Varför kommer jag inte så bra kontakt med kristna människor/vänner, så som med icke troende?
Jag har märkt en sak: Jag har inte så bra kontakt med kristna människor och vänner. Jag vill vara deras vän, men jag är osäker på om det är ömsesidigt.
Jag hör av mig, men sällan är det någon som hör av sig till mig.
En gång i tiden gick jag på teater och tränade kampsport.
Igår var det öppet hus, och det var så länge sedan jag överhuvudtaget deltog i någon aktivitet som inte var kopplad till den kristna världen. Där träffade jag förstås gamla bekanta, gamla tränare och även andra, okända människor.
Bemötandet var så trevligt, både med gamla bekanta och nya människor.
Detta fick mig att tänka: Jag insåg hur ofta det "klickar" med ateister, men sällan med mina kristna vänner eller människor från kyrkliga sammanhang. Ibland kan det ta väldigt lång tid innan en vänskap utvecklas.
Inte så länge sedan firade jag min kristna väns födelsedag. På festen var hennes barndomsvän där. Hon var inte särskilt kristen, men hennes pappa var. Jag fick otroligt bra kontakt med henne och även med en annan tjej på festen. Jag kände mig både attraktiv, "normal" och som att jag duger precis som jag är. Det är känslor jag sällan upplever med mina kristna vänner. Där känner jag mig oftast utanför. Men jag vet inte ens varför jag dras till dem. Kanske för att utan mina kristna vänner har jag ingen annan. Kanske är det så att jag inte vågar gå utanför kristendomen, just för att jag är troende. Jag kan ju inte bara släppa min tro. Men jag önskar bara att jag fick uppleva kamratskap, kristet kamratskap. Men det verkar aldrig klicka, och det får mig att känna mig dum.
Med ateister och icke-troende får jag däremot en massa positiva känslor.
På jobbet hör jag ofta: "Du är så positiv och sprider glädje." "En otroligt härlig person som är bra på att bemöta kunder." Jag har fått liknande kommentarer när jag jobbat som serveringspersonal och även när jag blev medlem i ett politiskt parti. Jag verkar ha en social förmåga, en förmåga som jag inte får bekräftad bland mina kristna vänner.
Det där "klickandet" finns bara inte, och ibland tvivlar jag på om vänskapen verkligen är ömsesidig.
Men varför? Varför fungerar det så med kristna vänner, men med ateister verkar det klicka så lätt?