• Anonym (Fv)

Mitt fel om han sjunker

Min pojkvän har ett jobb där deras lön närmsta kvartal baseras på hur de presterat kvartalet innan. Han klättrade förra gången, en av få som kommit så högt... men nu har jag fått veta att det är på grund av MIG. Jag har gjort några saker åt företaget på min fritid, grafiska saker, och tydligen har han inte sagt att det inte är han som gjort dem, så förra "befodran" är tack vare dem. Nu står han inför nästa värdering och är på mig om att jag behöver "hjälpa honom" igen. Han kallar det att "vi hjälps åt", men det är rent krasst bara upp till mig... så nu är det helt plötsligt mitt fel och ansvar om han sjunker i nästa, vilket betyder flera tusen mindre i lön. Han säger det inte rakt ut, men undertonen är där och han tar upp det så ofta att det inte går att tolka annorlunda.

• Svar på tråden Mitt fel om han sjunker
  • Anonym (Fv)
    Anonym (C) skrev 2024-09-22 23:18:31 följande:

Skaffa ett varsitt jobb.

Va?
  • Anonym (C)
    Anonym (Fv) skrev 2024-09-22 23:24:31 följande:
    Va?
    Ja, ha ett varsitt jobb och blanda er inte i varandras arbeten.
  • Anonym (Fv)
    Anonym (C) skrev 2024-09-22 23:42:51 följande:
    Ja, ha ett varsitt jobb och blanda er inte i varandras arbeten.
    Vad får dig att tro att vi inte har varsitt? Jag "blandar" mig inte i.
  • Anonym (D)
    Anonym (Fv) skrev 2024-09-22 23:45:51 följande:
    Vad får dig att tro att vi inte har varsitt? Jag "blandar" mig inte i.

Jo, det är just det du gjort? Dina insatser genererade mer lön för honom och beröm. 

Han hittade på att det var han som gjort den grafik som AG gillade. När man ljuger blir man biten i svansen till slut. 

• Lynx123

Är han 14, eller? Såklart att det inte är ditt fel! Han får ta och växa upp och ta eget ansvar - viktig livsläxa! 

• Dexter dot com

Självklart är det inte ditt ansvar att öht hjälpa honom att göra sitt jobb. Att han sen tagit äran själv för det du gjort och inte betalat dig för det fast han fick betalt för din insats är ju bedrövligt!!

• felicityporter

Så du vill inte hjälpa din kille om du inte får cred/reklam för det du hjälper honom med?

Gör inte det då. Men räkna inte med att han kommer hjälpa dig på något annat vis någonsin.

• Anonym (Fv)
    Anonym (D) skrev 2024-09-23 05:43:06 följande:

Jo, det är just det du gjort? Dina insatser genererade mer lön för honom och beröm. 

Han hittade på att det var han som gjort den grafik som AG gillade. När man ljuger blir man biten i svansen till slut. 

Att lägga sig i är att göra något oombedd, det har jag inte gjort. Tvärtom så tjatade han massor om det.
  • Anonym (Fv)
    felicityporter skrev 2024-09-23 06:40:24 följande:

Så du vill inte hjälpa din kille om du inte får cred/reklam för det du hjälper honom med?

Gör inte det då. Men räkna inte med att han kommer hjälpa dig på något annat vis någonsin.

Jag la ner flera dagars arbete på det och iom att det är saker jag normalt tar betalt för, så ja, jag tänkte att det kunde vara gratisreklam eftersom han jobbar för ett stort företag. Något jag också så då.

Jag har hjälpt honom med många saker i vardagen, det är en helt annan sak. Jag hade aldrig gått med på det här om jag vetat att han skulle ta på sig äran för det.
  • Anonym (Vi)
    Anonym (Fv) skrev 2024-09-23 08:30:32 följande:
    Jag la ner flera dagars arbete på det och iom att det är saker jag normalt tar betalt för, så ja, jag tänkte att det kunde vara gratisreklam eftersom han jobbar för ett stort företag. Något jag också så då.

Jag har hjälpt honom med många saker i vardagen, det är en helt annan sak. Jag hade aldrig gått med på det här om jag vetat att han skulle ta på sig äran för det.
    Okej TS - det är ganska extremt gjort av honom. Arbetet du gjort är omfattande och det är klart du vill sälja in dig.

Egentligen borde din pojkvän så klart ha sagt att du gjort jobbet. Om arbetsgivaren/företaget vill ha mer av dina tjänster hade kunnat beställa/köpa tjänsten av dig.

Gud, vad din pojkvän har gjort bort sig. Han är en riktig nöt. 

Han borde pudla och berätta för hans arbetsgivare att du faktiskt låg bakom leveransen. De kan beställa fortsatta tjänster av dig och träffa dig.

Förvänta dig det av din pojkvän. Mina känslor hade ju fått sig en törn.
  • KimLinnefeldt

Förklara vänligt men bestämt att du inte är hans arbetskollega, att han måste utföra sitt eget jobb själv. Men att du kan ge honom råd och vara en bra samtalspartner.

• Anonym (bedra)
    Anonym (Fv) skrev 2024-09-22 16:56:02 följande:
    Mitt fel om han sjunker

Min pojkvän har ett jobb där deras lön närmsta kvartal baseras på hur de presterat kvartalet innan. Han klättrade förra gången, en av få som kommit så högt... men nu har jag fått veta att det är på grund av MIG. Jag har gjort några saker åt företaget på min fritid, grafiska saker, och tydligen har han inte sagt att det inte är han som gjort dem, så förra "befodran" är tack vare dem. Nu står han inför nästa värdering och är på mig om att jag behöver "hjälpa honom" igen. Han kallar det att "vi hjälps åt", men det är rent krasst bara upp till mig... så nu är det helt plötsligt mitt fel och ansvar om han sjunker i nästa, vilket betyder flera tusen mindre i lön. Han säger det inte rakt ut, men undertonen är där och han tar upp det så ofta att det inte går att tolka annorlunda.

Hur kan han och du tycka att det är okej att han lämnar in ditt arbete och kallar det sitt eget!! Och nu vill att du gör det igen, eftersom hans egen kompetens inte räcker till för hans eget jobb. Det är inte att hjälpas åt, det är stöld och bedrägeri. Och du är delaktig nu när du vet om det. 

Hur kan du har gjort saker åt företaget utan att de vet att det är du som gjort dem? Har du inte fakturerat dem? Har företaget get dig uppdragen, eller har han bett dig och sen lämnat in ditt arbete som sitt eget?

Jag skulle ärligt talat ha svårt att fortsätta en relation med någon som betett sig och fortsätter att bete sig som din man. 
  • Anonym (Pfft)

Du menar, göra hans jobb åt honom... 
  • Anonym (bedra)

Hur menar du nu?

Att TS bör göra sin mans jobb åt honom, trots att det innebär att han ljuger för sin arbetsgivare, och att han i själva verket saknar den kompetens som han utger sig för att ha och som hans lön baseras på? 

Och om TS inte gör detta, då ska TS man aldrig någonsin hjälpa henne med något alls. Inte ens vardagliga saker i det gemensamma?

För det TS man begär av henne är inte hjälp, utan han ber henne utföra hans jobb så att han kan ljuga om sin kompetens för sin arbetsgivare.
Svar på tråden Mitt fel om han sjunker