• Anonym (Vad göra)

Hot om att göra slut

Jag är en 45 årig man som är inne på mitt andra långa förhållande i mitt liv. Rent generellt hade jag ett helt OK förhållande med min exfru. Med min nuvarande partner har vi ett bra förhållande. Vi är jämlika med tråkiga uppgifter i hemmet och vi gör även en hel del roliga saker tillsammans. I min nuvarande relation får jag ofta höra om hur mycet hon älskar mig osv. MEN

Både i min förra relation och denna har min partner i många fall blivit helt förbytt under vissa dagar under menscykeln. Under min förra relation var det väldigt ofta just under dessa perioder som det kom upp hot om att avsluta relationen. Det var väl just detta som till sist gjorde att jag valde att avsluta relationen. Min exfru tog separationen otroligt hårt. Så jag antar att det inte fanns så mycket allvar i hennes hat och hot. Jag och min nuvarande har varit tillsammans i ca två och ett halvt år. Nu under det senaste halvåret har det under dessa perioder även blivit detta hat och hot från henne. Som tex det senaste häromdagen. Trots att jag varit småkrasslig i flera veckor så har jag överraskat henne med en resa. Jag har som vanligt gjort allt för henne. Jag gick till och med flera timmar med henne i en shopping galleria trots att jag hade feber och egentligen bara ville sova.Hon tyckte jag var stressig på affären och lite off när hon pratade om planer inför höstlovet räckte till att hon skulle börja om att så mycket skulle vara bättre om hon var själv osv. Dagen efter hade jag bestämt mig att föreslå att vi skulle ta ett break. Men då var allt som bortblåst. Jag var världens bästa man och massor av fjäsk. Är alla kvinnor så här eller är det bara jag som mött 2 speciella kvinnor?

• Svar på tråden Hot om att göra slut
  • Anonym (Vad göra)
    Anonym (Hepp) skrev 2024-09-17 09:16:37 följande:
    Nej, hot urholkar förhållanden. För mig minskar kärleken, samma med återkommande onödig kritik. Bra att du sa det ts om hot. Tror du ska vara helt tydlig med vad dom gör med dig.

Jag känner igen känslan hon har, att i stunden känns det rimligt att avsluta, känslor kan vara oerhört starka. Men då får man ha självkontroll. Hon låter väl inte sitt humör löpa fritt på jobbet antar jag, då klarar hon att kontrollera sig även om nära relationer är skillnad.

Kärlek räcker inte, man ska må bra i sin relation med. Att bli behandlad med respekt och omsorg är minimikrav. En klump i magen ska du inte behöva ha, avslutade en relation pga det trots stark kärlek. Nu har jag en annan relation med någon som är mån om att vi båda ska må bra utan oro, det var värt sorgen att avsluta att hamna där istället.
    Jag hamnar allt oftare i de tankarna. Jag vill känna trygghet i relationen. Har jag varit disträ eller trött någon dag så önskar jag en partner som repekterar det och gör det inte till Världens största problem. Min partner har massor av mindre bra sidor. Men  de respekterar jag och till och med älskar eftersom de gör henne unik som person.

Är så svårt det här när jag hamnar i de där tankarna och sedan tittar på henne så skäms jag nästan för mina tankar eftersom jag verkligen älskar henne.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Jag håller inte med de som skriver att man måste ha förståelse och stå ut med skitbeteende bara för att partnern påverkas mycket av t ex pms, samt för att det bara handlar om någon eller några dagar i månaden.

Det är inte ok att bete sig hur som helst ÄVEN om det bara är ibland. Det är som att säga att det är ok att män är aggressiva om det bara är ibland och när de mår dåligt. 

Att ibland vara trött och irriterad är mänskligt. Att man är extra känslig vissa dagar får partnern kanske också stå ut med.

Men att få utbrott för minsta lilla, eller hota med att göra slut, är på en oacceptabel nivå. Hur är man då som förälder / med barn? Om man inte kan kontrollera sig bättre än så, samt skyller på pms.

Så nej, det är INTE normalt beteende TS. Och de flesta kvinnor är inte så vad jag vet. Du har träffat drama queens. 

Ca 80 procent av alla menstruerande kvinnor har någon form av pms. Det är alltså väldigt vanligt. MEN för de flesta stannar det vid trötthet och irritation, inte att de blir monster. De som blir det får söka hjälp. De har det säkert jättejobbigt, men man är fortfarande ansvarig för sitt beteende.

Själv blir jag mest trött vissa dagar i månaden. Humöret påverkas inte så mycket. Jag förstår att andra påverkas mer, men man får inte säga eller göra vad som helst för det. 

• Anonym (Hepp)
    Anonym (Vad göra) skrev 2024-09-17 09:34:46 följande:
    Jag hamnar allt oftare i de tankarna. Jag vill känna trygghet i relationen. Har jag varit disträ eller trött någon dag så önskar jag en partner som repekterar det och gör det inte till Världens största problem. Min partner har massor av mindre bra sidor. Men  de respekterar jag och till och med älskar eftersom de gör henne unik som person.

Är så svårt det här när jag hamnar i de där tankarna och sedan tittar på henne så skäms jag nästan för mina tankar eftersom jag verkligen älskar henne.
    Mm, jag brukade fnysa åt det här med trygghet i en relation, jag ville mest bli underhållen. Men det är inte hälsosamt att gå med en oro över tid. Absolut kan man gilla sidor som egentligen inte är så bra som ett häftigt temperament eftersom personligheter kan vara roliga men det ska inte drabba dig på fel sätt. Tolerans ska gå åt båda hållen.

Kärlek är lurigt på det sättet, man kan överse med för mycket saker just för att man älskar personen. Jag tror på att vara så tydlig med vad som är dealbreakers att det inte kan bortses från. Väljer den andre att ändå gå över ens gräns så vet man vad man betyder. Ibland kan skillnader inte överbryggas, finns viljan att hon inte vill förlora dig så kan förändring ske.
    AlbaC skrev 2024-09-16 12:37:27 följande:
    Alltså har du så pass lindriga problem själv så du kan unna dig att skämmas för oss andra. Fräsch. 

Hon skrev inte att man ska skämmas över sina problem. 

Hon skrev att hon skäms över att vissa verkar tycka att det är ok att bete sig som skit mot sin partner, bara för att man har pms eller vad det nu är. Att partnern bara får acceptera det och rida ut stormen som någon skrev. 

Har man så stora problem får man söka hjälp. Det är beklagligt om det inte finns bra hjälp att få, men det är inget omgivningen ska behöva lida för. 

Vi tycker inte att det är ok att en man ger en kvinna en örfil en eller två gånger i månaden, eller hur? Att kvinnan bara får stå ut, för han mår dåligt och kan inte kontrollera sig den dan. Inte heller tycker vi det är ok att hota med att göra slut utan att mena det.

TS mår har mått dåligt av sina partners kraftiga humörsvängningar och beteendet som följer. Han gör rätt som sätter gränser. Som inte vill stanna i en sådan relation.

Tjuriga tonårsdöttrar eller att partnern är lite grinig ibland, är något HELT annat, det är män också. 

• Anonym (E)

Nej, jag tycker också att det är för jävligt att många ursäktar vissa kvinnors hemska beteenden med hormoner. Hormonpåverkan är säkerligen en del av en del mäns aggressivitet, men då är det inte en ursäkt, så varför är det det för kvinnor?

• Anonym (Hepp)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-09-17 09:39:21 följande:

Det är inte ok att bete sig hur som helst ÄVEN om det bara är ibland. Det är som att säga att det är ok att män är aggressiva om det bara är ibland och när de mår dåligt. 

Tänkte med på en jämförelse med aggressiva män, inte heller ok om det "bara sker ibland". Och även där kan männen antagligen kontrollera sig på jobbet.
    Anonym (Vad göra) skrev 2024-09-17 08:58:12 följande:

Vi pratade ut igår.

Hon bad om förlåtelse att hon varit så hård mot mig. Sedan sa hon att det är såna här saker som gör vårt förhållande starkare.

Jag sa att jag ställde mig tveksam till det. Jag sa även att det är superbra att hon tar upp saker hon är missnöjd med och hon får gärna göra det på ett argt och grinigt sätt om det känns lättare. Men det behöver inte innehålla hot om att avsluta relationen.

Hennes svar på det var att just där och då blir känslorna så starka att avsluta relationen känns som ett alternativ trots att vi kan ha 49 bra saker men att hon hittat en sak att irriterat sig på som där i stunden kan vara den viktigaste saken i hela Världen.

Detta innebär att jag i princip behöver gå omkring med en klump i magen hela tiden. Det jobbiga är att jag verkligen ÄLSKAR henne. Men ibland när hon gör mig illa så i princip hatar jag henne. Jag är i vanliga fall en balanserad person men detta förhållande gör mig galen.

Ditt sista mening och ditt sista stycke säger allt. Detta är ingen sund relation. Du ska inte behöva gå omkring med en klump i magen. Om du i vanliga fall är en balanserad person, men blir labil av detta förhållande, är det förhållandet det är fel på. Ni är inte kompatibla.

Förklara detta för henne. Förklara hur hennes starka känslor och hot i stundens hetta, får dig att må. Tvinga henne att ta ansvar för sitt beteende, för det är det som måste till här. Hon kan inte bara be om ursäkt, eller försöka manipulera dig genom att säga att hennes känsloutbrott gör er relation starkare. Tvärtom försvagar det relationen. En förändring måste till, annars råder jag dig att lämna, hur mycket du än tycker om henne.

Antingen har du haft otur, eller så faller du för en viss typ av kvinnor, som har tendens att vara drama queens. Precis som kvinnor som gång på gång hamnar i osunda eller stormiga relationer. 
  • Anonym (Vad göra)

Min nuvarande partner har ADHD och ibland lite svårt att hantera sitt "känsloregister" Det finns liksom inga "mellankänslor" för henne. Tror egentligen inte att hon vill vara elak utan det är nog själva impulskontrollen. Jag skulle nog  lättare kunnat hantera det om det inte var för min förra relation. Vad jag förstått efter den relationen så är det troligt att mitt ex har en narcissistisk personlighets störning. Hon gjorde massor av saker för att såra och skämma ut mig och jag är nog inte hel från det än. Jag tycker så synd om hennes nuvarande kille. Han såg så glad och stark ut när de började träffas. Nu är han bara en sorglig bifigur.

• Anonym (Man2)
    Anonym (Vad göra) skrev 2024-09-16 10:03:19 följande:
    Visst försöker jag göra det. Men det ger en gnagande osäkerhet varje gång det sker. Jag är inte perfekt men försöker vara en bra person mot min partner och mina medmänniskor. Att personen då där i stunden väljer att antyda om att bryta upp oftast över någon småsak är  något som dränerar min kärlek till personen.
    Att hon har det jobbigt under den perioden tycker jag man ska visa hänsyn till. Däremot tycker jag hon får lära sig att hon inte kan kläcka ur sig vad dom helt under dom dagarna. Berätta hur du känner och att du tycker det är helt oacceptabelt.
    Anonym (Vad göra) skrev 2024-09-17 11:01:58 följande:

Min nuvarande partner har ADHD och ibland lite svårt att hantera sitt "känsloregister" Det finns liksom inga "mellankänslor" för henne. Tror egentligen inte att hon vill vara elak utan det är nog själva impulskontrollen. Jag skulle nog  lättare kunnat hantera det om det inte var för min förra relation. Vad jag förstått efter den relationen så är det troligt att mitt ex har en narcissistisk personlighets störning. Hon gjorde massor av saker för att såra och skämma ut mig och jag är nog inte hel från det än. Jag tycker så synd om hennes nuvarande kille. Han såg så glad och stark ut när de började träffas. Nu är han bara en sorglig bifigur.

ADHD gör det kanske svårare för henne, men är ingen ursäkt för att bete sig illa. Man kan aldrig skylla på diagnoser. Hon får jobba med sig själv och sluta slänga ur sig saker som sårar. Öva upp självkontrollen och försöka styra sina impulser åt andra håll. Lära sig att hellre gå iväg eller be att få vara ifred, om hon känner att bägaren håller på att rinna över. Det finns många verktyg och strategier man kan använda sig av, samt öva på, om man har svårt med impulskontrollen. 

Gällande din tidigare relation, stämmer det säkert att din fru hade narcissistiska drag och att det skadade dig. Däremot hade hon förmodligen inte narcissistisk personlighetsstörning. Det är ganska få som har det och krävs ofta betydligt mer än en jobbig eller elak ex-partner.
    Många slänger sig alldeles för lättvindigt med uttryck som narcissism osv, så fort någon beter sig illa. Din ex-fru kan lika gärna ha haft andra problem, som tog sig destruktiva uttryck. Nu behandlar hon kanske nästa kille på samma sätt.

Var glad att du är fri från henne, men fundera på om du omedvetet har sökt dig till en partner med liknande drag? Eller känslomässiga problem. Om det verkligen är en slump att du har träffat ännu en drama queen.

Du är inte helt läkt skriver du. Ditt ex fick dig att må dåligt, och du mår inte bra i nuvarande relation heller. Ser du något mönster? 

Tillägg: Många har narcissistiska drag, men de flesta har inte narcissistisk personlighetsstörning. Man kan vara en jobbig, elak eller destruktiv partner ändå.

Uttrycket narcissist överanvänds ofta, inte minst om plågsamma ex. 

Sen hänger jag inte med. I TS skriver du att du och ditt ex hade ett helt ok förhållande, bortsett från hennes humörsvängningar och hot om uppbrott. Nu skriver du att hon var narcissist och gjorde mycket för att såra och skada. Det är väl inte ett ok förhållande? 

• Anonym (Vad göra)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-09-17 12:42:20 följande:

Tillägg: Många har narcissistiska drag, men de flesta har inte narcissistisk personlighetsstörning. Man kan vara en jobbig, elak eller destruktiv partner ändå.

Uttrycket narcissist överanvänds ofta, inte minst om plågsamma ex. 

Sen hänger jag inte med. I TS skriver du att du och ditt ex hade ett helt ok förhållande, bortsett från hennes humörsvängningar och hot om uppbrott. Nu skriver du att hon var narcissist och gjorde mycket för att såra och skada. Det är väl inte ett ok förhållande? 

Jag visste inte bättre. Man stängde av sina känslor för att behålla familjen intakt under många år. Mycket på grund av att jag inte vågade gå ur relationen då jag anade att hon skulle flippa om/när jag valde lämna. Och flippa gjorde hon verkligen. Hon vägrade äta på flera månader. Hon skrev hemska meddelanden om mig på alla sociala medier. Hon ändrade presenter från barnen där det stått Världens bästa pappa till Världens sämsta pappa. Hon försökte ta sitt liv flera gånger. Hon hotade om brev hon gömt om att jag tagit hennes liv. Hon hotade anmäla mig för misshandel. Hon påstod till och med att hon var gravid och skulle föda barnet och göra mitt liv till ett helvete. Hon är det värsta som hänt i mitt liv men hon har gett mig det bästa jag har nämligen mina döttrar.
Svar på tråden Hot om att göra slut