• Anonym (Usch)

När slutar det blöda efter en tandutdragning?

Drog ut en tand och syddes med tre stygn vid klockan 10:30. 3 1/2 timme har gått och det blöder än. Sipprar hela tiden. Fixar inte att ha en tuss där. Kväljer ectremt. Hade en tuss de första 1 1/2 timme medan jag hade lugnande i kroppen. Men när den gick ut går det inte längre. 

Hur länge blöder det?

Är det farligt?

Kan det sluta utan tussen?

• Svar på tråden När slutar det blöda efter en tandutdragning?
  • Börjesprängsten

Råkat ut för det och mina råd är

Svälj inte blod det blir inte bra för mående upptäckte jag efter att ha ramlat ihop. Tydligen självklart för vårdpersonal men ganska okänt för många.... 

Så skaffa nya tussar, tygbit eller nått och sen får du väl kontakta tandläkaren igen 

Jag är inte avundsjuk men hoppas det löser sig. 

• Anonym (Usch)
    Börjesprängsten skrev 2024-09-16 14:17:58 följande:

Råkat ut för det och mina råd är

Svälj inte blod det blir inte bra för mående upptäckte jag efter att ha ramlat ihop. Tydligen självklart för vårdpersonal men ganska okänt för många.... 

Så skaffa nya tussar, tygbit eller nått och sen får du väl kontakta tandläkaren igen 

Jag är inte avundsjuk men hoppas det löser sig. 

Fick rådet av sköterskan att svälja och inte spotta. 

Lämnade kliniken efter 2 1/2 timme och de verkade inte bry sig i att jag blödde. Sa bara att använda tussar. Men kväljer av allt jag stoppar in mot såret. 

• Anonym (Usch)

Nu blöder jag mer utblandat med saliv. Ser ut som en spottloska med blod i. Det är ljusrött och ganska mycket. Men måste vara ett positivt tecken när det är mer saliv med än innan.

vågar man äta tror ni? Funderar på ljummen/kall potatismos. 

• Anonym (Y)
    Anonym (Usch) skrev 2024-09-16 18:15:55 följande:

Nu blöder jag mer utblandat med saliv. Ser ut som en spottloska med blod i. Det är ljusrött och ganska mycket. Men måste vara ett positivt tecken när det är mer saliv med än innan.

Slät Soppa
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Y) skrev 2024-09-16 18:20:59 följande:
    Slät Soppa
    Har ingen soppa hemma 
  • AndreaBD
    Anonym (Usch) skrev 2024-09-16 18:15:55 följande:

Tugga på andra sidan! Det är ingen större fara, det kan blöda ganska länge, men det är inte rent blod utan redan utblandat. 
  • Anonym (Tsk)

Tussen är till för att stoppa blödningen genom att skapa ett tryck. Det kan börja blöda igen när bedövningen släpper då bedövningsmedlet innehåller adrenalin. Vi brukar rek att ta en ny tuss och bita ihop i 20 min om blödningen inte ger sig. 

Tar du något blodförtunnande läkemedel? 

• Anonym (Usch)
    Anonym (Tsk) skrev 2024-09-16 18:44:40 följande:

Tussen är till för att stoppa blödningen genom att skapa ett tryck. Det kan börja blöda igen när bedövningen släpper då bedövningsmedlet innehåller adrenalin. Vi brukar rek att ta en ny tuss och bita ihop i 20 min om blödningen inte ger sig. 

Tar du något blodförtunnande läkemedel? 

Bedövningen har släppt och jag fixar inte att ha tussen pga kväljningar. Blöder inte lika mycket nu, utan det är mycket saliv mer blodstrimmor i större storlek med. Tidigare var det nästan bara blod. Behöver man bita på en tuss ändå?

Äter inget blodförtunnand.
  • Anonym (misosoppa)
    Anonym (Usch) skrev 2024-09-16 18:35:03 följande:
    Har ingen soppa hemma 
    Du har vatten och potatismos = rör ut till en slät soppa.
Svar på tråden När slutar det blöda efter en tandutdragning?