• Tryggman

Lämnad av borderline tjej

Jag träffade en kvinna i 30-årsåldern före sommaren 2024, och vi klickade direkt från första mötet. Vi spenderade varje dag tillsammans i en månad, och hon bodde praktiskt taget hos mig. Det kändes magiskt, och jag blev snabbt förälskad. Hon fann mig attraktiv, fin och snäll, och ville alltid vara nära mig. Hon berättade tidigt om sin svåra barndom ? hon hade aldrig haft en pappa, och hennes mamma tog livet av sig när hon var tonåring. Sedan dess har hon varit ensam, utan familj och med få nära relationer.

Hon sa att hon har svårt att lita på människor och har valt att vara singel för att skydda sig själv. Trots att hon ofta dejtat andra har dessa relationer varit kortvariga och inte "bra" för henne. Hon är snygg, charmig och extrovärt lätt prata med folk men hon lider av utmattning, depression och ångest. Hon har sökt hjälp inom vården, men känner sig fortfarande känslomässigt otillgänglig och isolerad. Hon har bara en vän och drar sig ofta undan socialt men är ute på krogarna varje helg dock! 

Hon uttryckte att hon känner ångest, särskilt i relation till mig, eftersom jag är så fin mot henne, något hon inte klarar av. Hon har sagt att hon tycker om mig och att jag är en av de mest fantastiska människor hon mött, men samtidigt anser hon sig inte vara värd kärlek och att hon bara kommer att såra mig. Hon berättade att hon saboterar alla sina relationer.

Jag upplever att hon är rädd för att bli övergiven, eftersom det har präglat hennes liv. Hon har ingen fast bostad och bor tillfälligt som inneboende nu. Hon bodde hos mig en månad men flyttade ut trots att hon inte har pengar elelr nboende, hon orkade inte längre se mig. Hon har berättat att hon inte kan hantera en relation just nu, trots att hon uppskattar det jag ger henne. Hon sa att hon inte vill såra mig mer och avslutade relationen. Jag sa att jag vill gärna bygga något med henne men att jag respekterar hennes beslut men att jag alltid kommer finnas där för henne.

Jag misstänker att hon har en fear full avoidant anknytning och kanske även borderline, med tanke på hennes impulsivitet och tendens att ljuga om små saker. Hennes låga självkänsla och negativa självbild gör att hon tror att hon förstör allt omkring sig. Vid ett tillfälle trodde hon att jag övergav henne eftersom jag inte svarade på ett sms där hon bekräftade sina känslor för mig. Jag bad om ursäkt och försäkrade henne om att jag aldrig skulle avvisa henne, men efter det var hon inte sig själv.

Sista gången vi träffades, introducerade hon mig för en vän. Hon verkade vara i högvarv och gick omkring och pratade med olika människor. Jag orkade inte längre och bestämde mig för att gå hem. Hon stannade kvar och var ute hela natten. Dagen efter sa hon att hon inte kunde fortsätta träffa mig, att hon hade sårat mig och inte klarade av att ha en relation som är känslomässig. Jag misstänker att hon återföll i narkotika den natten.

Efter det hade vi sporadisk kontakt via sms. Jag upptäckte senare att hon använde kokain, vilket förklarade hennes förändrade beteende. När jag konfronterade henne om detta blev hon mer distanserad och kommunikationen minskade drastiskt. Hon bad om pengar vid flera tillfällen, och jag hjälpte henne ett tag, men insåg att pengarna inte gick till nödvändiga utgifter. Senast vi sågs uttryckte hon skuld och skam när hon mötte mig, och undviker nu att träffa mig. Hon har sagt att hon vill ses, men avbokat i sista stund flera gånger. Sist vi hördes i telefon fick hon utbrott när jag sa att jag ville veta pengar ska gå till om hon ska få låna och då blev jag kallad psykopat, kontrollfreak osv. Det var en helt annan person. Nu har hon slutat höra av sig helt sedan 2 veckor. 

Vad kan jag göra? 
  • Svar på tråden Lämnad av borderline tjej
  • Shameless

Jag förstår att du bryr dig om henne men hela hon är ett stort rött flagg. Hon är för trasig och för din egen skull så borde du hålla dig långt borta. Ingenting gott kommer ut av en relation med henne. 

• Tryggman
    Anonym (Another one) skrev 2024-09-09 15:43:42 följande:

Obs, nu pratar jag bara utifrån egen erfarenhet!.

En border vill ofta ha kontroll, bättre att lämna än att bli lämnad. Man förväntar sig inget bra i livet, för man är rädd att någon ska dra bort mattan under fötterna. Bättre vara den som lämnar än att bli lämnad. Det ger en känsla av kontroll. Jag har aldrig i hela mitt liv haft kontroll. Om jag lämnar dig, kommer du säkert göra vad som helst för att få mig tillbaks.

Otrohet kan ge bekräftelse, överlägsenhet och samtidigt en form av självskada. 
    Svartsjuka, även obefogad är vanligt, pga den överdrivna rädslan att bli lämnad.

Svartvita tänkandet är vanligt för om du inte dyrkar mig så är det för att du är intresserad av någon annan, rätt ointresserad av mig, snart kommer lämna mig!

Bekräftelse är en drog som måste fås på regelbunden basis, det ger kontroll.
    Jag måste vara starkare än dig, ha makten i förhållandet för annars kommer du hitta en annan. Bättre att trampa på dig innan du trampar på mig.

Men snälla älska mig, jag kan inte leva utan dig, då dör jag hellre!

Men säger du emot mig, verkar kylig , oengagerad måste jag få dig att reagera.
    Din jäkla psykopat, du älskar inte mig, du har bara haft mig för sex, jag såg nog att du tittade på den där tjejen i smyg, dra åt..
    Jag kanske ska ta mitt liv då lär du reagera? Om jag hotar vad händer då?

Nu går jag och har sex med någon annan det ska nog få dig att fatta bättre.
    Men snälla, lämna mig inte.

Vill du fortfarande ha en borderline?
    Knappast en person att bygga en stabil tillvaro med.

Kan hålla med en del saker du skriver. 

kontroll är viktig för henne och hon har vant skg leva så, oavsett hur lite hon har eller hur illa det är så vill hon ha kontroll över tillvaron annars förlorar hon något.

otrohet vet jag inte, i alla fall inte mär hon vsr med mig då vi var tillsammans jämt och ständigt. men mär hon drog sog tillbaka misstänker jag otrohet, jag misstänker också att den natten när hon vsr konstig och hajpad som stt hon var super knarkad så gjorde hon något med någon; hon vsr blrta hela natten och festade och hamnade på en hemmafest och sov där till 13.00 på dagen. hmmmm så klart struntade hon i jobbet och även mig. Det var då hon sa att hon sårade lignich ville aldrig göra det igen och drog sig undan. Men började redan imorgon höra av sig och vilja ses igen. Men hade ångest när hon såg mig och jag åkte på utlandssemester. Hon kunde inte följa med pga jobbet! Men hon var dock sjukskriven halva tiden pga utegång på krogarna. Hon kunde ringa mig 03.00 på morgonen säga att hon saknade mig och ville komma till mig på semestern. Nästa dag ångrade hon sig sa att hon måste jobba och ha en lön hon kan inte lita på någon och inte mig heller. Och att hon inte har känslor för mig och så. Tre dagar senare ringer gon och vill komma och vara med mig allt känns tomt utan mig och sen samma sak kan inte osv. Jag var borta fem veckor kanske det som gjorde att hon kände att jag inte springer efter henne och hon tror jag kommer överge henne? När jag kom tillbaka mådde hon ännu sämre emotionellt, mörka ringar runt ögonen, ständigt förkyld (kokain förkylning skulle jag säga) och ville inte prata om något alls och drog sig snart undan. Hört av sig lite men sedan dragit sig tillbaka. Ofta frågat efter pengar och blivit arg när jag sagt nej och undrat varför hon behöver så mycket pengar hela tiden fast hon har ordnat boende? Hon låtsades som att jag inte existerade medans hon bodde hos mig efter min semester och jag började påpeka det men hon brydde sig inte och gick ut och festade och kom inte ens hem och då sa jag du får flytta ut nu och det gjorde hon. Hon gröt massor och sa att hon var ledsen för att hon inte är mottaglig för känslor. 
    Som jag sa sen hördes vi via sms ofta men då ville hon bara ha pengar eller säga hemska saker till mig men jag sa bara nej och förlät henne för hemska saker för jag insåg att det är inte hon som pratar utan hennes vrede och dåliga mående. Sen sa hon att hon vill inte höras mer och det gått ca 10 dagar nu. 

ja hon behöver ständigt bekräftelse och kan tänka mig att hon är ute så mycket som det går, dels för att förtränga bort mig dels för att få bekräftelse och känna kontroll över att hon bestämmer om någon ska ha sex med henne ikväll, vilket hon kommer gå med på för att skada sig själv för hon hatar sig själv. Jag försökte bygga upp hennes självkänsla men det valde hon också bort förstås, för jag kom för nära och hon kan inte hantera det, bättre med en kaos kille som skiter i henne för då känner hon ingenting och känner sig snarare som hemma!

• Core

En man som vill försöka hålla kvar vid något så dysfunktionellt måste ju i sin tur lida brist, vad är det du inte berättar om dig själv?

Notera att jag inte dömer, men det är svårt att se varför du skulle vilja vara kvar under där, som uppenbarligen är komplext och det är inte en person som vill bli räddad. Jag kanske missat nått inlägg, men är du ensam, eller betydligt äldre? Du finner inga svar där du letar iallafall, gå vidare är mitt råd.

• Tryggman
    Core skrev 2024-09-10 08:11:20 följande:

En man som vill försöka hålla kvar vid något så dysfunktionellt måste ju i sin tur lida brist, vad är det du inte berättar om dig själv?

Notera att jag inte dömer, men det är svårt att se varför du skulle vilja vara kvar under där, som uppenbarligen är komplext och det är inte en person som vill bli räddad. Jag kanske missat nått inlägg, men är du ensam, eller betydligt äldre? Du finner inga svar där du letar iallafall, gå vidare är mitt råd.

Hej! Jag förstår verkligen att man kan undra, JAG undrar själv!

Det är så helt enkelt att jag är kär i henne, jag känner så himla starkt för henne och hon har många bra mycket bra sidor. Jag är också en väldigt empatisk människa och rädds inte det faktum att hon har problem, men jag börjat väl inse att hennes problem är kanske svårlösta, i alla fall just nu. Hon kanske behöver gå i terapi i något år innan hon kan bli känslomässigt stabil och bli av med psykiska ohälsan och den dåliga livet och vanorna. Jag tror att alla kan bli till det bättre och förändras, ibland behöver man hjälp på vägen.
    Jag är dock osäker på hur hennes vilja att göra den resan är. Att hon drog sig undan från mig och verkar fortsätta ett destruktivt liv bådar inte gott och klart att jag inser då att jag kanske behöver gå min väg. Men en del av mig lever på känslorna gentemot henne och jag vill henne väl först och främst. 
  • Tryggman
    Core skrev 2024-09-10 08:11:20 följande:

Direkta svar på dina frågor; nej jag är inte äldre, jag är inte ensam, som sagt jag är nog över snittet bland männen, kommer inte ha problem hitta ny tjej. Men mina känslor vill bara se henne, just nu i alla fall. Klart att den rationella sidan av mig ser röda flaggor sedan länge, men inte alltid lätt det.
  • Anonym (Klara)

Känns som att du är medberoende, eftersom du inte kan lämna en destruktiv relation. 

Därför behöver du också hjälp att förstå varför du, som inte har problem med att få en tjej, väljer en knarkare med diverse diagnoser. Tror inte det handlar om kärlek. 

• Tryggman
    Anonym (Klara) skrev 2024-09-10 09:04:53 följande:

Känns som att du är medberoende, eftersom du inte kan lämna en destruktiv relation. 

Därför behöver du också hjälp att förstå varför du, som inte har problem med att få en tjej, väljer en knarkare med diverse diagnoser. Tror inte det handlar om kärlek. 

Vad annars skulle det vara om inte kärlek? Jag är ju kär i henne för att hon är en super bra person, bara synd att hon dras med sådana problem och är inte stabil nog att hantera de på egen hand. Klart som fan att jag inser att det antagligen inte kommer funka och att jag behöver ge upp, men det är så lätt säga det. Jag vet om hon bara ville bli fri från sina problem och destruktiva levnadssätt så skulle hon bli en av de underbaraste människorna. 

Det är väl upp till henne att fatta detta beslut, och om hon inte gör det, vilket tycks vara fallet nu, får jag väl ge upp och gå vidare så är det bara!
  • ClumsySmurf
    Tryggman skrev 2024-09-10 09:18:55 följande:
    Vad annars skulle det vara om inte kärlek? Jag är ju kär i henne för att hon är en super bra person, bara synd att hon dras med sådana problem och är inte stabil nog att hantera de på egen hand. Klart som fan att jag inser att det antagligen inte kommer funka och att jag behöver ge upp, men det är så lätt säga det. Jag vet om hon bara ville bli fri från sina problem och destruktiva levnadssätt så skulle hon bli en av de underbaraste människorna. 

Det är väl upp till henne att fatta detta beslut, och om hon inte gör det, vilket tycks vara fallet nu, får jag väl ge upp och gå vidare så är det bara!

men samtidigt anser hon sig inte vara värd kärlek och att hon bara kommer att såra mig.
    hon är fullt medveten om detta, är man en super bra person om man konsekvent fortsätter såra någon?
  • Anonym (Herakles)

Men det här är väl inget du vill satsa på? Låter ju som en mardröm.

• Tryggman
    ClumsySmurf skrev 2024-09-10 09:33:03 följande:

men samtidigt anser hon sig inte vara värd kärlek och att hon bara kommer att såra mig.
    hon är fullt medveten om detta, är man en super bra person om man konsekvent fortsätter såra någon?
    Det är väl därför som hon flytt nu, kanske för gott? Hon sa att hon inte vill att jag ska dras med henne.
  • Anonym (Varför)
    Tryggman skrev 2024-09-10 08:53:29 följande:
    Direkta svar på dina frågor; nej jag är inte äldre, jag är inte ensam, som sagt jag är nog över snittet bland männen, kommer inte ha problem hitta ny tjej. Men mina känslor vill bara se henne, just nu i alla fall. Klart att den rationella sidan av mig ser röda flaggor sedan länge, men inte alltid lätt det.
    Över snittet..."adel"

Okej! Haha!

Du behöver terapi. 
  • Tryggman
    Anonym (Varför) skrev 2024-09-10 09:53:43 följande:
    Över snittet..."adel"

Okej! Haha!

Du behöver terapi. 
    Du är inte seriös. 
  • Anonym (Hmmm ...)
    Anonym (Varför) skrev 2024-09-10 09:53:43 följande:
    Över snittet..."adel"

Okej! Haha!

Du behöver terapi. 
    Håller med. Ts verkar ha en extrem övertro till sig själv och efter att ha läst allt ts skriver är det mycket lätt att se varför hon inte vill ha ts. Men gärna hör av sig när hon är i desperat behov av pengar eftersom han har hjälpt henne tidigare ekonomiskt. Dessutom verkar ts verkligen se ner på henne så att hon känner sig usel i hans sällskap är också fullt förståeligt. 

Att du ts dessutom tillskriver henne en ganska allvarlig diagnos som hon INTE ENS HAR - är inget annat än förkastligt och rent bedrövligt. 

Igen, lämna henne ifred nu för hennes skull. Hon behöver helt klart inte fler problem i sitt liv. Du tillför inget gott!
  • Anonym (FF)
    Tryggman skrev 2024-09-10 08:51:10 följande:
    Hej! Jag förstår verkligen att man kan undra, JAG undrar själv!

Det är så helt enkelt att jag är kär i henne, jag känner så himla starkt för henne och hon har många bra mycket bra sidor. Jag är också en väldigt empatisk människa och rädds inte det faktum att hon har problem, men jag börjat väl inse att hennes problem är kanske svårlösta, i alla fall just nu. Hon kanske behöver gå i terapi i något år innan hon kan bli känslomässigt stabil och bli av med psykiska ohälsan och den dåliga livet och vanorna. Jag tror att alla kan bli till det bättre och förändras, ibland behöver man hjälp på vägen.
    Jag är dock osäker på hur hennes vilja att göra den resan är. Att hon drog sig undan från mig och verkar fortsätta ett destruktivt liv bådar inte gott och klart att jag inser då att jag kanske behöver gå min väg. Men en del av mig lever på känslorna gentemot henne och jag vill henne väl först och främst. 
    Hon har borderline. Hon kommer aldrig att bli känslomässigt stabil. Har du läst på om borderline, som jag tipsade dig om?
  • Anonym (Hmmm ...)
    Anonym (FF) skrev 2024-09-10 12:33:06 följande:
    Hon har borderline. Hon kommer aldrig att bli känslomässigt stabil. Har du läst på om borderline, som jag tipsade dig om?
    Nej hon har inte diagnosen borderline annat än i ts fantasi som leker hobbypsykolog.

Jag är personligen extremt påläst om denna diagnos då jag haft den själv för många år sedan och även läst en hel del böcker plus annat faktamaterial.

Efter en relativt lång behandling (MBT) på heltid är jag  numer fri från diagnosen och är väldigt stabil och fullt fungerande i relationer.

Du kanske borde läsa på lite själv innan du uttalar dig om något du inte har minsta koll på.
  • Anonym (Klara)
    Tryggman skrev 2024-09-10 09:18:55 följande:

Du vet inte hur hon är när hon inte är som idag. Hon har ju alltid varit så här när du träffat henne, diagnoser är inget man slår  av och på. 
  • Anonym (Varför)
    Anonym (FF) skrev 2024-09-10 12:33:06 följande:
    Så du kan diagnosticera en vilt främmande människa genom sekundär information på nätet från en annan främling? Intressant. 
Svar på tråden Lämnad av borderline tjej