anmäla frånvaro till jobbet och bara ta att det blir lite kaos en dag. 

Säg att det händer en enda gång per barn i en familj. Inget att vara så bekymrad över. 
    Så du menar att man ska fejksjuka sig alternativt ta ogiltig frånvaro?
  • Anonym (rätt)
    Anonym (Vera) skrev 2024-09-12 15:16:15 följande:
    Så du menar att man ska fejksjuka sig alternativt ta ogiltig frånvaro?
    Exakt.
Svar på tråden Upphörande av VAB vs fritids - inte logiskt