Anonym (Sköt dig själv) skrev 2024-09-16 16:38:08 följande:
Absolut. Om TS är personens chef så kan han ta upp att de inte får stå och prata på arbetstid. Om TS inte är chef över vännen så har han fortfarande inget med det att göra.
Om arbetet är organiserat så, att TS (och andra) måste ta vännens jobb när han gör annat som inte har med arbetet att göra, så har TS (och de andra) förstås med det att göra.
Usch, jag kommer ihåg hur det var när jag arbetade i vården, och jag och de andra arbetskamraterna som inte rökte fick ta alla larm, medan rökarna HELA tiden måste "ta lite frisk luft". Men det satte vi stopp för, med hjälp av chefen!
Senare (när jag hade slutat) hörde jag att det hade blivit en helt rökfri arbetsplats. De som arbetade där fick endast röka på lunchrasten, och då måste de byta om till sina privata kläder så att det inte syntes var de arbetade, och gå så långt bort från arbetsplatsen att ingen kunde göra kopplingen. Så borde det vara överallt. Att göra arbetsplatser helt flirtfria blir dock svårare!
...för övrigt har jag erfarenheter av DET också, fast ännu värre: arbetskamrater som hade sex på arbetstid på natten. Fast det hände inte så ofta att jag tyckte att jag behövde ingripa, och på den tiden var det inte så mycket att göra om nätterna; man behövde mest bara finnas där ifall någon skulle vakna och behöva hjälp.