• Anonym (Ff)

Ställa krav på vän

Hej!
    Har lärt känna en kvinna de sex senaste månaderna som blivit en nära vän. ?Problemet? är att vi bor 12 mil ifrån varandra, och hon har aldrig erbjudit sig att komma till mig. Det finns absolut inget som hindrar henne från att komma. Jag vet att jag är dumsnäll men borde jag ställa det som krav, att nästa gång kommer du till mig annars kan vi skita i o vara vänner? Man ger o tar även i vänskapsrelationer.

• Svar på tråden Ställa krav på vän
  • Anonym (MM)

Istället för att ställa krav så kan du väl bara bjuda in henne?

• Anonym (Em)
    Anonym (MM) skrev 2024-09-13 18:24:18 följande:

Istället för att ställa krav så kan du väl bara bjuda in henne?

Detta tänkte jag också, men sen slog det mig att det kanske är det ts gjort - kanske till och med upprepade ggr - men att hon hela tiden säger nej?
  • Anonym (Ff)

Jag har bjudit in henne men då blev allt så ?jobbigt?. Har påtalat flera gånger att det vore kul om hon hälsade på men hon har noll driv eller intresse känns det som.

• Jårdi

då är hon nog tyvärr inte så intresserad. Om jag var du hade jag inte hört av mig mer. Så får hon ta eget initiativ till att ses. Ber hon dig komma till henne så säg bara tyvärr det funka inte just nu på grund av XXX. Men du är välkommen till mig istället. 

så ser du vad som händer. 

• Anonym (j)

hon verkar tycka det är mer jobb att ta sig till dig än vad du tycker att ta dig till henne. Föreslår ni ses på mitten, allvarligt. Ni behöver inte ses hemma hos varandra. Ses på mitten. Shoppa. Ät på restaurang. Har hon körkort? Bil? Har hon kanske något i sitt liv som gör att det är mer svårt för henne? 

Nej jag hade aldrig sagt upp en nära vänskap med ngn för de inte kommit hem till mig så. Du antar och utgår att så som du är är det enda rätta och visar hon inte sin vänskap till dig på samma sätt är du mindre värd för henne. Behöver inte vara så.  

• Dexter dot com

Vad är orsaken till att hon inte hälsar på dig? Dålig ekonomi dvs inga pengar till resan, dålig rygg som inte fixar att sova på soffan, djur som inte kan lämnas ensamma osv?
    Hur många gånger har du hälsat på och bott hos henne?

• Anonym (Pappa)

Jag har en vän som har fobi för att resa längre sträckor och sova borta. Inte många som vet om det då hon skäms över det. Värst är det när hon ska åka kollektivt eller ensam. Bil fungerar ibland. 

• Anonym (Hipp)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-09-14 06:53:44 följande:

Jag har en vän som har fobi för att resa längre sträckor och sova borta. Inte många som vet om det då hon skäms över det. Värst är det när hon ska åka kollektivt eller ensam. Bil fungerar ibland. 

Jag känner också folk som tycker att resor är jättejobbiga. De känner att de behöver planera mycket och det tar väldigt mycket energi. 
    TS skulle kunna ställa lite öppna frågor kring det och visa att hen är förstående. Då vågar kanske kompisen berätta. 

Dålig ekonomi kan också vara en sån grej som många skäms över att berätta om. Även om hon har ett jobb med helt ok lön kan det finnas  skulder som gör att hon lever väldigt knapert. Är nog inte heller något man stoltserar med inför en ny bekantskap. 
  • Anonym (Ff)

Hon har bil, hon reser 24/7 så nej hon har ingen forbi. Jag har varit hos henne kanske 40-50 gånger.

• Anonym (Emma)

Tycker inte att det behöver vara exakt lika när det gäller sånt där. Man har olika energinivå, olika lätt för att resa bort osv. Värre när det är ojämvikt gällande t ex vad man pratar om. Gjorde slut med en killkompis som bara ville prata om sina problem

• Anonym (Emma)
    Anonym (Ff) skrev 2024-09-14 11:20:35 följande:

Hon har bil, hon reser 24/7 så nej hon har ingen forbi. Jag har varit hos henne kanske 40-50 gånger.

Kanske är anledningen, att hon reser mycket i övrigt
  • Anonym (S)

Man ställer inte krav på vuxna människor vare sig det är sambos, pojkvänner eller föräldrar. Man kan ändra sig och inte rätta sig efter andra. 

Det du kan göra är att bjuda hem din vän, du kan på ett snällt sätt säga att du tycker om att umgås med henne men att du rest så många gånger till henne och att du gärna vill att ni turas om att åka till varandra, eller erbjud dig att åka halvvägs och ni möts. Är hon inte intresserad av det så får du själv bestämma om du vill fortsätta vara vän och vara den som åker till henne eller om er vänskap ska rinna ur sanden eller att ni avbryter vänskapen, eller om ingen av er vill resa så kanske ni kan prata i telefon ibland istället. 

• Dexter dot com

Om hon reser mycket och så kommer du 1-2 g/v och hälsar på så orkar hon kanske inte åka till dig eller helt enkelt inte har behov av att ses så ofta.
  • Anonym (S)

Jag hade en vän som alltid bjöd hem mig till henne bodde längre bort. Jag åkte ofta dig. Jag bjöd även hem henne till mig många gånger men hon kom aldrig. Det händer ibland att hon hör av sig och frågar när vi ska ses. Sist skickade jag min adress och sa att hon är välkommen att det bara är att hon hör av sig. Då är det upp till henne om det är värt att komma hit eller om hon struntar i det. Det var några månader sedan och hon har fortfarande inte kommit. 

• Anonym (MM)

50 gånger på sex månader? Skrev du fel? 
  • Anonym (Agorafobi)
    Anonym (S) skrev 2024-09-14 11:32:53 följande:

Man ställer inte krav på vuxna människor vare sig det är sambos, pojkvänner eller föräldrar. Man kan ändra sig och inte rätta sig efter andra. 

Det du kan göra är att bjuda hem din vän, du kan på ett snällt sätt säga att du tycker om att umgås med henne men att du rest så många gånger till henne och att du gärna vill att ni turas om att åka till varandra, eller erbjud dig att åka halvvägs och ni möts. Är hon inte intresserad av det så får du själv bestämma om du vill fortsätta vara vän och vara den som åker till henne eller om er vänskap ska rinna ur sanden eller att ni avbryter vänskapen, eller om ingen av er vill resa så kanske ni kan prata i telefon ibland istället. 

Håller med, man ställer inte krav på det sättet. 
  • Anonym (Hipp)

Du har kört 24 mil två gånger i veckan det senaste halvåret för att träffa en ny kompis som inte är intresserad av att hälsa på dig? Det kan inte vara så att hon tycker att du är lite för på men att hon inte riktigt kan med att säga det utan hoppas att du ska förstå hinten att hon aldrig åker till dig? 

• Anonym (Pappa)

Är du man? Då kanske hon känner sig osäker och vågar inte säga nej när du kommer men känner sig också osäker på att vistas med dig hemma hos dig.

Det bästa är väl att försöka prata om varför det är som det är. Det kan ju bara vara så att hon är trött på att resa. Om man reser mycket i yrket så är det vanligt att inte alls vilja resa på sin fritid.

Svar på tråden Ställa krav på vän