• Anonym (förvirrad)

Uppgifter hos kronofogden, hjälp

Jag försöker uppdatera mina uppgifter hos kronofogden, men jag tror att jag gör mig själv förvirrad.

Jag har sjukersättning, så jag fyller i att det är Försäkringskassan som betalar min ersättning.

Jag fyller i min inkomst före skatt,  sätter utbetalningsperiod till månad.

Sen ska jag väl fylla i skatt? Det är förvisso inte någon asterisk där. Kan jag bara lämna den blank? Om, inte, behöver jag verkligen hjälp att lista ut vilken skattetabell och kolumn jag ska fylla i.

Sen fyller jag i hyra och bostadstillägg. Kan kronofogden kolla de uppgifterna själva? Jag ser ingenting för att lägga till en pdf på hyresavin eller något sådant. 

Sedan är det några övriga poster som är obligatoriska.

Sedan bara granska och skicka in.

Det känns nästan som att jag blir lurad någonstans, eller allra minst missar något.

Hjälp?

• Svar på tråden Uppgifter hos kronofogden, hjälp
  • Anonym (Love)

Är det inte enklare att faktiskt ringa kronofogden och fråga vad du ska fylla i? Tänker så att du får rätt svar, istället för att folk på internet bara gissar?

• Anonym (förvirrad)
    Anonym (Love) skrev 2024-09-23 15:51:48 följande:

Är det inte enklare att faktiskt ringa kronofogden och fråga vad du ska fylla i? Tänker så att du får rätt svar, istället för att folk på internet bara gissar?

Tyvärr kan jag inte hantera telefoner, och mejl godkänner de bara till kivra/minmyndighetspost och det har jag inte heller. Jag är lite gammaldags, kan vi säga.
  • Jemp

Jag vet inte vad kronofogden kräver, men din skattetabell hittar du lätt via skatteverkets hemsida. 

• mammatill6

Skattetabellen är bara att Google vilken du har. Antingen fyller du inkomst efter skatt och kryssar i att det är efter skatt eller före skatt o fyller i vilken tabell du har. 

hyran fyller du bara i och om de tycker den känns orimlig kommer de höra av sig till dig o be dig maila in avin. 

bostadstillägg kan de se men fyll även i den som sidoinkomst

• Anonym (förvirrad)
    Jemp skrev 2024-09-23 16:11:45 följande:

Jag vet inte vad kronofogden kräver, men din skattetabell hittar du lätt via skatteverkets hemsida. 

Jag kanske som sagt förvirrar mig själv, men jag fattar/hittar faktiskt inte. 
  • Anonym (förvirrad)
    mammatill6 skrev 2024-09-23 16:14:52 följande:

Skattetabellen är bara att Google vilken du har. Antingen fyller du inkomst efter skatt och kryssar i att det är efter skatt eller före skatt o fyller i vilken tabell du har. 

hyran fyller du bara i och om de tycker den känns orimlig kommer de höra av sig till dig o be dig maila in avin. 

bostadstillägg kan de se men fyll även i den som sidoinkomst

Det kan man bara göra i provberäkningen, när man uppdaterar uppgifter ska man skriva brutto. Annars hade jag så klart inte behövt fråga om Skattetabellen. 

Bostadstillägget har ett eget fält under hyran, så den var tydlig. Men ok, då får jag hålla utkik ang om de vill ha en kopia på hresavin. 
Svar på tråden Uppgifter hos kronofogden, hjälp