• Anonym (old)

Jag har varit trogen min älskarinna i 25 år

Om någon månad så har min relation med älskarinnan varat i 25 år. Hon är min stora kärlek i livet och kan inte tänka mig ett liv utan henne.  

Naturligtvis har jag fört fram att jag skulle lämna min hustru men till en början var älskarinnan helt mot detta då mitt yngsta barn var i tidiga tonåren och därför känslig.  Åren gick och jag tog upp saken igen med henne, men hon tyckte inte att det var nödvändigt. Fullt förståeligt eftersom hon är en väldigt självständig kvinna och nog skulle känna sig fångad och ofri om jag flyttade in hos henne. 
    Åren går och nu har jag vant mig med att vi ses ett par dagar i veckan. Några weekends tillsammans en och annan semesterresa. Nu väntar pensionen och jag fasar för att behöva lämna jobbet som gjort det möjligt för mig att träffa min älskarinna.
    Har nu beslutat mig för att lämna min fru men jag vet inte hur min älskarinna kommer att reagera. Jag är rädd för att hon lämnar mig

• Svar på tråden Jag har varit trogen min älskarinna i 25 år
  • Tyra myra

Ja denna tråd för onekligen upp saker till ytan. 
    Vi kanske ska ska se mer på äktenskapet som en juridiskföreteelse än en romantisk, i alla fall när det gått 5-10 år.  Då är den gemensamma ekonomin. barnen, huset mm viktigare än romantiken.

Har därför full förståelse för att frun valde att stanna. Det var säkert det allra bästa valet för henne.

• Anonym (Fjfn)
    Tyra myra skrev 2024-09-25 14:10:59 följande:

Ja denna tråd för onekligen upp saker till ytan. 
    Vi kanske ska ska se mer på äktenskapet som en juridiskföreteelse än en romantisk, i alla fall när det gått 5-10 år.  Då är den gemensamma ekonomin. barnen, huset mm viktigare än romantiken.

Har därför full förståelse för att frun valde att stanna. Det var säkert det allra bästa valet för henne.

Åh jag tror att folk glömmer bort varann när de har gift sig. Tar varann för givet. Sen blir allt tråkigt helt enkelt. Men det är bödas ansvar att hålla det där uppe. 
  • Anonym (Fjfn)

Gräset är oftast inte grönare på andra sidan. I början kanske, eller när man inte ses så ofta. Men när vardagen kommer där med så är den där lilla älskaren lika tråkig den med till slut, om man nu inte jobbar på det tillsammans. Då hittar väl folk en ny älskare och cirkusen börjar om igen. 

• Anonym (Fjfn)

En gång otrogen, alltid otrogen 

• Tyra myra
    Anonym (Fjfn) skrev 2024-09-25 14:42:05 följande:
    Åh jag tror att folk glömmer bort varann när de har gift sig. Tar varann för givet. Sen blir allt tråkigt helt enkelt. Men det är bödas ansvar att hålla det där uppe. 
    Det är inte alltid så lätt att hålla lågan levande. Man förändras under åren både fysiskt och psykiskt. Man växer ifrån varandra helt enkelt. Man är nöjd med vad man har men lusten och passionen har falnat.  Detta är inte så enkelt att återställa. 

Jag tror att den historia som tråden bygger på är rätt vanlig. 
    Genom åren har man sammanvävt sina ekonomier och sociala nätverk så tätt att en skilsmässa kostar mer än vad den ger.  

Det har skett en ökning av separationer bland par 65+, dessa har nog en liknande historia som TS bakom sig.  

Vad som förvånar mig är att relationen med älskarinnan hållit så länge, men det kanske beror på hennes behov av självständighet.  Det har passat båda.

Det skulle inte förvåna mig om det finns mång fler i deras situation.

Man kan nog med fog säga att det varit en win, win relation för alla 3
  • Tyra myra
    Anonym (Fjfn) skrev 2024-09-25 14:43:10 följande:

Gräset är oftast inte grönare på andra sidan. I början kanske, eller när man inte ses så ofta. Men när vardagen kommer där med så är den där lilla älskaren lika tråkig den med till slut, om man nu inte jobbar på det tillsammans. Då hittar väl folk en ny älskare och cirkusen börjar om igen. 

Detta är en långlivad myt. Det finns ingenting i forskningen som tyder på detta.
  • Tyra myra
    Anonym (Fjfn) skrev 2024-09-25 14:42:05 följande:
    se mitt svar #145
  • Anonym (Värderar min tid)
    Anonym (Fjfn) skrev 2024-09-25 13:10:52 följande:

Och om du anser han har för många kilom, är du själv vältränad? 

Ja, det är jag.
  • Anonym (O)
    Anonym (Fjfn) skrev 2024-09-25 14:43:28 följande:

En gång otrogen, alltid otrogen 

Låter som du tar ut alla ding ångest på de som öppnar sig i tråden. Har du själv gått upp i vikt?
  • Anonym (Fjfn)
    Anonym (O) skrev 2024-09-27 07:06:51 följande:
    Låter som du tar ut alla ding ångest på de som öppnar sig i tråden. Har du själv gått upp i vikt?

Gått upp i vikt? Haha nej? 

Ångest ja det kan jag absolut erkänna att jag får när jag ens hör ordet otrohet och vissa är för det. Men det kommer troligtvis alltid trigga mig för det är ofattbart hur man kan. Heeeeelt ofattbart. Vidrigt. Men det är jag stolt över att jag tycker, vill inte sjunka så lågt. 

• Anonym (Fjfn)

Otrohet ÄR fel, men det vet nog även de otrogna innerst inne. Annars hade de inte dolt det.

• Anonym (Lindsey)
    Anonym (old) skrev 2024-09-22 21:52:54 följande:
    Jag har varit trogen min älskarinna i 25 år

Om någon månad så har min relation med älskarinnan varat i 25 år. Hon är min stora kärlek i livet och kan inte tänka mig ett liv utan henne.  

Naturligtvis har jag fört fram att jag skulle lämna min hustru men till en början var älskarinnan helt mot detta då mitt yngsta barn var i tidiga tonåren och därför känslig.  Åren gick och jag tog upp saken igen med henne, men hon tyckte inte att det var nödvändigt. Fullt förståeligt eftersom hon är en väldigt självständig kvinna och nog skulle känna sig fångad och ofri om jag flyttade in hos henne. 
    Åren går och nu har jag vant mig med att vi ses ett par dagar i veckan. Några weekends tillsammans en och annan semesterresa. Nu väntar pensionen och jag fasar för att behöva lämna jobbet som gjort det möjligt för mig att träffa min älskarinna.
    Har nu beslutat mig för att lämna min fru men jag vet inte hur min älskarinna kommer att reagera. Jag är rädd för att hon lämnar mig

Men om det var jobbet som gjorde det möjligt för dig att träffa din älskarinna, har din fru då egentligen känt till din otrohet?
  • Anonym (old)

Om du läser hela tråden så får du svar på frågan

• Anonym (XX)
    Tyra myra skrev 2024-09-25 17:36:08 följande:
    Det är inte alltid så lätt att hålla lågan levande. Man förändras under åren både fysiskt och psykiskt. Man växer ifrån varandra helt enkelt. Man är nöjd med vad man har men lusten och passionen har falnat.  Detta är inte så enkelt att återställa. 

Jag tror att den historia som tråden bygger på är rätt vanlig. 
    Genom åren har man sammanvävt sina ekonomier och sociala nätverk så tätt att en skilsmässa kostar mer än vad den ger.  

Det har skett en ökning av separationer bland par 65+, dessa har nog en liknande historia som TS bakom sig.  

Vad som förvånar mig är att relationen med älskarinnan hållit så länge, men det kanske beror på hennes behov av självständighet.  Det har passat båda.

Det skulle inte förvåna mig om det finns mång fler i deras situation.

Man kan nog med fog säga att det varit en win, win relation för alla 3
    Nej. Älskarinnan har knappast hållit ut eller varit med i bilden i 25 år på grund av ett starkt självständighetsbehov. Snarare har hon enorma issues i äkta intimitet. En uttalad oförmåga till närhet och åtaganden i nära ömsesidiga relationer är vad som framkommer i TS inlägg. Närmast på patologisk nivå. TS dras till det flyktiga i kvinnans sätt men inser inte varför. Om min hypotes är riktig, vi har inte alla faktan på bordet, dras älskarinnan till mäns upptagenhet i äktenskap. Hon får en extra kick därav. Ett äkta engagemang där hon blir kvinna nummer ett räds hon som pesten. Avstår på grund av sin problematik en äkta och genuin närhet. Väljer därmed distanserade och sexualiserade kontakter med en inbyggd oförutsägbarhet. Gifta karlar blir perfekta måltavlor. Otrygg anknytning m a o. Karriär och självständighet är i sammanhanget perfekt att skylla på. TS bäddar nog för en besvikelse när han skiljer sig från sin trygghet på hemmaplan. 
  • Anonym (XX)
    Tyra myra skrev 2024-09-25 17:37:30 följande:
    Detta är en långlivad myt. Det finns ingenting i forskningen som tyder på detta.
    Ge oss gärna en källa på det tack! 
  • Tyra myra
    Anonym (XX) skrev 2024-09-27 19:57:13 följande:
    Ge oss gärna en källa på det tack! 
    Källa: Kärlekskris: Gå vidare efter otrohet av Esther Perel (Brombergs 2018)

alternativt;
    Modern psykologi 01 2021

Esther Perel vill förstå otrohet i moderna relationer
  • Anonym (XX)
    Tyra myra skrev 2024-09-25 17:37:30 följande:
    Tyra myra skrev 2024-09-27 20:44:36 följande:

alternativt;
    Modern psykologi 01 2021

Är bekant med Esther Perels tankar om otrohet. Riktigt bra approach tycker jag. Men exakt var i nämnd bok finner du belägg för att användare Fjfn har fel och du själv har rätt? 

Vanan att ta varandra för givna i längre parförhållanden och slentrianen som smyger sig på är väl scenarion som Perel beskriver och som triggar otrohet? 

Mångt kokar ned till som även Fjfn hävdar att parterna ihop jobbar på saken. Inget motsägelsefullt alls ställt mot Perels framförande. Var finner du forskningen som motsäger användares Fjfn opinions?

Anonym (Fjfn) skrev 2024-09-25 14:43:10 följande:

• Meddelande borttaget
  • Tyra myra
    Anonym (XX) skrev 2024-09-27 22:47:20 följande:
    Tyra myra skrev 2024-09-27 20:44:36 följande:

alternativt;
    Modern psykologi 01 2021

Är bekant med Esther Perels tankar om otrohet. Riktigt bra approach tycker jag. Men exakt var i nämnd bok finner du belägg för att användare Fjfn har fel och du själv har rätt? 

Vanan att ta varandra för givna i längre parförhållanden och slentrianen som smyger sig på är väl scenarion som Perel beskriver och som triggar otrohet? 

Mångt kokar ned till som även Fjfn hävdar att parterna ihop jobbar på saken. Inget motsägelsefullt alls ställt mot Perels framförande. Var finner du forskningen som motsäger användares Fjfn opinion

Jag kan inte citera någon eller något men uttrycket att gräset är inte grönare hos grannen är väl ingen fastslagen tes inom psykologin. 

Att förhållanden som inleds med otrohet skulle vara mindre långlivade
    Kan du visa på forskning som styrker detta?

Det finns naturligtvis fler hinder i början och det krävs öppen kommunikation från båda parter.  Men att påstå att det inte går att bygga en bra relation är en myt.

Svar på tråden Jag har varit trogen min älskarinna i 25 år