• Anonym (Naiva Exet)

Pressad ekonomiskt av ex, behöver juridisk hjälp

Vart vänder jag mig?
    Barnets andra förälder vägrar under alla omständigheter betala någonting till barnet eller mig, eller ens komma med fysiska saker barnet är i behov av/föra över föräldradagar när barnet inte gick på förskola m.m.
    Börjar nu bli ohållbart, sålt allt jag kan, tömt sparkontot osv.
    Underhåll kommer inom sinom tid betalas av försäkringskassan, men jag har även fått stå och betala på ett lån barnets andra förälder tagit för att själv inte hamna hos kronofogden. Väldigt hög amortering.

Ska jag behöva lämna av barnet hos den andre, som redan nu struntar i barnets utgifter och leverne eftersom hen inte betalar för sig? Det är vad jag snart tvingas göra om jag inte vill sälja barnets enda trygghet: bostaden.

Den andra förälder tjänar mer än mig och vill mig illa, därav vägrar betala. Det är skickat till kronofogden men kommer att nekas in i det längsta och räknar inte heller med att det kommer bli någon lyckad löneutmätning heller då personen finner sig i att leva skuldsatt och kommer hitta något kryphål och slippa betala...
    Jag behöver hjälp NU. Redan stått med dessa utgifter (~10.000sek/månad) drygt 1 år. Jag vill absolut inte hamna efter ekonomiskt, för mig bekymrar det.

• Svar på tråden Pressad ekonomiskt av ex, behöver juridisk hjälp
  • Anonym (P)
    Anonym (Naiva Exet) skrev 2024-09-09 21:10:11 följande:
    Nej, boendet är absolut inte dyrt. Ska jag hyra något blir det ännu dyrare per månad. Även om vi skulle hyra något litet.
    Dock det enda återstående alternativet som jag ser det för att frigöra pengar, till exets skulder som inte blir betalda och jag äts upp av de.
    Det känns så j*vla orättvist om jag ska behöva sälja vårat hem för man blir offer för ekonomisk våld.
    Jag förstår inte varför du skriver att det är exets skuld men du är betalningsansvarig? Vad köptes för detta lån?
    Går det att sälja?
  • Tow2Mater

Du säger 'Väldigt hög amortering'; kan du minska amorteringen per månad och bara betala räntor en tid? Kan du ta ett nytt lån med lägre ränta med bostaden som säkerhet? Prata med en bank.

• Anonym (Dissy)
    Anonym (Naiva Exet) skrev 2024-09-09 21:10:11 följande:
    Nej, boendet är absolut inte dyrt. Ska jag hyra något blir det ännu dyrare per månad. Även om vi skulle hyra något litet.
    Dock det enda återstående alternativet som jag ser det för att frigöra pengar, till exets skulder som inte blir betalda och jag äts upp av de.
    Det känns så j*vla orättvist om jag ska behöva sälja vårat hem för man blir offer för ekonomisk våld.

Men du står och betalar både boende och exets skulder på 10 000 kr i månaden?

Om du säljer behöver du ju inte betala exets skulder? Jag antar nu att dessa är låsta till bostaden, annars hade du väl inte betalat dem.

I din ts skriver du att du måste lägga alla pengar, alla sparpengar och sälja allt för att ha råd med bostaden.
    Att köpa billigare eller hyra lär väl knappast bli dyrare? 

Sedan ekonomiskt våld, om skulderna är knutna till boendet där ditt ex inte bor, så är det väl naturligt att du köper ut honom?

• Anonym (Naiva Exet)
    Anonym (Dissy) skrev 2024-09-10 05:27:57 följande:

Men du står och betalar både boende och exets skulder på 10 000 kr i månaden?

Om du säljer behöver du ju inte betala exets skulder? Jag antar nu att dessa är låsta till bostaden, annars hade du väl inte betalat dem.

I din ts skriver du att du måste lägga alla pengar, alla sparpengar och sälja allt för att ha råd med bostaden.
    Att köpa billigare eller hyra lär väl knappast bli dyrare? 

Sedan ekonomiskt våld, om skulderna är knutna till boendet där ditt ex inte bor, så är det väl naturligt att du köper ut honom?

Om jag säljer skulle det innebära att jag måste hyra något. Vilket skulle bli dyrare men jag får loss likvida medel för att betala en dyrare hyra+skulder ett par månader till.
    Det är inte ett lån knutet till bostaden. Jag blir betalningsansvar då exet inte betalar och jag vill inte hamna efter ekonomiskt.
  • Anonym (SL)
    Anonym (Naiva Exet) skrev 2024-09-09 20:36:10 följande:
    Har adderat en del information.

Angående underhåll stod barnet skrivet på en annan adress än oss föräldrar, då inget samtycke fanns till flytt. Så en lång utredning senare så kunde jag först då ansöka om underhåll, vilket i sin tur också hade lång handläggningstid. Vilket också gjort att jag stått utan underhåll alla månader barnet ej varit skriven på min adress. Först månaden efter adressändringen äger rum kan man ha rätt till underhåll. Trots att jag fick ensamt försörja barnet även föregående månader och andra föräldern inte heller hade något umgänge.
    Förstår.

Anar att du står på lånet själv men att exet tog pengarna. Vanligare än vad man tror...
    Om ni står båda på lånet kan du ju alltid kräva exet via regressrätt men står du själv blir det ju svårare, om ni inte skrivit några papper förstås.

Gällande kronofogden.
    Ja man ringer ofta in sina uppgifter men de brukar inte godta dem hursomhelst om de är oskäliga.
    Normalbeloppet som avser mat kläder telefon el försäkringar etc på 6090 är ju fast. Sen kan man få extra för boende, medicin/läkarvård upp till högkostnadsbeloppen och arbetsresor.
    Äger exet sitt boende kan detta bli föremål för utmätning.
  • Agda90
    Anonym (Naiva Exet) skrev 2024-09-10 07:57:47 följande:
    Om jag säljer skulle det innebära att jag måste hyra något. Vilket skulle bli dyrare men jag får loss likvida medel för att betala en dyrare hyra+skulder ett par månader till.
    Det är inte ett lån knutet till bostaden. Jag blir betalningsansvar då exet inte betalar och jag vill inte hamna efter ekonomiskt.
    Står lånet på er gemensamt? Har du gott i borgen för honom? Varför blir du betalningsansvarig?
  • Anonym (Jenny)

Du skriver att exets lån är på 7000 kr, det är ju inte så väldigt mycket, jag förstår nog inte riktigt hur det kan bli så hög amortering på ett sånt litet lån så att du måste sälja ditt hus?

• Anonym (D)

Misstänker att betalningen på lånet blir 7000 kr, och själva lånet är betydligt högre.

Vad är lånet på? Är det på t.ex. bil eller någon annan pryl kanske det går att utmäta just den. 

Kontakta kronofogden och rådgör. Du sitter ju troligen på information om vad han tjänar, vilka ägodelar han har m.m. Kronofogden kan hjälpa dig med hur du kan kräva honom på pengar, och har de information om utmätningsbara saker och inkomst från början lär de inte blint köpa det han säger.

En annan sätt är givetvis att utöva lite påtryckning. Vill han att hans familj och vänner ska få höra att han inte betalar sina lån och vägrar att försörja sitt barn? Vill han att hans arbetsgivare ska kontaktas av kronofogden?

Kontakta gärna också kvinnojouren. De borde kunna hjälpa dig med stöttning och rådgivning. Det är inte första gången de hör om ekonomiskt våld, så de har säkert erfarenhet av det. 

• Anonym (Naiva Exet)
    Anonym (Jenny) skrev 2024-09-10 08:46:42 följande:

Du skriver att exets lån är på 7000 kr, det är ju inte så väldigt mycket, jag förstår nog inte riktigt hur det kan bli så hög amortering på ett sånt litet lån så att du måste sälja ditt hus?

7000kr per månad, anser inte jag lite! Väldigt mycket pengar för en ensamstående låginkomsttagare. Utöver detta ska jag även själv bidra till barnets försörjning samt tvingas stå för andra föräldern som vägrar stå för något.
  • Agda90
    Anonym (Naiva Exet) skrev 2024-09-10 13:38:33 följande:
    7000kr per månad, anser inte jag lite! Väldigt mycket pengar för en ensamstående låginkomsttagare. Utöver detta ska jag även själv bidra till barnets försörjning samt tvingas stå för andra föräldern som vägrar stå för något.
    Du skrev tidigare att det var ditt ex lån. Står du som borgenär eller hur ser det ut?
  • Anonym (Hmm)

Du kan inte ringa till kreditgivaren och få till en lägre månadskostnad på lånet genom att förlänga betalningstiden?
    hur stort är lånet och på hur lång tid skulle han/ni ha betalt tillbaka lånet på?

• Yllop
    Agda90 skrev 2024-09-10 08:04:55 följande:
    Står lånet på er gemensamt? Har du gott i borgen för honom? Varför blir du betalningsansvarig?

Detta undrar jag också.
    Det är flera som frågat men ts har ännu inte svarat.

• Anonym (D)

Hur stort är lånet totalt? Verkar som lånet står på er båda, men att bara du bryr dig om att betala, stämmer det?

Har du någon form av bevis på att lånet togs för att lösa andra lån för ditt ex? Kan du annars lycka få någon form av bevis via sms eller inspelning av ett samtal?

Finns det farföräldrar som du skulle kunna kontakta och har de eventuellt pengar? 

Svar på tråden Pressad ekonomiskt av ex, behöver juridisk hjälp