• Anonym (Höstfröken)

Dottern kom på oss

Det här hände för flera år sedan då jag och min examan fortfarande var gifta. En gemensam son och äldsta dottern hade en annan biopappa som inte fanns med i bilden. Dottern ca 13 och sonen ca 7. Det var lördagkväll. Dottern var hemma hos några kompisar, sonen sov. Inte ofta vi hade sex, ofta utarbetade och trötta på helgerna efter jobbet. Men denna kvällen var vi lite sugna och ville ?piffa till det? med en snabbis, det blev sex på köksbordet i köket. Då slets dörren upp och dottern rusar in genom hallen, vi får brottom och stressar på oss kläderna så fort vi kan men hon hinner se och fatta vad som pågått. 
    Faktum är att hon blev så illa berörd av den här händelsen så att hon grät hysteriskt och skrek att vi var sjuka i huvudet. Jag förklarade gång på gång att vi var oaktsamma som hade sex på ett olämpligt ställe och att vi inte förväntade oss att hon skulle komma hem just precis då. 
    Idag flera år senare, har vi gått skilda vägar och när detta av en slump kom på tal igen förklarar dottern att hon har fått psykiska men för livet efter vad hon såg när hon kom på oss. Hon hade t. om gått till kuratorn, som i sin tur förklarade att vuxna personer brukar ha sex, fast det hade kanske varit lite oaktsamt av oss. 
    Hon blir fortfarande helt förstörd av att tänka på detta. Även fast hon har egen pojkvän och blivit av med oskulden. Det hjälper inte med att jag ber om ursäkt och förklarar att jag inte kan backa tiden och höra det ogjort? enligt henne har jag givit henne men för livet. Hon säger att jag gaslightar henne när jag förklarar att en sådan sak inte ska ge psykiska men hos någon. 
    Hur hade ni gjort? 
  • Svar på tråden Dottern kom på oss
  • Anonym (Överdrivet)

Nu kan man ju inte tala om för någon annan att den "inte borde" ta illa vid sig eller lida av en händelse. Men jag tycker allt att det är en överdriven reaktion från din dotters sida. Många har råkat komma på sina föräldrar i akten. Det är väl ofta ett väldigt jobbigt minne men inte något man får "men för livet av". Att hon var väldigt upprörd då kan jag förstå. Som vuxen (framgår inte hur gammal din dotter är idag?) borde man ju däremot förstå att det är en förhållandevis oskyldig sak som lätt kan hända. 

Om detta är det värsta din dotter varit med om tänker jag att hon haft en väldigt bra uppväxt. Så pass bra att hon inte riktigt har perspektiv på vad som är ett riktigt trauma. 

• Anonym (Hh)

Men hjälp. Det är väl fullt naturligt med både sex och även på köksbordet, även om jag såklart inte skulle vilja komma på mina föräldrar mitt i akten.

Vissa saker får man  helt enkelt svälja även om det inte var önskat att se.

• Aniiee

Är det möjligen så att dottern redan var upprörd över något när hon kom hem? Det låter lite så pga att hon "slet upp dörren och rusade in". Då är det lätt hänt att de gamla upprördhetskänslorna placeras på den nya situationen som förstärks/fördubblas.

Varesig det är logiskt eller inte, och känslor är sällan logiska, så kan hon ju behöva bearbeta känslorna, och nysta i vad hon ev var upprörd över från början. Det är ok.

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Tecum

Hon har inte fått några psykiska men av just det, hon vill bara skuldbelägga dig. Att det känns jobbigt för henne att tänka på är inte detsamma som psykiska men.

Sen är frågan hur man som förälder ska agera i en sån situation? Att be om ursäkt gång på gång kan göra det värre för barnet då de får intrycket att föräldrarna gjort något fel och otäckt. Utan ta det naturligt," vi har sex ibland men det var inte meningen att någon annan skulle se det". 

• Anonym (B)

Jag skulle ha sagt åt henne att skärpa sig.

• Anonym (Malin)

Det har väl hänt oss alla att ett barn kommit på en när man haft sex. Jag tror att jag hörde mina föräldrar ha sex någon gång under barndomen också och minns hur äcklad jag var men sedan förträngde man det 

• Anonym (Kommer över det fort)

Min bonus (lite äldre) har kommit på mig och hennes pappa 2 ggr på ganska kort tid. En gång hade vi sex och en gång dansade jag naken och hennes pappa var påklädd. Hon har flyttat hemifrån men bor nära och liksom bara öppnar med nyckel och traskar in. Men det har hon slutat med nu.

Tänkte att shiiiit det här var riktigt riktigt illa, men hon kom över det fort och ringer före och ringer på istället för att gå in med nyckel.

• Anonym (Beenthere)
    Anonym (Kommer över det fort) skrev 2024-09-22 23:35:21 följande:

Min bonus (lite äldre) har kommit på mig och hennes pappa 2 ggr på ganska kort tid. En gång hade vi sex och en gång dansade jag naken och hennes pappa var påklädd. Hon har flyttat hemifrån men bor nära och liksom bara öppnar med nyckel och traskar in. Men det har hon slutat med nu.

Tänkte att shiiiit det här var riktigt riktigt illa, men hon kom över det fort och ringer före och ringer på istället för att gå in med nyckel.

Nyttig läxa för henne! Jag tror som han skrev i #4 att man inte ska göra för mycket väsen av det om det skulle råka hända. Att gå med tagelskjorta och be om ursäkt gång på gång gör det bara värre. Shit happens, that´s life.
  • Anonym (GirlyGirl)

Well, hade en liknande situation här hemma. Men där sonen endast hörde oss. Det var början av sommaren för några år sen. Den sommaren valde han efter det att inte komma hem på flera veckor för att han kände sig så illa berörd av det. 
    Han valde också att inte fira jul med familjen det året. 

Vi tycker också att reaktionen var överdriven. Vi bad om ursäkt och gick vidare. Till slut kom han över det, och kom hem självklart. 

Grabben var då 14. 

Svar på tråden Dottern kom på oss